Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Retorik – Avslutande projektpresentationer



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Retorik
Tema: Avslutande projektpresentationer

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska få möjlighet att sammanfatta och presentera sina kunskaper och erfarenheter från kursen samt att utveckla sin förmåga att kommunicera effektivt med hjälp av retoriska verktyg.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska utveckla sin förmåga att kommunicera effektivt och använda de retoriska verktyg de lärt sig under kursens gång.”

Kunskapskrav

– Eleven ska kunna framföra en välstrukturerad och argumenterande presentation.
– Eleven ska kunna använda retoriska medel.
– Eleven ska kunna ge och ta emot feedback på sina och andras presentationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett exempel på ett retoriskt verktyg?
A. Statistik
B. Berättelse
C. Argumentation
**D. Alliteration**

2. Vad kallas den känsla en talare vill väcka hos sin publik?
**A. Pathos**
B. Ethos
C. Logos
D. Kairos

3. Vilket av följande är inte en del av klassisk retorik?
A. Inledning
**B. Sammanfattning**
C. Argumentation
D. Avslutning

4. Vad betyder ethos i retorik?
**A. Talarens trovärdighet**
B. Publikens känslor
C. Logiska argument
D. Retoriska frågor

5. Vilket påstående är sant om en välstrukturerad presentation?
A. Den bör vara längre än 30 minuter.
**B. Den har en tydlig inledning, kropp och avslutning.**
C. Den bör alltid ha många ljud- och bilduppslag.
D. Den ska endast innehålla fakta utan analys.

6. Vad är syftet med att ge feedback på en presentation?
A. Att kritisera talaren.
B. Att förstöra talarens självförtroende.
**C. Att hjälpa talaren att förbättra sina färdigheter.**
D. Att ge beröm utan grund.

7. Vilken typ av argument är mest övertygande enligt retorik?
A. Emotiverande argument
**B. Logiska argument**
C. Personliga erfarenheter
D. Populära åsikter

8. Vad är ett snärtigt avslut i en presentation?
**A. En minnesvärd slutsats som knyter ihop temat.**
B. En lång sammanfattning av presentationen.
C. En lista på all information som delats.
D. En undran om pubikens förståelse.

9. Vad är syftet med att använda retoriska frågor?
**A. Att engagera publiken och få dem att tänka.**
B. Att förvirra publiken.
C. Att undvika att ge svar.
D. Att fylla ut presentationen.

10. Vilken del av presentationen bör syfta till att fånga publikens intresse?
A. Avslutningen
**B. Inledningen**
C. Huvudämnet
D. Referenserna

11. Vilken retorisk figur används för att upprepa samma ord eller fras?
**A. Anafor**
B. Antites
C. Litotes
D. Metafor

12. Vad innebär det att anpassa sin presentation till publiken?
A. Att hålla samma presentation varje gång.
**B. Att överväga publikens intressen och behov.**
C. Att alltid vara formell.
D. Att undvika att ställa frågor.

13. Vad är en typisk del av en feedback-session efter presentationen?
A. Enbart beröm.
**B. Konstruktiv kritik och förbättringsförslag.**
C. Tystnad.
D. Besvikelse.

14. Vilket av följande är exempel på en övertygande stil?
**A. Passionerad och engagerande framställning.**
B. Tråkig och minimalistisk.
C. Mycket fakta utan känsla.
D. Ibland otydlig och svepande.

15. Vilken känsla bör en retorisk talare sträva efter att väcka hos publiken?
A. Förvirring
B. Avstånd
**C. Engagemang**
D. Osäkerhet

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du har använt retoriska verktyg i dina presentationer och vilken effekt de har haft.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sin egen användning av verktyg och dess resultat.

2. Hur kan feedback från kamrater påverka din utveckling som talare?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring vikten av feedback.

3. Ge exempel på en presentation som inspirerade dig och förklara varför.
Här får eleverna chansen att analysera och relatera sina egna upplevelser till retorik.

4. Vad har du lärt dig om din egen retoriska stil under kursen?
Eleverna får reflektera över sina personliga framsteg och styrkor i retorik.

5. Diskutera vikten av att anpassa materialet efter publiken, ge ett konkret exempel.
Denna fråga främjar djupare insikter om publikanpassning och dess betydelse.

6. Reflektera över vad en overklig presentation skulle kunna innebära för publiken.
Detta uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring negativa exempel och deras konsekvenser.

7. Hur kan teoretiska kunskaper om retorik tillämpas i praktiken?
Frågan syftar till att eleverna ska överväga praktisk tillämpning av teoretiska koncept.

8. Beskriv din mest utmanande presentation och vad du lärde dig av den erfarenheten.
Här får eleverna chansen att reflektera över motgångar och lärdomar.

Bedömning

Provets poängfördelning är följande:
– Faktafrågor: 1 poäng för varje korrekt svar, max 15 poäng.
– Resonerande frågor: 2 poäng för varje korrekt och välutvecklad beskrivning, max 16 poäng.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×