Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Scenisk gestaltning 3

Tema: Scenografi och kostymdesign

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma studenternas kunskaper och färdigheter inom scenografi och kostymdesign, samt deras förmåga att analysera och tillämpa dessa tekniker i teaterproduktion.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla avancerade tekniker inom scenisk gestaltning, inklusive scenografi, kostymdesign och ljussättning, samt hur dessa element samverkar i en produktion.

[Gy 11, Kursplan för Scenisk gestaltning]

Betygskriterier

Eleven redogör för och tillämpar avancerade scenografiska och kostymdesigntekniker i en produktion.

[Gy, Scenisk gestaltning – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär scenografi i en teaterproduktion?

A. Att skriva manus

B. Att styra ljudsystemet

C. **Att designa den visuella miljön**

D. Att genomföra auditions

2. Vilket av följande element är INTE en del av scenografi?

A. **Ljudteknik**

B. Belysning

C. Kulisser

D. Requisita

3. Vad spelar kostymens färgroll för betydelse i produktionen?

A. Det påverkar endast skådespelarnas rörelseförmåga

B. **Det kan påverka publikens känslor och associationer**

C. Det är oviktigt och enbart estetiskt

D. Det är bara viktigt under repetitionerna

4. Vilken av följande är en viktig aspekt av färgpsykologi?

A. **Färger kan påverka känslor**

B. Färger har ingen betydelse

C. Färger används enbart för dekoration

D. Färger är endast viktiga för måleri

5. Vem är en känd scenograf som ofta omnämns inom teaterns värld?

A. **Robert Wilson**

B. Steven Spielberg

C. Quentin Tarantino

D. Martin Scorsese

6. Vilken typ av teater utmärks oftast av avancerad kostymdesign och scenografi?

A. **Musikal**

B. Dokumentärteater

C. Forumteater

D. Litterär teater

7. Vad är en central funktion av kostymdesign i teater?

A. Att informera publiken om manusets handling

B. **Att spegla karaktärens inre liv och yttre miljö**

C. Att underlätta teknikens arbete

D. Att producera ljud

8. Hur påverkar textur kostymens och scenografiens design?

A. **Det bidrar till att skapa en känsla och atmosfär**

B. Det har ingen betydelse

C. Det är endast viktigt för klädmaterial

D. Det påverkar kostnadseffektiviteten

9. Vad innebär visuell kommunikation i en teaterproduktion?

A. Att föra fram budskap utan ord

B. Att koppla nästa scen med ord

C. **Att överföra meddelanden genom bild och design**

D. Att enbart involvera skådespelarna

10. När är färgpsykologi särskilt viktig i kostymdesign?

A. Endast under repetitionsperioden

B. **Vid valet av färger för karaktärer**

C. När man bygger kulisser

D. Vid val av teaterlokal

11. Vilket av följande påståenden är sant angående scenografi?

A. **Den skapar en visuell miljö för föreställningen**

B. Den har ingen koppling till kostymen

C. Den används endast i stora produktioner

D. Den är irrelevant för berättelsen

12. Vad är en kostymdesigners primära uppgift?

A. **Att skapa kläder som karaktärerna bär**

B. Att styra ljussättningen

C. Att skriva anteckningar om föreställningar

D. Att vara regissör för produktionen

13. Vilket material är ofta viktigt för scenografins design?

A. **Hårdvaror för konstruktion**

B. Matrattskydd

C. Klippblock

D. Målarfärger

14. Vad betyder ordet “textur” i sammanhanget av scenografi?

A. **Ytans känsla och utseende**

B. Materialets hållfasthet

C. Förmågan att reflektera ljus

D. Den historiska betydelsen av design

15. Vilken roll har scenografi under en föreställning?

A. Att distrahera publiken

B. **Att sätta stämningen och sammanlänka berättelsen**

C. Att förlänga föreställningen

D. Att enbart dekorera scenen

Resonerande frågor

1. Diskutera hur scenografi och kostymdesign kan kommunicera budskap även utan ord. Syftet är att utvärdera studentens förmåga att kritiskt analysera de icke-verbala delarna av teater.

2. Reflektera över hur förändringar i scenografi och kostymdesign genom historien har påverkat teaterkonsten. Denna fråga syftar till att få studenterna att förstå det historiska sammanhanget för sitt ämne.

3. Beskriv de tekniska och kreativa utmaningar som en scenograf kan möta under en produktion. Här ges studenterna möjlighet att visa en djupare insikt i yrkesrollen.

4. Hur kan samarbetet mellan scenograf och kostymdesigner påverka den övergripande scenkonsten? Denna fråga bedömer elevens förståelse för samverkan i en produktion.

5. Analysera betydelsen av ljusets påverkan på scenografi och kostymdesign. Syftet är att utforska studentens insikt i hur ljus används som ett designverktyg.

6. Diskutera hur dagens teknologiska framsteg har förändrat arbetet inom scenografi och kostymdesign. Här uppmanas studenterna att reflektera över moderniseringens påverkan.

7. Vilken roll spelar färgpsykologi i designprocessen, och hur kan det påverka publikens upplevelse? Denna fråga kräver att eleverna kopplar teori till praktik.

8. Hur kan studenternas estetiska val påverka föreställningens mottagande? Genom att utforska detta bedöms elevens medvetenhet om designens inverkan på publikens upplevelse.

Bedömning

Provets faktafrågor är värda 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).