Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Samhällsförändringar och globalisering
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om samhällsförändringar, globaliseringens påverkan på samhället och hur olika politiska och ekonomiska system samverkar i den moderna världen. Provets frågor är utformade för att pröva både faktakunskaper och resonemangsförmåga.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Globala samhällsfrågor, hållbar utveckling och hur olika aktörer samverkar i samhällsutvecklingen.”
Kunskapskrav
• “Kunna redogöra för och diskutera aktuella samhällsfrågor och utvecklingar.”
• “Kunna analysera och resonera kring sambanden mellan olika samhällsaktörer.”
• “Kunna tillämpa samhällsvetenskaplig metod och perspektiv.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär begreppet globalisering?
a) Ökad interaktion och beroende mellan länder
b) Minskad handel mellan länder
c) Avskärmning av nationella ekonomier
d) Begränsning av kulturellt utbyte
2. Vilken organisation arbetar för att främja internationellt samarbete och fred?
a) EU
b) FN (Förenta nationerna)
c) NATO
d) WTO
3. Vad är en av de största utmaningarna kopplade till global uppvärmning?
a) Högre skatter
b) Klimatförändringar och dess konsekvenser
c) Ökad arbetslöshet
d) Minskad handel
4. Vilken typ av ekonomi handlar om privat ägande och fria marknader?
a) Planekonomi
b) Statlig ekonomi
c) Marknadsekonomi
d) Blandekonomi
5. Vad innebär hållbar utveckling?
a) Att endast tänka på ekonomisk tillväxt
b) Utveckling som möter nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers behov
c) Att minska den globala befolkningen
d) Att maximera naturresursernas användning
6. Vad kallas den ekonomiska processen där länder blir allt mer beroende av varandra?
a) Globalisering
b) Lokalism
c) Internalisering
d) Isolationism
7. Vilket begrepp beskriver ojämlik fördelning av resurser mellan olika länder?
a) Jämlikhet
b) Global ojämlikhet
c) Internationell solidaritet
d) Ekonomisk rättvisa
8. Vad är syftet med internationella avtal som Parisavtalet?
a) Att öka industriproduktionen
b) Att bekämpa klimatförändringar globalt
c) Att minska handel mellan länder
d) Att stödja enskilda företag
9. Vad innebär termen “humanitära kriser”?
a) Ekonomiska svårigheter
b) Situationer där stora grupper av människor lider av svält, krig eller andra katastrofer
c) Politiska konflikter
d) Utbildningsproblem
10. Vilket av följande faktorer bidrar till social förändring?
a) Teknologisk utveckling
b) Mediers roll
c) Normer och värderingar
d) Alla ovanstående
11. Vilket av följande påstående stämmer om migration?
a) Migration påverkar endast avsändarländer
b) Migration påverkar både avsändar- och mottagarländer
c) Migration är alltid negativ
d) Migration är en ny företeelse
12. Vad kan vara ett resultat av urbanisering?
a) Minskad befolkning
b) Ökad tillgång till naturresurser
c) Ökad befolkning i städer
d) Färre jobb i städer
13. Vilken typ av styrelseform kännetecknas av att medborgarna kan delta i beslutsfattande?
a) Diktatur
b) Demokrati
c) Monarki
d) Auktoritarism
14. Vad innebär importtullar?
a) Skatter på exportprodukter
b) Avgifter för varor som importeras till ett land
c) Skatter på inhemska varor
d) Avgifter för tjänster inom landet
15. Vilken aktör har som syfte att främja internationell handel?
a) NATO
b) WTO (Världshandelsorganisationen)
c) FN
d) EU
Resonerande frågor
1. Diskutera fördelar och nackdelar med globalisering. Syftet är att få eleverna att reflektera över den komplexa och mångfacetterade naturen av globalisering och dess påverkan på samhällen.
2. Analysera hur teknologiska framsteg har förändrat det globala samhället. Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera konkreta exempel på förändringar och deras konsekvenser.
3. Hur kan vi arbeta för en mer hållbar utveckling på global nivå? Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kreativt kring lösningar på stora samhällsutmaningar.
4. Reflektera över hur migration påverkar samhällen både på avsändar- och mottagarsidan. Genom denna fråga kan eleverna se hur migration är kopplat till ekonomiska, sociala och kulturella aspekter.
5. Diskutera vilken roll medier spelar i att forma opinion kring globala frågor. Här kan eleverna undersöka mediernas makt och ansvaret de har i samhällsfrågor.
6. Analys av hur sociala rörelser kan påverka politiska beslut. Frågan uppmuntrar diskussion om aktörernas roll i samhällsförändringar och deras påverkan på politiska processer.
7. Reflektera över skillnaden mellan kortsiktiga och långsiktiga lösningar på globala problem. Denna fråga uppmanar till djupgående analys av olika strategier och deras effekter.
8. Diskutera vikten av internationellt samarbete för att hantera globala utmaningar. Detta ger eleverna möjlighet att tänka på hur länder kan samarbeta för att lösa gemensamma problem.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
• Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
• Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad resonemang (max 24 poäng).
Krav för betyg:
• E: Minst 8 poäng
• C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
• A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)