Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om globaliseringens framväxt och dess konsekvenser, samt förmåga att analysera och reflektera kring dessa processer utifrån en historisk kontext.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla globaliseringens framväxt och de samhälleliga, ekonomiska och kulturella konsekvenser denna process har haft. Fokus ligger på hur globalisering påverkar vår värld idag, vilka aktörer som är inblandade och hur detta förändrar relationerna mellan länder och kulturer. Eleverna ska också förstå kopplingarna mellan globalisering och historiska händelser, såsom kolonialism, och hur dessa processer samverkar med mänskliga rättigheter.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för globaliseringens utbredning och dess konsekvenser. Vidare kan eleven ge exempel på hur globalisering påverkar ekonomiska och sociala förhållanden, samt analysera hur dessa förändringar kan leda till både möjligheter och utmaningar för olika samhällsgrupper.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär globalisering?
- A) Isolering mellan olika länder
- B) **Ökad interkonnektivitet mellan länder**
- C) Ökad nationell suveränitet
- D) Minskad handel mellan länder
2. Vilken aktör bidrar mest till frihandel i världen?
- A) Småföretag
- B) **Internationella organisationer**
- C) Ideella föreningar
- D) Lokala myndigheter
3. Vad är en positiv konsekvens av globalisering?
- A) **Ökad handel**
- B) Kulturell homogenisering
- C) Social ojämlikhet
- D) Sänkta löner globalt
4. Vad innebär outsourcing?
- A) **Överflyttning av produktion till andra länder**
- B) Att producera allt i hemlandet
- C) Att bara anställa lokala arbetare
- D) Att minska produktionen
5. Hur kan globalisering påverka kulturer?
- A) Det förhindrar kulturell utbyten
- B) **Det kan leda till kulturell homogenisering**
- C) Det skyddar lokala kulturer
- D) Det rear ut kulturer
6. Vilket är ett exempel på negativ påverkan av globalisering?
- A) Ökade investeringar
- B) **Social ojämlikhet**
- C) Ökad teknologisk spridning
- D) Bättre utbildningsmöjligheter
7. Vilken faktor har drivit på globaliseringen mest?
- A) Mindre handel
- B) **Teknologisk utveckling**
- C) Hälsorisker
- D) Minskat samarbete mellan länder
8. Vad är en consequence av ökad migration?
- A) Det påverkar aldrig destinationen
- B) **Det kan leda till ökad kulturell mångfald**
- C) Det hindrar ekonomisk utveckling
- D) Det skapar alltid konflikter
9. Vilken typ av aktör kan påverka globalisering direkt?
- A) Enskilda medborgare
- B) **Företag**
- C) Ideella organisationer
- D) Enbart stater
10. Hur kan globalisering påverka arbetstillfällen?
- A) **Det kan leda till jobbmöjligheter i utvecklingsländer**
- B) Det påverkar inte arbetsmarknaden
- C) Det fördärvar alla jobb globalt
- D) Det gör jobb svårare att få
11. Hur förhåller sig globalisering till mänskliga rättigheter?
- A) Det har ingen påverkan
- B) **Det kan både främja och hota mänskliga rättigheter**
- C) Det är alltid negativt för mänskliga rättigheter
- D) Det understödjer alltid mänskliga rättigheter
12. Vad kan vara en motreaktion på globalisering?
- A) Kulturell öppenhet
- B) **Nationalism**
- C) Frihandel
- D) Ökad kommunikation mellan länder
13. Hur påverkar kulturell homogenisering samhällen?
- A) Det gör kulturer starkare
- B) Det främjar lokal identitet
- C) **Det kan leda till att lokala kulturer försvinner**
- D) Det påverkar inte samhället
14. Vilket av följande exemplifierar en aspekt av kolonialism relaterat till globalisering?
- A) Att bara handla med grannländer
- B) **Utnyttjande av resurser i andra länder**
- C) Domination av en kultur över alla andra
- D) Spridning av kultur globalt
15. Vilken konsekvens kan resultatet av globalisering ha på utbildning?
- A) Det minskar utbildning globalt
- B) **Det kan leda till större tillgång till utbildningsresurser**
- C) Det påverkar inte utbildning
- D) Det gör utbildning dyrare
Resonerande frågor
1. Hur påverkar globalisering din personliga identitet och hur ser du på dess konsekvenser?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sina egna erfarenheter och identifiera personliga kopplingar till globaliseringen.
2. Ge exempel på hur olika länder hanterar de ekonomiska effekterna av globalisering på olika sätt. Vad kan vi lära oss av detta?
Eleven får möjlighet att dra paralleller mellan olika länders strategier och ge en djupare analys.
3. Diskutera de kulturella utmaningar som globalisering kan medföra för minoritetskulturer. Hur kan dessa utmaningar bemötas?
Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande och en analys av kulturella ämnen.
4. På vilket sätt kan globalisering bidra till mänskliga rättigheters utveckling och samtidigt hota dem? Ge konkreta exempel.
Genom denna fråga kan eleverna visa på komplexiteten i globaliseringens effekt på mänskliga rättigheter.
5. Vilka långsiktiga effekter kan du se av globalisering på arbetsmarknaden, och hur kan detta påverka framtiden för unga människor?
Här får eleverna möjlighet att spekulera och reflektera över framtida trender och utmaningar.
6. Vad innebär det att kalla globalisering en dubbel-edged sword? Ge exempel utifrån olika perspektiv.
Frågan tillåter en djupgående analys av både positiva och negativa effekter av globalisering.
7. Hur ser sambandet mellan globalisering och miljöfrågor ut, och vilken roll spelar internationella avtal?
Denna fråga ger eleverna chans att koppla ihop globalisering med aktuella miljöfrågor.
8. Reflektera över hur du skulle argumentera för eller emot globalisering i en debatt, och vilka argument du skulle använda.
Genom att diskutera sina argument visar eleverna sina kunskaper och sin förmåga att tänka kritiskt om ett komplext ämne.
Bedömning
Faktafrågor ger maximalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). Resonerande frågor ger maximalt 8 poäng (1 poäng per fråga). För betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).