Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Resmål och resvägar
Tema: Resvägar och transport i turism
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för olika transportsystem och deras påverkan på turism, samt deras förmåga att diskutera hållbara transporter och optimala resvägar. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan analysera och reflektera över transportlösningar inom turismens kontext.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla de olika transportmedel som används inom turism samt deras påverkan på resor, miljö och tillgänglighet. Tanken är att analysera hur transportlösningar bidrar till turismens utveckling och hur man kan optimera resvägar för att minska miljöpåverkan och förbättra reseupplevelsen.
Kunskapskrav
Eleven redogör för olika transportsystem och deras påverkan på resor och miljö. Eleven kan ge exempel på effektiva resvägar, diskutera intressekonflikter och föreslå hållbara transporter som kan förbättra turismens inverkan.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket transportmedel är mest vanligt i internationell turism?
A. Bil
B. Buss
C. Flyg
D. Cykel
2. Vilket av följande transportmedel har den största miljöpåverkan per passagerarkilometer?
A. Tåg
B. Flyg
C. Cykel
D. Buss
3. Vilken stad är känd för sin utvecklade cykelinfrastruktur för turism?
A. Paris
B. Amsterdam
C. London
D. Barcelona
4. Vad kan vara en nackdel med att använda bil för turism?
A. Höga koldioxidutsläpp
B. Nedsatt hastighet
C. Svårt att parkera
D. För dyrt
5. Vad är ett exempel på hållbart transportsätt?
A. Bil
B. Flyg
C. Cykling
D. Buss
6. Vilken av följande faktorer är viktigast för att optimera resvägar?
A. Reskostnad
B. Tillgänglighet
C. Reslängd
D. Transportmedel
7. Vilken effekt har ökad användning av kollektivtrafik på miljön?
A. Minskar koldioxidutsläpp
B. Ökar trafikstockningar
C. Ökar behovet av parkering
D. Minskar beteendeförändringar
8. Vilket transportsystem kan bidra till att minska trängsel i städer?
A. Kollektivtrafik
B. Fler bilar
C. Fler flygningar
D. Cykeltaxi
9. Vad innebär begreppet “intressekonflikt” i transportsystem?
A. Olika aktörers behov krockar
B. Alla vill använda samma transportmedel
C. Ingen vill resa
D. För mycket miljökrav
10. Vad kan turister göra för att minska sin klimatpåverkan?
A. Välja budgetalternativ
B. Välja hållbara transportmedel
C. Resa oftare
D. Åka längre sträckor
11. Vilket av följande är ett exempel på en negativ aspekt av turisttransport?
A. Skapar nya jobb
B. Bidrar till överbelastning av vägar
C. Minskar koldioxidutsläpp
D. Ökar tillgänglighet
12. Vad är syftet med en transportplan för turism?
A. Att öka kostnader
B. Att optimera resvägar och hållbarhet
C. Att minska antalet turister
D. Att öka flygtrafiken
13. Vilken typ av transport kan bidra till att förbättra den lokala miljön?
A. Cykeltransport
B. Busstransport
C. Biltransport
D. Flygtransport
14. Hur kan teknologiska innovationer påverka transportsystem inom turism?
A. Minska säkerheten
B. Förbättra effektiviteten och hållbarheten
C. Öka kostnader
D. Minska tillgängligheten
15. Vilken fråga kan man ställa för att reflektera över transporternas framtid?
A. Vilka alternativ till nuvarande transportsystem är hållbara?
B. Hur kan vi öka koldioxidutsläpp?
C. Hur kan vi minska antalet turister?
D. Vilka transporter är snabbast?
Resonerande frågor
1. Varför är hållbara transportlösningar viktiga för turistdestinationer? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att utforska miljömässiga och sociala aspekter av turism.)
2. Diskutera hur kollektivtrafikens kvalitet kan påverka turismens attraktion. (Syftet är att få eleverna att koppla samman transportkvalitet och turistupplevelse.)
3. Hur kan intressekonflikter mellan turister och lokalsamhällen hanteras? (Syftet är att uppmuntra till kritiskt tänkande kring samhällsdynamik.)
4. Analysera vikten av cykling som transportsätt i städer. (Syftet är att låta eleverna undersöka cyklingens roll i urbana miljöer.)
5. Vilka hinder ser du för implementering av hållbara transporter i din stad? (Syftet är att låta eleverna tänka på lokala utmaningar.)
6. Diskutera vilken typ av transport som bör prioriteras i framtiden och varför. (Syftet är att få eleverna att tänka framåt och reflektera på framtiden.)
7. Hur kan man öka medvetenheten om hållbara transportalternativ bland turister? (Syftet är att låta eleverna föreslå konkreta åtgärder för ökad hållbarhet.)
8. Reflektera över hur transportlösningar kan forma en stads identitet. (Syftet är att sätta fokus på den kulturella kopplingen mellan transport och samhälle.)
Bedömning
Provet kommer att bedömas enligt följande poängsättning:
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng)
Resonerande frågor: 3 poäng per svar (max 24 poäng)
Minst 8 poäng krävs för E, 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) för C, och 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor) för A.