Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skrivande
Tema: Att skriva kortprosa

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva kortprosa och använda olika litterära tekniker, samt att analysera och diskutera sina egna och andras texter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation och fungerande struktur samt god anpassning till texttyp och syfte.”

Kunskapskrav

”Eleven ska visa förmåga att uttrycka sig med egna tonaliteter och skapa en berättelse med tydlig röd tråd.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket nyckelelement utmärker kortprosa?

  • A) Långa kapitel
  • B) **Korta berättelser**
  • C) Berättelser med flera karaktärer
  • D) En tydlig början, mitten och slut

2. Vad är syftet med bildspråk i kortprosa?

  • A) Att förlänga texten
  • B) **Att skapa starka känslor och bilder**
  • C) Att göra texten mer komplex
  • D) Att följa en specifik struktur

3. Vilket av följande är inte en narrativ teknik?

  • A) In medias res
  • B) **Metanarrativ**
  • C) Tillbakablick
  • D) Framåtblick

4. Vilken känsla kan kortprosa ofta förmedla?

  • A) **Intensitet**
  • B) Osäkerhet
  • C) Otydlighet
  • D) Långtråkighet

5. Vilken författare är känd för sina kortprosatexter?

  • A) **Karin Boye**
  • B) August Strindberg
  • C) Selma Lagerlöf
  • D) Hjalmar Söderberg

6. Vad är en central del av författarprocessen när man skriver kortprosa?

  • A) **Planering och reflektion**
  • B) Att skriva så snabbt som möjligt
  • C) Undvika revision av texten
  • D) Att alltid följa en mall

7. Vilket av följande tekniker kan användas för att skapa en stark inledning?

  • A) Att använda ett citat
  • B) Att starta med en beskrivning
  • C) **Att ställa en fråga**
  • D) Att ge bakgrundsinformation

8. Vad syftar en skrivövning till?

  • A) Att pressa fram text
  • B) **Att stimulera kreativitet**
  • C) Att kontrollera grammatiken
  • D) Att följa en struktur

9. Vad kan en elev göra för att förbättra sin kortprosatext efter att ha skrivit den?

  • A) **Revidera och ge feedback**
  • B) Radera hela texten
  • C) Låta någon annan skriva klart den
  • D) Dela texten utan att läsa den själv

10. Vilken roll spelar teman i kortprosa?

  • A) **De ger texten djup och mening**
  • B) De är oviktiga
  • C) De ska alltid vara tydliga
  • D) De måste vara flera

11. När är det viktigt att använda personifiering?

  • A) När man skriver långprosa
  • B) **För att ge liv åt objekt och miljöer**
  • C) När man är osäker på temat
  • D) För att göra texten kortare

12. Vad innebär det att ha en “röd tråd” i en berättelse?

  • A) En tydlig karaktärsutveckling
  • B) **En sammanhängande berättelse**
  • C) En lång text
  • D) Att följa en specifik mall

13. Hur kan man bäst arbeta med feedback i skrivprocessen?

  • A) **Genom att ge och ta emot konstruktiv kritik**
  • B) Genom att ignorera andras åsikter
  • C) Genom att ändra texten direkt utan att tänka efter
  • D) Genom att bara lyssna på egna tankar

14. Vilken typ av känslor kan kortprosa ofta utforska?

  • A) **Intensiva känslor**
  • B) Enkla känslor
  • C) Ytliga känslor
  • D) Enbart negativa känslor

15. Vad innebär “känslan knuten till texten”?

  • A) Det handlar om att få folk att skratta
  • B) **Den känsla som författaren vill förmedla**
  • C) Det måste alltid vara en positiv känsla
  • D) Känslor ska förbli osynliga

Resonerande frågor

1. Reflektera över din egen skrivprocess. Vilka moment är avgörande för att skapa en meningsfull kortprosatext?

Syftet med frågan är att få eleven att djupdyka i sin egen erfarenhet och medvetenhet om skrivprocessen.

2. Hur påverkar temat din kortprosatext och vilka val gjorde du för att förmedla detta tema?

Frågan ger eleven möjlighet att resonera kring temat och dess betydelse i deras text och skrivande.

3. Diskutera betydelsen av språk och stil i kortprosa. Hur kan ordval påverka läsarens känsla?

Frågan uppmanar eleven att utforska språkliga val och deras påverkan på textens uttryck och betydelse.

4. Vilka litterära tekniker använde du i din text och hur bidrog de till berättelsens helhet?

Eleven ges möjlighet att analysera och reflektera över sina egna tekniska val i skrivandet.

5. Hur kan feedback från klasskamrater påverka ditt skrivande och vad har du lärt dig av detta?

Denna fråga undersöker vikten av respons i lärandeprocessen och elevens reflektion över feedbackens roll.

6. Vilka utmaningar stötte du på under skrivandet och hur övervann du dessa?

Syftet med denna fråga är att få eleven att reflektera över sina egna hinder och lösningar i skrivandet.

7. Diskutera hur känslor kan användas som drivkraft i berättandet. Hur förmedlar du känslor i din text?

Denna fråga stimulerar elevens analys av känslor som en viktig del av narrativet.

8. På vilket sätt kan läsaren påverkas av din kortprosatext? Vad vill du att de ska känna eller tänka efter att ha läst din text?

Frågan inbjuder till eftertanke kring textens påverkan på läsaren och textens syfte.

Bedömning

Provet består av 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).