Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Robotteknik
Tema: Programmering av industrirobotsystem
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom programmering av industrirobotsystem. Provets frågor syftar till att testa elevens förmåga att förstå och tillämpa programmeringskoncept, samt att analysera och modifiera programkod för industrirobotar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på programmering av industrirobotsystem, inklusive ändring och definition av variabler och systemparametrar. Eleverna får en introduktion till olika programmeringsspråk som används inom robotteknik och hur dessa språk tillämpas i olika robotsystem.
Kunskapskrav
Eleven planerar och genomför programskrivning för industrirobotsystem samt genomför ändringar och definitioner av variabler och systemparametrar. Vidare redogör eleven för hur olika programmeringsspråk tillämpas i robottekniska sammanhang.
Prov
Faktafrågor
- Vilket programmeringsspråk används oftast inom robotteknik?
A) Python
B) C++
C) Java
D) RAPID - Vad är syftet med variabler i programmering?
A) Att styra strömförsörjningen
B) Att lagra data
C) Att organisera programmet
D) Att definiera värden - Vad står ROS för i robotteknik?
A) Robot Operating System
B) Rapid Operating Software
C) Random Output System
D) Robot Operations Software - Vilken av följande är en av de vanligaste användningarna av industrirobotar?
A) Måla bilar
B) Servera mat
C) Städa hem
D) Montera delar - Vilken av följande funktioner har en sensor i ett robotsystem?
A) Att lagra programkod
B) Att kommunicera med människor
C) Att styra robotens rörelse
D) Att samla in data - Vad är en robotarm?
A) En typ av mobil robot
B) En anordning för att mäta temperatur
C) En del av datorn
D) En manipulator för att utföra uppgifter - Vad gör en debugger?
A) Förbättrar prestandan
B) Ökar hastigheten på koden
C) Identifierar och rättar fel
D) Testar programkod - Vilket av följande anger felhantering i programmering?
A) Att ignorera problem
B) Att stänga av programmet
C) Att dokumentera koden
D) Att identifiera och åtgärda buggar - Vad är skillnaden mellan hårdvara och mjukvara i robotteknik?
A) Hårdvara är programmeringsspråk
B) Hårdvara är fysisk utrustning
C) Mjukvara är robotens komponenter
D) Mjukvara är de program som styr hårdvaran - Vilka komponenter behövs för att programmera en robotarm?
A) Endast en dator
B) Styrsystem och motorer
C) En kamera och en mikrofon
D) Styrsystem, motorer och programvara - Vad innebär simulering i programmering?
A) Att bygga fysiska modeller
B) Att testköra programkod i en virtuell miljö
C) Att schablonmäta resultat
D) Att förutsäga resultat utan att köra programmet - Vad är maskininlärning?
A) En typ av robot
B) En del av mjukvaran
C) En metod för automatisk programmering
D) En teknik där datorer lär sig av data - Vilket av följande kan vara en utmaning vid programmering av industrirobotsystem?
A) Hög kostnad för mjukvara
B) Svårt att öka hastigheten
C) Krav på säkerhet och precision
D) Begränsad tillgång till komponenter
Resonerande frågor
- Diskutera hur programmering av robotar kan leda till ökad effektivitet i produktionen.
Syftet är att eleverna ska kunna förklara och ge exempel på effektivitet genom programmering. - Reflektera över utmaningarna med att programmera industrirobotar jämfört med enklare programmeringsuppgifter.
Syftet är att eleverna ska kunna identifiera och resonera kring komplexiteten i industrirobotprogrammering. - Hur kan olika programmeringsspråk påverka ett robotsystem?
Syftet är att eleverna ska kunna analysera de olika språken och deras effekter på robotens funktionalitet. - Vilka etiska överväganden bör göras vid användning av robotteknik i industrin?
Syftet är att eleven reflekterar över moral och etik kopplat till teknologi och arbetsmarknaden. - Hur ser framtiden ut för programmering av robotsystem och vilka färdigheter kommer bli viktigast?
Syftet är att framhäva elevernas insikter om framtida trender inom programmering. - Diskutera vikten av konstant lärande inom robotteknik.
Syftet är att eleverna ska inse behovet av att uppdatera sina kunskaper för att bli framgångsrika inom området. - Ge exempel på hur artificiell intelligens kan integreras i industrirobotsystem.
Syftet är att uppmana eleverna att tänka kreativt om teknikens utveckling. - Reflektera över hur samarbete mellan människor och robotar kan se ut i framtiden.
Syftet är att åstadkomma en djupare förståelse för interaktionen mellan människa och teknik.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 25 poäng, där faktafrågorna ger max 15 poäng och resonerande frågor ger max 10 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).