“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Servicekunskap 2
Tema: Kassaarbete och redovisning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förmågor inom kassaarbete och redovisning, samt deras förståelse för säkerhet och hygien vid servering.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Kassaarbete och redovisning i samband med service, samt säkerhet och hygien vid servering. [Gy 11, Kursplan för Servicekunskap 2]
Betygskriterier
Betyget E: Eleven kan genomföra kassaarbete under övervakning och dokumentera försäljningar på ett korrekt sätt. [Gy 11, Servicekunskap 2 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken enhet används vanligtvis för att mäta växel vid kassa?
A) Kilogram
B) Meter
C) Kronor
D) Liters
2. Vad är syftet med en kvittoskrivare?
A) Att ta emot betalningar
B) Att dokumentera försäljning
C) Att förbereda beställningar
D) Att skanna varor
3. Vilket betalningssätt är inte vanligt i kassaarbete?
A) Kontant
B) Byteshandel
C) Betalkort
D) Swish
4. Vilken typ av säkerhet är viktig vid kassaarbete?
A) Brand
B) Fysisk säkerhet
C) Psykologisk säkerhet
D) Digital säkerhet
5. Vad betyder termen ‘redovisning’ i kontexten av kassaarbete?
A) Att sälja produkter
B) Att dokumentera finansiella transaktioner
C) Att kassera varor
D) Att förbereda mat
6. Vilken av följande är inte en betalmetod?
A) Bartering
B) Kontant
C) Betalkort
D) Digital betalning
7. Vad är en kassaredovisning?
A) En rapport om försäljning
B) En sammanställning av alla transaktioner
C) En lista över varor
D) En betalning till leverantör
8. Vilket av följande är det bästa sättet att hantera växel?
A) Ge alltid mer växel än vad som krävs
B) Ge tillbaka rätt belopp utan att tveka
C) Spara växel tills kunden frågar
D) Ge alltid mindre växel
9. Vad är en viktig faktor för att undvika kassafel?
A) Hastighet
B) Distraktion
C) Noggrannhet
D) Ouppmärksamhet
10. Vilken typ av utbildning kan vara nödvändig del av kassaarbete?
A) Matematik
B) Säkerhet och hygien
C) Fysik
D) Statsvetenskap
11. Vad innebär ‘kassaarbete’?
A) Att servera mat
B) Att städa lokaler
C) Att hantera betalningar
D) Att förbereda beställningar
12. Vad är viktigt att tänka på vid kontakt med kunder?
A) Att vara snabb
B) Att vara vänlig och professionell
C) Att ignorera dem
D) Att prata mycket
13. Vad händer om man gör fel vid kassaavstämning?
A) Inget särskilt
B) Man kan förlora pengar
C) Kunden blir arg
D) Ingen bryr sig
14. Vad betyder ‘Kvitto’?
A) En typ av betalning
B) En bekräftelse på betalning
C) En rabatt
D) En faktura
15. Vilken av följande är en del av hygienkrav vid servering?
A) Att servera vad som helst
B) Att ha ren uniform
C) Att dra på sig smutsiga kläder
D) Att äta framför kunderna
Resonerande frågor
1. Vilka är de största utmaningarna med kassaarbete? Förklara varför dessa utmaningar uppstår.
Syftet är att elever ska kunna identifiera och resonera kring de förhållanden som påverkar kassaarbete.
2. Hur kan tekniska lösningar förbättra kassaarbete? Beskriv exempel du känner till.
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera teknologins roll.
3. Reflektera över vikten av säkerhet vid kassaarbete och ge exempel på säkerhetsåtgärder.
Elever kan visa djupare förståelse för säkerhetsprinciper i arbetet.
4. Hur påverkar kundinteraktioner kassaarbetets kvalitet? Diskutera med konkreta exempel.
Detta ger elever möjlighet att koppla teori med praktik i kundservice.
5. Jämför kassaarbete i olika branscher och dess specifika krav. Vad skiljer sig åt?
Frågan uppmuntrar till bredare tankar om yrken och roller.
6. Vad innebär en god kassapolicy och hur kan en sådan implementeras i en verksamhet?
Elever får möjlighet att utveckla sina tankar om företagandets strikta ramverk.
7. Diskutera rollen av hygien i kassaarbete. Hur kan detta påverka försäljningen?
Elever ska kunna se kopplingen mellan hygien och framtida affärer.
8. Hur skulle du hantera en kundclash vid kassan? Vilka strategier skulle du använda?
Ger elever utrymme att tänka på konflikthantering och kundservice.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng. För betyg C krävs totalt 12 poäng där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor. För betyg A krävs totalt 18 poäng där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor.
“`