Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Skrivande – Skrivande för scen och teater



Prov: Skrivande för scen och teater

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Skrivande

Tema: Skrivande för scen och teater

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva dramatiska texter med fungerande struktur, god språklig variation och en tydlig karaktärsutveckling samt förståelse för teaterns dramaturgi.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleven skriver olika slags texter, inklusive dramatiska texter, med fungerande struktur och god språklig variation. Eleven visar en förmåga att utveckla karaktärer och handling genom scenbeskrivningar och dialog.”

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav fokuserar på studenters förmåga att:

  • skapa en dramatisk text som visar på struktur och variation
  • utveckla karaktärer genom dialog och scenbeskrivningar

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är ett viktigt element i teaterskrivande?
    A) Beskrivning av miljö
    B) **Dialog**
    C) Berättarperspektiv
    D) Tidslinje
  2. Vem av dessa dramatiker är känd för sina pjäser om mänskliga konflikter?
    A) Anton Tjechov
    B) **August Strindberg**
    C) William Shakespeare
    D) Samuel Beckett
  3. Vad är en central funktion av dialog i en scen?
    A) Att ge bakgrundsinformation
    B) **Att avslöja karaktärernas relationer**
    C) Att beskriva miljön
    D) Att sammanfatta handlingen
  4. Vilket tema kan ofta ses i teaterpjäser?
    A) **Kärlek**
    B) Vetenskap
    C) Resor
    D) Sport
  5. Vad menas med dramaturgi?
    A) Skriva en roman
    B) **Strukturen och arrangemanget av en teaterpjäs**
    C) En typ av poesi
    D) En form av journalistik
  6. Vilken av följande karaktärstyper är typisk inom dramatologi?
    A) Den ledande karaktären
    B) **Antagonisten**
    C) Bikaraktären
    D) Narratorn
  7. Vad kännetecknar en climax i en berättelse?
    A) Inledningen
    B) **Den spännande vändpunkten**
    C) Avslutningen
    D) Expositionen
  8. Vilket syfte har en scenbeskrivning?
    A) Att göra texten längre
    B) **Att skapa en visuell bild av miljön**
    C) Att förklara handlingen
    D) Att lägga till dialog
  9. Vad är viktigt att tänka på när man skriver dialog?
    A) Att undvika repetition
    B) Att hålla det kort
    C) **Att fånga karaktärernas röst**
    D) Att hålla oss till en stil
  10. Vilket sentens beskriver bäst en dramatisk konflikt?
    A) En lugn promenad i parken
    B) **Två vänner som bråkar om en hemlighet**
    C) En familjesammankomst
    D) En skönhetskonkurrens
  11. Vad innebär det att revidera en text?
    A) Skriva en ny text
    B) **Att förbättra och justera den**
    C) Att dela den med andra
    D) Att memorera den
  12. Vilka kan vara potentiella tema för en teaterpjäs?
    A) **Identitet och tillhörighet**
    B) Historia
    C) Matlagning
    D) Resor
  13. Vilken av dessa är en vanlig struktur i en teaterpjäs?
    A) **Uppdelad iakter och scener**
    B) Oändlig text
    C) En enda lång monolog
    D) Samma karaktär genom hela berättelsen
  14. Vilken roll spelar sekundära karaktärer i dramatik?
    A) Att bara finnas där
    B) **Att stödja huvudkaraktären och konflikten**
    C) Att ersätta huvudkaraktären
    D) Att inte påverka handlingen
  15. Hur kan en dramatisk effekt uppnås genom dialog?
    A) Genom att vara monotont
    B) **Genom att använda spänning och oväntade vändningar**
    C) Genom att undvika känslor
    D) Genom att ha långtidsdialoger

Resonerande frågor

  1. Hur kan dramaturgiska element i en scen förstärka karaktärernas relationer?
    Syftet är att låta eleverna analysera betydelsen av struktur och hur den påverkar karaktärerna.
  2. Diskutera hur tema och karaktärsutveckling kan samverka i en pjäs.
    Denna fråga uppmuntrar elever till djupare förståelse av de val de gör i sina egna texter.
  3. Ge exempel på hur dialog kan användas för att skapa spänning i en scen.
    Detta ger eleverna chans att koppla teorin till praktiska exempel.
  4. Hur har du använt feedback från läraren eller klasskamrater i din skrivprocess?
    Frågan uppmuntrar till reflektion över den kreativa skrivprocessens vikt.
  5. Vilken roll spelar kulturell kontext i teater och hur reflekteras det i dina texter?
    Denna fråga utmanar eleverna att tänka på djupare frågor som påverkar deras skrivande.
  6. Hur kan du använda scener för att förmedla känslor i din berättelse?
    Syftet är att få elever att tänka på känslomässig påverkan i sina scenbeskrivningar.
  7. Vad har du lärt dig om att konstruera en berättelse genom dina egna textval?
    Frågan ger en stark grund för reflektion över deras utveckling som skribenter.
  8. Vilken teknik har du funnit effektiv i teaterskrivande och varför?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att dela sina insikter kring skrivprocessen.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågor är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp