En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Reservkraft – Installation och underhåll

“`html

Prov: Reservkraft

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Reservkraft

Tema: Installation och underhåll av reservkraftsystem

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap kring installation och underhåll av reservkraftsystem samt säkerhetsaspekter kopplade till detta arbete.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om installationstekniker för reservkraftsystem och vikten av underhåll för att säkerställa driftsäkerhet och lång livslängd. Eleverna ska lära sig om säkerhetsaspekter, dokumentation och rutiner för effektivt underhåll av reservkraftsystem.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och förklara installationsprocedurer för reservkraftsystem, identifiera nödvändiga verktyg och material, samt beskriva underhållsmetoder. Eleven ska visa förmåga att följa säkerhetsbestämmelser och dokumentera processer korrekt.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är en viktig åtgärd innan installation av ett reservkraftsystem?
    • A. Kontakt med närmaste grannskap
    • B. Val av installatör
    • C. Förberedelse och platsval
    • D. Beställning av reservdelar
  2. Vilket av följande verktyg är inte nödvändigt vid installation av reservkraftsystem?
    • A. Skruvmejsel
    • B. En elektrisk såg
    • C. Tång
    • D. Mätverktyg
  3. Vilken typ av personlig skyddsutrustning måste alltid användas vid installation?
    • A. Kängor
    • B. Skyddsglasögon
    • C. Reflexväst
    • D. Hörselskydd
  4. Vad är syftet med att följa en installationsmanual?
    • A. För att kunna ta en genväg
    • B. För att säkerställa korrekt installation
    • C. För att minska installationskostnader
    • D. För att göra installationen snabbare
  5. Vilka risker ska man beakta vid installation av reservkraftsystem?
    • A. Elektriska risker och hantering av brännbara material
    • B. Endast väderförhållanden
    • C. Utbildning av personal
    • D. Kostnader för utrustning
  6. Vad bör ingå i ett underhållsprogram för reservkraftsystem?
    • A. Regelbundna inspektioner och testning
    • B. Endast rengöring av ytor
    • C. Byta ut all utrustning varje år
    • D. Ingen dokumentation behövs
  7. Vilket av följande är en kritisk aspekt av installationen?
    • A. Att dokumentera varje steg noggrant
    • B. Att involvera hela klassen i installationen
    • C. Att snabbt genomföra installationen
    • D. Att installera utan manual
  8. Vad är den första åtgärden innan installation av ett reservkraftsystem?
    • A. Att välja rätt bränsle
    • B. Att inspektera installationsplatsen
    • C. Att beställa reservdelar
    • D. Att se över lagret av utrustning
  9. Vilken information är viktig att dokumentera under installation?
    • A. Namn på alla närvarande
    • B. Steg i installationsprocessen
    • C. Kostnad för installationen
    • D. Beslut tagna av gruppen
  10. Varför är det viktigt att följa säkerhetsföreskrifter?
    • A. För att undvika olyckor och skador
    • B. För att spara tid
    • C. För att öka kostnaderna
    • D. För att förbättra arbetsmiljön
  11. Vilka komponenter är viktiga att kontrollera under regelbundet underhåll?
    • A. Batterier och kablar
    • B. Belysning
    • C. Färg på väggarna
    • D. Musiksystem
  12. Vad innebär “felsökning” i kontexten av reservkraftsystem?
    • A. Att byta ut komponenter
    • B. Att identifiera och åtgärda problem
    • C. Att se till att allt är igång
    • D. Att endast dokumentera avvikelser
  13. Vad kan hända om installationen utförs dåligt?
    • A. Inga konsekvenser
    • B. Ökad risk för haveri
    • C. Minska installationstiden
    • D. Ökning av kraftuttaget
  14. Hur ofta bör underhåll utföras på ett reservkraftsystem?
    • A. Regelbundet enligt en fastställd plan
    • B. En gång om året
    • C. Endast vid störningar
    • D. Aldrig, det är onödigt

Resonerande frågor

  1. Motivera varför säkerhetsåtgärder är viktiga vid arbete med reservkraftsystem. Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla teori till praktik och reflektera över riskhantering.
  2. Diskutera påverkan av dåligt utförda installationer på systemens livslängd. Frågan syftar till att få eleverna att föra en djupare diskussion om konsekvenserna av kvalitet i installationen.
  3. Analysera hur dokumentation kan förbättra installationsprocessen. Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring dokumentationens roll i en effektiv arbetsprocess.
  4. Reflektera över hur personligt skydd påverkar säkerhet under installation. Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt över vikten av korrekt utrustning.
  5. Diskutera vilka faktorer som kan påverka underhållsbehovet av ett reservkraftsystem. Frågan syftar till att få eleverna att se helheten och faktorers konsekvenser på systemets prestanda.
  6. Hur kan teamwork under installationen påverka resultatet? Denna frågeställning uppmanar eleverna att överväga betydelsen av samarbete och kommunikation.
  7. Utvärdera vikten av att följa installationshandboken. Frågan ger möjlighet för eleverna att argumentera för eller emot riktlinjer i installationsprocessen.
  8. Analys av hur erfarenhet kan påverka installationskvaliteten. Syftet är att stimulera till reflektion över vikten av kompetens och erfarenhet i arbetet med reservkraftsystem.

Bedömning

Provet bedöms utifrån både faktafrågor och resonerande frågor. Maximalt antal poäng för faktafrågor är 15 och för resonerande frågor 8. För att nå betyg E krävs 8 poäng totalt. För betyg C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor). För betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).

“`


×