Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Robotteknik

Tema: Robotsystems påverkan på arbetsmiljön

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för hur robotsystem påverkar arbetsmiljön, både positivt och negativt, samt att utvärdera deras förmåga att argumentera kring ämnet utifrån faktiska exempel och insikter från diskussioner under lektionen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på att analysera och diskutera hur robotsystem påverkar arbetsmiljön såväl fysiskt som psykiskt. Eleverna kommer att få insikt i både fördelarna och nackdelarna med användningen av robotar i olika arbetsuppgifter samt hur detta kan påverka människor och organisationer.

Kunskapskrav

Eleven redogör övergripande för industrirobotsystems uppbyggnad, användningsområde och funktion, samt diskuterar deras inverkan på arbetsmiljö och säkerhet. Eleven argumenterar också kring sociala och ekonomiska aspekter av automatisering.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en fördel med att använda robotsystem i arbetsmiljön?

A. Minskar produktiviteten

B. Ökar precisionen

C. Avlastar mänskligt arbete i farliga miljöer

D. Ökar det fysiska arbetet

2. Vilken av följande risker är kopplad till användningen av robotsystem?

A. Ökad säkerhet

B. Arbetslöshet

C. Ökad produktivitet

D. Förbättrad arbetsmiljö

3. Hur påverkar robotsystem psykologin hos arbetare?

A. Minskar stress

B. Känsla av att vara ersatt

C. Ökar trivseln

D. Förbättrar samarbetet

4. Vilken bransch har visat sig använda robotsystem framgångsrikt för att förbättra arbetsmiljön?

A. Måleri

B. Tillverkning

C. Skogsbruk

D. Jordbruk

5. Vad är en potentiell negativ effekt av att arbeta med robotar?

A. Ökat ansvar

B. Förändrade arbetsroller

C. Bättre arbetsrelationer

D. Högre lön

6. Vilken typ av utbildning kan vara nödvändig för arbetstagare i en automatiserad miljö?

A. Ingen speciell utbildning

B. Fysiska arbetskurser

C. Teknologisk utbildning

D. Kreativa kurser

7. Vilket av följande är ett exempel på en positiv effekt av robotsystem?

A. Ökar rutinarbete

B. Förbättrar produktiviteten

C. Minskar arbete inom industrin

D. Skapar mer stress på arbetsplatsen

8. Vad kan vara en strategisk hänsyn för företag som implementerar robotsystem?

A. Ingen plan för arbetsmiljö

B. Utvärdera arbetsmiljöeffekter

C. Minska investeringar

D. Öka den mänskliga arbetsinsatsen

9. Vilken aspekt av robotanvändning kan leda till negativa sociala konsekvenser?

A. Arbetsmarknadsutveckling

B. Arbetslöshet

C. Ökat samarbete

D. Ingen av ovanstående

10. Hur kan robotar påverka den fysiska arbetsmiljön?

A. Enbart negativt

B. Ökar arbetskraftens storlek

C. Förbättrar arbetssäkerheten

D. Skapar mer manuellt arbete

11. Vad är en viktig faktor att beakta när man diskuterar robotisering?

A. Robotarnas ursprung

B. Kostnaden för robotar

C. Balansera fördelar och nackdelar

D. Öka användningen av mänsklig arbetskraft

12. Vilken roll spelar teknologisk utveckling för arbetsmarknaden?

A. Skapar nya arbetsuppgifter och roller

B. Minskar behovet av utbildning

C. Ingen påverkan

D. Ökar antalet lågavlönade jobb

13. Vilken av följande kan vara en lösning på negativa effekter av automatisering?

A. Minska rekryteringen av robotar

B. Utbildning och omskolning av arbetstagare

C. Öka arbetsbelastningen

D. Ignorera problemet

14. Hur kan man hantera risker i en miljö med robotar?

A. Ingen planering krävs

B. Utarbeta säkerhetsrutiner

C. Anlita fler mänskliga arbetare

D. Lägga all ansvar på robotarna

15. Vad kan företag göra för att förbättra medarbetarnas arbetsmiljö i samband med robotisering?

A. Minska löner

B. Främja god kommunikation och samarbete

C. Minska vikten av utbildning

D. Fokusera endast på produktion

Resonerande frågor

1. Diskutera vilka positiva och negativa effekter av robotsystem ni kan identifiera inom er valda bransch eller verksamhet. Svar ger möjlighet att undersöka studentens förmåga att applicera kunskap i praktiska situationer.

2. Hur påverkas arbetsrollen när robotar införs på arbetsplatser och hur kan detta hanteras? Denna fråga ger utrymme för djupgående analys och reflektion över transformationen av arbetsroller.

3. Vilken roll anser ni att utbildning och kunskapsutveckling spelar för att anpassa arbetstagare vid ökande automatisering? Frågan uppmuntrar kritiskt tänkande kring betydelsen av utbildning i en snabbrörlig arbetsmiljö.

4. Reflektera över hur informationsdelning mellan mänskliga arbetare och robotar kan optimeras. Här ges möjlighet till att diskutera interaktion och samarbete mellan människor och teknik och dess betydelse.

5. Diskutera hur företag kan arbeta för att balansera fördelarna och nackdelarna med automatisering. Analysen här visar elevens förmåga att se helheten i en komplex fråga.

6. Vilka etiska aspekter bör beaktas vid implementering av robotsystem? Denna fråga öppnar för diskussion om ansvar och etiska dilemman i arbetslivet.

7. Hur kan ledarskapet förändras i en medrobotiserad miljö? En reflektion kring ledarskapsstilar och deras anpassning till nya teknologiska förhållanden.

8. Vilka långsiktiga konsekvenser kan en ökad användning av robotar få på arbetsmarknaden? Här kan eleven visa förmåga till framtidsanalys och resonemang kring arbetsmarknadens utveckling.

Bedömning

Total poäng för detta prov är 30 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).