“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Scenisk gestaltning 2
Tema: Samspel mellan teaterns uttrycksformer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera och tillämpa kunskaper om hur olika teaterns uttrycksformer interagerar för att skapa en helhet i den sceniska gestaltningen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen “Scenisk gestaltning 2” ska fokusera på hur olika teaterns uttrycksformer — som scenografi, kostym, ljus och ljud — samverkar för att skapa en helhetsgestaltning. Eleverna ska lära sig att integrera dessa element i sin egen sceniska produktion och förstå hur de kan förstärka berättelsen och karaktärernas utveckling.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna analysera och tolka hur olika uttrycksformer påverkar den sceniska berättelsen och kommunicerar med publiken. Dessutom ska eleven kunna planera och genomföra enklare sceniska projekt som involverar flera uttrycksformer och reflektera över arbetet och samarbetet inom en ensemble.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande komponenter är inte en teaterns uttrycksform?
- A. Kostym
- B. Scenografi
- C. Ljud
- D. Kinematik
2. Vad betyder “samspel” i teaterns kontext?
- A. Att skådespelare improviserar tillsammans
- B. Hur olika uttrycksformer arbetar tillsammans för att förmedla berättelsen
- C. Att enbart använda ljus i en produktion
- D. Att repetera scener tio gånger
3. Vilket av följande är en funktion av kostymdesign?
- A. Att skapa skuggor på scenen
- B. Att definiera karaktärens stil och tidsperiod
- C. Att fastställa scenens bullernivå
- D. Att styra publikens åsikter kring föreställningen
4. Hur kan ljud bidra till en teaterproduktion?
- A. Genom att förstärka känslor och stämningar
- B. Genom att göra scenen mer statisk
- C. Genom att bara spela musik i pauserna
- D. Genom att förhindra dialog mellan skådespelarna
5. Vad är viktigt att tänka på när man planerar en scen med flera uttrycksformer?
- A. Hur de olika uttrycksformerna kan komplettera och förstärka varandra
- B. Att alla uttrycksformer ska vara fullt synliga hela tiden
- C. Att enbart fokusera på en av uttrycksformerna
- D. Att stänga av ljus och ljud under hela scenen
6. Vilket uttrycksform fokuserar på hur en karaktärs miljö ser ut?
- A. Kostym
- B. Scenografi
- C. Ljus
- D. Direktörens instruktioner
7. Vad kallas den feedback-grupp som ger åsikter på en föreställning?
- A. Regi
- B. Publikum
- C. Ensemblen
- D. Kritikerna
8. Hur kan kostymer påverka publikens uppfattning av en karaktär?
- A. Genom att inte använda färger
- B. Genom att bara använda cosplay
- C. Genom att signalera karaktärens personlighet och bakgrund
- D. Genom att alltid vara i skugga
9. Vad innebär scenisk gestaltning?
- A. Att skapa en helhet av olika sceniska komponenter
- B. Att endast fokusera på dialog
- C. Att vara tyst under hela föreställningen
- D. Att använda enbart ett uttrycksform
10. Vilken av följande är en tydlig fördel med samverkan mellan olika uttrycksformer i teater?
- A. Det förvirrar publiken
- B. Det skapar en mer djupgående och engagerande berättelse
- C. Det strider mot traditionella metoder
- D. Det tar längre tid att repetera
11. Vilken typ av ljussättning används oftast för att skapa en dramatisk effekt?
- A. Allmänbelysning
- B. Kontrastbelysning
- C. Indirekt belysning
- D. Naturligt ljus
12. Hur påverkar ljuddesign känslan av en teaterproduktion?
- A. Genom att vara irrelevant för berättelsen
- B. Genom att förstärka och fördjupa den emotionella upplevelsen
- C. Genom att bara användas i pauser
- D. Genom att distrahera publiken
13. Vad innebär det att reflektera över ett sceniskt projekt?
- A. Att bara prata om vad som gick fel
- B. Att analysera både framgångar och förbättringsområden
- C. Att stänga av och ignorera feedback
- D. Att endast fokusera på texten
14. Vad kan vara en utmaning vid samordning mellan olika uttrycksformer?
- A. Kommunikation mellan teammedlemmar
- B. Att inte ha tillräckligt mycket tid för repetition
- C. Att enbart använda två uttrycksformer
- D. Att ingen vill ge feedback
15. Hur kan ljus och ljud samverka för att förstärka en scen?
- A. Genom att vara oroande var för sig
- B. Genom att skapa atmosfär och understryka känslor
- C. Genom att alltid vara avstängda
- D. Genom att distrahera från själva skådespelet
Resonerande frågor
1. Diskutera hur olika teaterns uttrycksformer samverkar i en specifik produktion och ge exempel på hur detta påverkar publikens upplevelse. (Syftet är att ge möjlighet att visa djupare förståelse för helheten i teater).
2. Reflektera över en egen teaterproduktion där du använt olika uttrycksformer. Hur förhöjde dessa samarbeten berättelsen? (Syftet är att låta eleverna analysera sin egen praktiska erfarenhet).
3. Vilka strategier kan användas för att övervinna utmaningar som kan uppstå vid samordning av flera uttrycksformer? (Syftet är att testa problemlösning och kreativt tänkande).
4. Hur skulle du beskriva betydelsen av just kostym och scenografi i en specifik föreställning? Ge konkreta exempel. (Syftet är att ge möjlighet att detaljerat analysera specifika element).
5. Reflektera på rollen av ljud i att förstärka en dramatisk scen. Hur skulle avsaknaden av ljud påverka produktionen? (Syftet är att koppla teori till praktiska effekter).
6. Vilka faktorer anser du är viktiga att tänka på vid planeringen av en scen med samspel av olika uttrycksformer? (Syftet är att få eleverna att visa förmåga till projektledning).
7. Diskutera hur feedback kan påverka utvecklingen av en scen och dess uttrycksformer. Vilka aspekter av feedback är mest värdefulla? (Syftet är att reflektera över vikten av kommunikation och samarbete).
8. I vilken utsträckning kan ljusdesign påverka den emotionella tonen i en teaterproduktion? Ge exempel. (Syftet är att uppmuntra till djup analys och diskussion kring uttrycksformernas inverkan).
Bedömning
Provets poängfördelning är som följer:
- Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per fråga)
- Resonerande frågor: Max 12 poäng (1,5 poäng per fråga)
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`