Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Samhällskunskap – Demokratins historiska utveckling

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Samhällskunskap

Tema: Demokratins historiska utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av demokratins historiska utveckling, inklusive viktiga händelser och ideer som har påverkat demokratin i Sverige och världen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar demokratiska idéer och rörelser som har format det moderna samhället. Fokus ligger på viktiga historiska händelser som bidragit till utvecklingen av demokratin i olika länder.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på och kortfattat redogöra för hur olika historiska händelser och idéer har påverkat demokratins utveckling i världen och i Sverige.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande händelser anses vara en direkt föregångare till den amerikanska revolutionen?

A) Den franska revolutionen

B) Boston Tea Party

C) Självständighetsförklaringen

D) War of 1812

2. Vem var en ledande tänkare under den franska revolutionen som förespråkade mänskliga rättigheter?

A) Karl Marx

B) Jean-Jacques Rousseau

C) Thomas Hobbes

D) John Locke

3. Vad kännetecknar en representativ demokrati?

A) Folket styr direkt

B) Folket väljer representanter

C) En kung eller drottning styr

D) Inga val hålls

4. Vilken reform innebar att alla svenskar fick rösträtt?

A) Successiv ökning av rösträttsåldern

B) Allmän rösträtt 1921

C) Införande av kvinnors rösträtt 1944

D) Direkt rösträtt i kommunalval

5. Vad var en av de största konsekvenserna av den amerikanska revolutionen?

A) Spridningen av demokratins idéer

B) Ökad kunglig makt

C) Avskaffande av federationer

D) Framväxten av feodalism

6. Vilket år antogs den amerikanska konstitutionen?

A) 1776

B) 1789

C) 1787

D) 1791

7. Vilken typ av demokrati innebär att medborgarna direkt deltar i beslut?

A) Representativ demokrati

B) Direkt demokrati

C) Indirekt demokrati

D) Pluralistisk demokrati

8. Vad symboliserade den franska revolutionens motto “Liberté, égalité, fraternité”?

A) Enighet och samarbete

B) Frihet, jämlikhet och brödraskap

C) Lydnad och respekt

D) Revolution och förändring

9. Vilken av följande händelser anses vara en milstolpe i kampen för kvinnors rösträtt i Sverige?

A) 1919 års rösträttslag

B) 1930 års folkomröstning

C) 1920 års riksdagsval

D) 1945 års röstningsreform

10. Hur beskriver man den demokratiska staten i förhållande till medborgarnas rättigheter?

A) Rättigheterna är påhittade

B) Rättigheterna skyddas av staten

C) Rättigheterna begränsas av staten

D) Rättigheterna är irrelevanta

11. Vilken historisk händelse leder till Sveriges demokratiska utveckling under tidigt 1900-tal?

A) Kalmarunionen

B) Beredskapstiden

C) Första världskriget

D) Andra världskriget

12. Vad av följande är ett nutida hot mot demokratin?

A) Populism

B) Ökad abstinens

C) Medborgarkontrakt

D) Universell rösträtt

13. Vad innebär parlamentarism i Sverige?

A) Riksdagen har makten att stifta lagar

B) Kungen har den verkställande makten

C) Medborgarna styr direkt

D) Kommunerna har ensamrätt

14. Vad syftade Aufklärung, eller upplysningen, till i samband med demokratins utveckling?

A) Ökat kungligt inflytande

B) Framväxt av rationellt tänkande och mänskliga rättigheter

C) Stärkande av religiös makt

D) Underhållning genom litteratur

15. Vilken av följande principer ingick i den amerikanska konstitutionens grundläggande struktur?

A) Socialism

B) Maktdelning

C) Monarkins upphävande

D) Ekonomisk oberoende

Resonerande frågor

1. Diskutera hur de franska och amerikanska revolutionerna har format nuvarande demokratier i världen.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla samman historiska händelser och analysera deras långsiktiga effekter.

2. Hur har demokratins syn på rättigheter och skyldigheter förändrats sedan 1900-talet?

Eleverna kan utforska förändringar i konceptet kring medborgerliga rättigheter och skyldigheter över tid.

3. Reflektera över hur globaliseringen påverkar demokratins framtid.

Eleverna kan analysera nutida händelser och diskutera hur dessa kan påverka demokratisk stabilitet.

4. Gör en jämförelse mellan direkt och representativ demokrati. Vilka fördelar och nackdelar ser du i respektive system?

Eleverna kan utforska komplexiteten i olika demokratiformer och reflektera över deras effektivitet.

5. Vilken roll spelar medierna för att upprätthålla en demokrati idag?

Denna fråga ger möjlighet till en djupare analys av mediernas inflytande och ansvar i en demokratisk kontext.

6. Diskutera hur historisk kunskap kan användas för att förstå nutida politiska utmaningar.

Här har eleverna chansen att koppla ihop det förflutna med nutiden och analysera dess relevans.

7. Vilka faktorer anser du är avgörande för att upprätthålla en fungerande demokrati i Sverige idag?

Eleverna kan utforska och argumentera för betydelsen av specifika aspekter av den svenska demokratin.

8. Reflektera över hur demokratins utveckling kan påverkas av nuvarande populistiska rörelser.

Frågan ger eleverna möjlighet att analysera samtida händelser och deras relation till demokratins historia.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). De resonerande frågorna ger maximalt 12 poäng (1,5 poäng per fråga).

För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×