Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skrivande
Tema: Poetiskt skrivande
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska få möjlighet att visa sina kunskaper om poetiskt skrivande samt att applicera olika poetiska tekniker i sina egna texter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska och analysera poesi som uttrycksform. Eleverna kommer att lära sig om olika poetiska tekniker och former, samt få tillfälle att skriva egna poetiska texter.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter, däribland dikter, med god språklig variation, fungerande struktur och god anpassning till texttyp och syfte. Eleven visar en förmåga att använda stilistiska grepp och bildspråk i sina egna texter.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande alternativ är ett exempel på lyrik?
- A. Roman
- B. Novell
- C. **Dikt**
- D. Dramats manus
2. Vilken poetisk teknik kännetecknas av att ge mänskliga egenskaper till icke-mänskliga saker?
- A. Metafor
- B. Simile
- C. **Personifikation**
- D. Alliteration
3. Vilket av följande orden beskriver en stark känsla som kan uttryckas i en dikt?
- A. **Kärlek**
- B. Transport
- C. Data
- D. Kaffe
4. Vilket medel används för att skapa rytm i en dikt?
- A. **Rim**
- B. Berättelse
- C. Förklaring
- D. Prosa
5. Vad innebär “alliteration” i poetisk skrivande?
- A. När ord rimmar på varandra.
- B. När bilder används i text.
- C. **När samma ljud upprepas i början av flera ord.**
- D. När en metafor används.
6. Vad är en “simile”?
- A. En form av vers.
- B. **En liknelse som använder “som” eller “liksom”.**
- C. En metafor som inte fungerar.
- D. En sexradig strof.
7. Vilka känslor kan poesi uttrycka?
- A. Endast glädje.
- B. Endast sorg.
- C. **Olika känslor som glädje, sorg, ilska och förlust.**
- D. Inga känslor.
8. Vilken struktur är typisk för många lyriska dikter?
- A. **Strofindelning.**
- B. Olika kapitel.
- C. Förord.
- D. Fotnoter.
9. Vilken av följande är inte en typ av poesi?
- A. **Katalogtext**
- B. Lyrik
- C. Epik
- D. Dramatik
10. En poetisk teknik där man jämför två olika saker för att förtydliga något kallas?
- A. Alliteration
- B. Personifikation
- C. **Metafor**
- D. Strof
11. Vilken term beskriver en upprepning av ljud i början av ord?
- A. Assonans
- B. Rim
- C. **Alliteration**
- D. Konklusion
12. Vad kallas den känsla eller stämning som en dikt förmedlar?
- A. **Ton**
- B. Tema
- C. Struktur
- D. Vers
13. Vad är ett vanligt tema i mycket poesi?
- A. **Kärlek**
- B. Matematik
- C. Historia
- D. Geografi
14. Vilken typ av rim förekommer när de sista konsonanterna är desamma men vokalerna är olika?
- A. **Halvrim**
- B. Exakt rim
- C. Assonans
- D. Klädd rim
15. Vilken stilistisk enhet användes vanligtvis för att ge djup i beskrivningar?
- A. **Metafor**
- B. Enkelt språk
- C. Ofullständig mening
- D. Direkt tal
Resonerande frågor
1. Reflektera över vad som inspirerade dig när du skrev din dikt.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för sina kreativa processer.
2. Hur blev form och innehåll av din dikt kopplade?
Denna fråga uppmanar eleven att analysera hur strukturen kan påverka poesins budskap.
3. Vilka känslor ville du förmedla genom din dikt och varför?
Eleverna får möjlighet att diskutera känslor i relation till sina val av teman.
4. Vilka stilistiska grepp använde du och hur bidrog de till din texts helhet?
Frågan inbjuder till djupgående analys av den poetiska tekniken.
5. Jämför din dikt med en känd dikt du analyserade tidigare. Vilka likheter och skillnader har ni?
Eleverna uppmuntras att dra paralleller och göra analyser.
6. Hur skulle du beskriva din egen stil som poet?
Eleverna får möjlighet att reflektera kring sina unika uttryckssätt inom poesin.
7. Vilken påverkan hoppas du att din dikt kan ha på läsaren?
Tankar om effekt och budskap i skrivandet ges utrymme för eftertanke.
8. Vad har du lärt dig om poesi genom den här lektionen?
Frågan ger eleverna möjlighet att sammanfatta sina lärdomar och insikter.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per svar), och de resonerande frågorna ger max 15 poäng (2 poäng per fråga). För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).