Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 3
Tema: Globalisering
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av globaliseringens komplexa innebörd, dess konsekvenser samt förmåga att analysera och värdera dess olika aspekter utifrån demokratiska, ekonomiska och politiska perspektiv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Globalisering och dess betydelse utifrån ett demokratiskt, ekonomiskt och politiskt perspektiv samt för individer, grupper och nationer. Analys av utmaningar som individen, nationen och jorden står inför i en globaliserad värld. [Gy 11, Samhällskunskap 3]
Betygskriterier
Eleven kan översiktligt redogöra för centrala teorier utifrån olika perspektiv. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för hur olika faktorer och förhållanden skapar olika förutsättningar för individer, grupper och nationer. [Gy 11, Samhällskunskap 3]
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär globalisering?
- A. En lokal ekonomisk process
- B. En ökning av internationell handel
- C. En reduktion av kulturell spridning
- D. En process där länder och människor blir mer sammanlänkade ekonomiskt, kulturellt och politiskt.
2. Vilken av följande faktorer är kopplad till globalisering?
- A. Autarki
- B. Ökad migration
- C. Lokala traditioner
- D. Minskad tekniköverföring
3. Vilken av följande är en utmaning som globaliseringen medför?
- A. Minskat samarbete mellan länder
- B. Klimatförändringar
- C. Minskad tillgång till information
- D. Ökad ekonomisk ojämlikhet
4. Vad handlar källkritik om?
- A. Att värdera och granska informationens trovärdighet
- B. Att skapa nya källor
- C. Att endast använda primärkällor
- D. Att filtrera bort all information
5. Vilken följd kan globalisering få på lokal kultur?
- A. Ingen påverkan
- B. Kulturell homogenisering
- C. Uttunning av traditioner
- D. Avskärmning av kulturella uttryck
6. Vilken typ av ekonomi kan främjas av globalisering?
- A. Planekonomi
- B. Marknadsekonomi
- C. Subventionsbaserad ekonomi
- D. Lokalt baserad ekonomi
7. Hur påverkar teknologiska framsteg globalisering?
- A. Genom att öka kommunikationen och handelsmöjligheter
- B. Genom att minska tillgången till information
- C. Genom att stoppa migration
- D. Genom att isolera länder
8. Vad är en av de negativa konsekvenserna av globalisering för arbetstagare?
- A. Ökad konkurrens om jobb
- B. Minskat antal jobb
- C. Minskade löner
- D. Bättre arbetsförhållanden
9. Hur kan nationer skydda sin kultur i en globaliserad värld?
- A. Genom att stänga sina gränser
- B. Genom att bevara och främja inhemska traditioner och språk
- C. Genom att avskaffa lagar för kultur
- D. Genom att isolera sig från omvärlden
10. Vilken fråga är en del av den samhälleliga debatten kring globalisering?
- A. Identitet och tillhörighet
- B. Hur ska vi bemöta ekonomiska migration?
- C. Ska alla länder ha samma lagar?
- D. Ska vi förbjuda internet?
11. Vad är en global aktör?
- A. Endast en nation
- B. Företag och organisationer som verkar över nationsgränser
- C. Enbart ideella organisationer
- D. En lokalt förankrad individ
12. Vad menas med kulturell imperialism?
- A. När en cultures påverkar och dominerar andra
- B. När alla kulturer är lika viktiga
- C. När kulturer förlorar sin dignitet
- D. När det inte finns några kulturer
13. Hur främjas internationell handel?
- A. Genom avtal och handelsbarriärer
- B. Genom protektionistiska lagar
- C. Genom ökad lokal produktion
- D. Genom minskad produktion
14. Vilket begrepp beskriver ett land som är helt oberoende ekonomiskt?
- A. Protektionism
- B. Autarki
- C. Liberalism
- D. Globalisering
15. Vad påverkar globala frågor?
- A. Samarbetsavtal och internationell politik
- B. Enskilda stater
- C. Lokala traditioner
- D. Regional politik
Resonerande frågor
1. Diskutera hur globalisering kan leda till både ekonomisk tillväxt och social ojämlikhet. Syftet är att analysera de komplexa resultaten av globalisering både positivt och negativt.
2. Resonera kring i vilken utsträckning nationer bör prioritera sin kultur i en globaliserad värld, vilket ger möjlighet att utforska balansen mellan kulturell identitet och global påverkan.
3. Analysera hur källkritik kan förändras i en global kontext, vilket gör det möjligt för elever att reflektera över sina metoder för informationsgranskning idag.
4. Utvärdera effekten av migranter på mottagande länder och diskutera hur deras närvaro kan berika eller utmana lokala samhällen.
5. Reflektera över hur teknologiska framsteg kan påverka globaliseringen positivt och negativt. Genom denna fråga kan eleverna få djupare insikter i teknikens roll.
6. Diskutera hur miljöpolitik kan samordnas på en internationell nivå för att bemöta globala klimatförändringar. Här ges eleverna möjlighet att tänka på kollektiva åtgärder.
7. Tänk på hur konsumenternas val påverkar globala handelsmönster och hur etiska överväganden formar dessa val, vilket öppnar för en diskussion om ansvar och medvetenhet.
8. Fundera på vilken roll internationella organisationer spelar i att främja samarbeten och lösa konflikter. Detta ger en djupare förståelse för globalt ledarskap och samverkan.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Dessutom bedöms de resonerande frågorna, varje som ger upp till 3 poäng beroende på djup och kvalitetsresonemang. För att få E krävs 10 poäng, för C krävs 15 poäng och för A krävs 20 poäng (inklusive poäng från de resonerande frågorna).