Prov
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Retorik
Tema: Retorik och argumentation i debatter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på debattens roll som en form av retorik, inklusive strategier för att använda retoriska verktyg för att presentera och försvara en ståndpunkt. Eleverna ska lära sig att delta i debatter och förstå hur man bygger upp sin argumentation.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna föra en argumenterande diskussion och använda retoriska verktyg effektivt. Eleven ska också kunna analysera och reflektera över andra debattörers argumentation för att förstå deras effekt och syfte.
Prov
Faktafrågor
- Vad är syftet med en debatt?
- A. Att underhålla publiken
- B. Att presentera fakta
- C. Att övertyga om en ståndpunkt
- D. Att diskutera åsikter
- Vilket av följande verktyg används för att skapa känslor hos åhörarna?
- A. Logos
- B. Pathos
- C. Ethos
- D. Statistiska data
- Vad innebär ethos i retorik?
- A. Förtroende och auktoritet
- B. Känsla och empati
- C. Logikkedjor
- D. Statistiska bevis
- Vilken av följande debattformat är vanligt?
- A. Paneldiskussion
- B. Klassisk debatt
- C. Brainstorming
- D. Enskild diskussion
- Vad är viktigt att tänka på när man bemöter motargument?
- A. Avbryta motparten
- B. Identifiera brister i deras argument
- C. Göra det personligt
- D. Ignorera dem
- Vilken struktur är effektiv för att presentera argument?
- A. Slumpmässig ordning
- B. Tydlig och logisk struktur
- C. Ingen struktur
- D. Lång och komplicerad struktur
- Vad ger fakta i en debatt?
- A. Trovärdighet
- B. Känsla
- C. Underhållning
- D. Oberoende åsikt
- Vilken är en riktlinje för rättvis debatt?
- A. Lyssna aktivt på motparten
- B. Tysta motparten
- C. Avbryta när som helst
- D. Barrikadera sig bakom sin ståndpunkt
- Vilken typ av argumentation bör undvikas i en debatt?
- A. Logisk argumentation
- B. Ethos-baserad argumentation
- C. Personangrepp
- D. Empatisk argumentation
- Vad är en viktig aspekt av att delta i en debatt?
- A. Att vara välinformerad om både sin egen ståndpunkt och motpartens argument
- B. Att alltid vinna debatten
- C. Att vara ensam om sina åsikter
- D. Att undvika kritik
- Vad beskriver bäst skillnaden mellan debatt och diskussion?
- A. Debatt är hetsig men diskussion är lugn
- B. Debatt syftar till övertygelse medan diskussion syftar till att förstå
- C. Debatt inkluderar bara experter
- D. Diskussion har inga regler
- Hur kan retoriska verktyg hjälpa i en debatt?
- A. De skapar förvirring
- B. De förstärker argumenten och hjälper till att övertyga publiken
- C. De gör debatten långtråkig
- D. De minskar trovärdigheten
- Vilken typ av argument baseras på känslor?
- A. Känsloargument
- B. Logiska argument
- C. Pathosargument
- D. Statistiska argument
- Vad kan vara en effekt av svaga argument?
- A. De kan undergräva ens trovärdighet
- B. De stärker debatten
- C. De gör åhörarna glada
- D. De förbättrar förståelsen
- Vad är en viktig del av en debatt?
- A. Att hela tiden ta över ordet
- B. Att använda osakliga argument
- C. Att kunna lyssna och svara på motpartens argument
- D. Att undvika att bemöta motargument
Resonerande frågor
- Reflektera över hur känslor kan påverka argument i en debatt. Diskutera vad som kan hända om man enbart förlitar sig på känslor snarare än fakta.
- Analysera en debatt du sett eller deltagit i. Vilka retoriska strategier användes och hur påverkade de debatten?
- Diskutera vikten av att förstå motpartens argument. Hur kan det påverka din egen argumentation?
- Utveckla en argumentationsstrategi för en fråga du brinner för. Vilka retoriska verktyg skulle du använda och varför?
- Reflektera över skillnaden i kommunikation mellan skriftlig och muntlig argumentation. Vilka utmaningar och fördelar finns det med varje form?
- Hur kan du, som debattör, förebygga missförstånd under debatten? Ge konkreta exempel på strategier.
- Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka debatter och argumentationsstilar. Ge exempel på olika kulturers debatttekniker.
- Reflektera över vilket ansvar en debattör har att säkerställa sanningen i sina påståenden och argument. Hur påverkar detta debattens kvalitet?
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och utförlig reflektion ger 2 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).