Prov – Skrivande
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skrivande
Tema: Skrivande av reportage
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva reporter. Det testar deras kunskap om reportagepiska strukturer, intervjutekniker, samt deras förmåga att sammanfatta och analysera fakta.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att introducera eleverna till journalistiskt skrivande, särskilt i form av reportage. Eleverna kommer att lära sig om strukturen av ett reportage, vikten av faktagranskning och hur man skapar en stark berättelse baserat på verkliga händelser.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter, inklusive reportage, med god språklig variation och fungerande struktur. Eleven visar förmåga att sammanställa fakta, intervjua och förmedla information på ett engagerande sätt.
Prov
Faktafrågor
- Vad är ett reportage?
- A) En kritisk recension
- B) En berättelse om verkliga händelser
- C) En åsiktstext
- D) En insändare
- Vilken av följande är en viktig komponent i ett reportage?
- A) Källkritik
- B) Intervjuer
- C) Persuasive skrivning
- D) Berättande stil
- Vad är syftet med faktagranskning?
- A) Att göra texten lång
- B) Att säkerställa att informationen är korrekt
- C) Att undvika kritik
- D) Att inkludera fler citat
- Vilken typ av språk bör användas i ett reportage?
- A) Facktermer
- B) Klarspråk
- C) Komplexa språkliga konstruktioner
- D) Slang
- Vilket av följande är ett exempel på subjektivitet i ett reportage?
- A) Redovisa faktiska händelser
- B) Inkludera personliga åsikter
- C) Beskriva känslor
- D) Ingen av ovanstående
- Vad bör en reportageslutledning innehålla?
- A) En ny intervju
- B) Sammanfattning av det viktigaste
- C) Framtida förutsägelser
- D) En ny åsikt
- Hur länge bör ett reportage vara?
- A) 200–400 ord
- B) 400–600 ord
- C) 600–800 ord
- D) 800–1000 ord
- Vilken typ av källor är viktiga att inkludera i ett reportage?
- A) Primära källor
- B) Sekundära källor
- C) Tredjepartsartiklar
- D) Ingen av ovanstående
- Vad är en ledarartikel?
- A) En typ av reportage
- B) En artikel som uttrycker redaktionens åsikt
- C) En informationstext
- D) En skönlitterär text
- Vilken av följande tekniker kan användas för att engagera läsaren?
- A) Citat
- B) Beskrivande språk
- C) Användning av statistik
- D) Berättande struktur
- Vad bör du göra innan du inleder ett reportage?
- A) Tvätta händerna
- B) Skriva en uppsats
- C) Planera och forska om ämnet
- D) Inga förberedelser krävs
- Vad är viktigt att tänka på under intervjuer?
- A) Prata så mycket som möjligt
- B) Ställa ledande frågor
- C) Lyssna och ställa öppna frågor
- D) Avbryta när det är tråkigt
- Vad ska en god journalist alltid ha i åtanke?
- A) Huruvida de gillar ämnet
- B) Att skapa skandalartiklar
- C) Att skildra sanningen
- D) Att skriva för underhållning
- Vilken av följande är en vanlig struktur för ett reportage?
- A) Problem-lösning
- B) Inledning-kropp-avslutning
- C) Fråga-svar
- D) Berättande dikt
- Vilken typ av information är viktigast i en rapport?
- A) Fakta som stöder berättelsen
- B) Personliga åsikter
- C) Orelaterade berättelser
- D) Statistisk information enbart
- Vad är skillnaden mellan ett reportage och en artikel?
- A) Reportage baseras på intervjuer och observationer, medan artiklar kan vara mer faktabaserade.
- B) Reportage är alltid kortare än artiklar.
- C) Artiklar är alltid fakta, medan reportage alltid är subjektiva.
- D) Det finns ingen skillnad.
Resonerande frågor
- Beskriv vad som inspirerade dig att välja ditt ämne för reportaget.
Denna fråga låter eleven visa sin förmåga att reflektera och analysera sina val.
- Vilka utmaningar stötte du på under intervjuprocessen och hur övervann du dem?
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera sina erfarenheter och reflektera över deras problemlösningsförmåga.
- Hur viktig är fakta i journalistiskt skrivande och varför?
Eleven får möjlighet att diskutera betydelsen av fakta och hur det påverkar trovärdigheten i reportaget.
- Diskutera hur du använde berättande tekniker för att göra ditt reportage mer engagerande.
Denna fråga låter eleven visa förståelse för berättarkonst i reporterskrivande.
- Vad lärde du dig om din egen skrivprocess genom att genomföra detta arbete?
Eleven ges utrymme att reflektera över sin utveckling som skribent.
- Hur kan journalistiskt skrivande påverka samhället?
Denna fråga utmanar eleven att tänka på journalistikens roll i samhället och dess konsekvenser.
- På vilket sätt kan du förbättra din skrivprocess i framtiden?
Eleven får reflektera över sina arbetsmetoder och identifiera förbättringsområden.
- Vilken feedback fick du på ditt reportage, och hur planerar du att använda den?
Denna fråga låter eleven diskutera feedback och hur den kan användas för att förbättra framtida arbete.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng, vilket ger totalt 15 poäng för faktafrågor. Varje resonerande fråga ger 2 poäng, vilket ger totalt 16 poäng för resonerande frågor.
För att nå betyg E krävs 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).