Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skrivande
Tema: Skrivande för scen och teater

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för dramaturgi och teaterskrivande samt deras förmåga att skapa dialog och scenbeskrivningar som effektivt förmedlar en berättelse i teaterkontext.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att introducera eleverna till dramaturgi och teaterskrivande. Eleverna kommer att lära sig om hur man bygger en scen och skriver dialoger som passar i en teaterkontext, och hur man använder dramatikens element för att förmedla en historia.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter, inklusive dramatiska texter, med fungerande struktur och god språklig variation. Eleven visar en förmåga att utveckla karaktärer och handling genom scenbeskrivningar och dialog.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är en central del av teaterskrivande?
A) Exposition
B) Dialog
C) Skildring
D) Karaktärsutveckling

2. Vad innebär dramaturgi?
A) Uppbyggnaden av en berättelse
B) Omdaningen av prosa till vers
C) Skriva korta dikter
D) Att framföra texter på scen

3. Vilket element är inte nödvändigt i en teaterscen?
A) Dialog
B) Intern monolog
C) Scenbeskrivning
D) Karaktärer

4. Vad är syftet med att använda dialog i teater?
A) Att hålla publiken tyst
B) Att förmedla känslor och relationer
C) Att ge fakta om karaktärerna
D) Att förlänga pjäsen

5. Vilken dramatiker är känd för sina scener i realistisk stil?
A) Shakespeare
B) Strindberg
C) Ibsen
D) Brecht

6. Vad krävs i en scen för att den ska kännas realistisk?
A) Många karaktärer
B) Naturlig dialog
C) Inga konflikter
D) Etniska stereotyper

7. Vilken funktion har en scenbeskrivning?
A) Den ska bara beskriva ljud
B) Den ska utelämna känslor
C) Den ska sätta stämningen
D) Den ska alltid vara kort

8. Vad är en vanligt förekommande struktur i en teaterpjäs?
A) Kapitlen är orelaterade
B) Tre akter
C) Verser och refränger
D) Inga strukturer

9. Vilken av följande är en typ av drama?
A) Tragedi
B) Novell
C) Essay
D) Biografi

10. Vad är viktigt för att skapa intensitet i en teaterscen?
A) Att hålla dialogen kort
B) Att bygga upp till en konflikt
C) Att inkludera många facetterade karaktärer
D) Att förminska karaktärernas roller

11. Vad kan påverka karaktärernas utveckling i en pjäs?
A) Tidsbegränsningar
B) Skådespelarnas färtråga
C) Scenens geografiska plats
D) Deras interaktioner med andra karaktärer

12. Vad gör en karaktärsdialog minnesvärd?
A) Livlig och utdragen
B) Korta fraser som saknar sammanhang
C) Naturlig ton och meningsfullhet
D) Ologiska svar och reaktioner

13. Vilken roll har en regissör i teater?
A) Skriva manus
B) Distributör av pjäser
C) Tolka och styra pjäsen
D) Designa kläder

14. Vad innebär ‘in media’s res’ i dramatik?
A) Att börja mitt i handlingen
B) Att alltid avsluta med ett ord
C) Att inkludera en monolog i början
D) Att börja i slutet av berättelsen

15. Vilken aspekt är inte en del av teaterscenen?
A) Dialog
B) Akt
C) Meddelande
D) Suspense

Resonerande frågor

1. Diskutera hur en dialog kan påverka publikens känslor. Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över dialogens betydelse i teater och hur det kan framkalla känslor hos publiken.

2. Hur kan scenbeskrivningar förstärka berättelsen? Eleverna får möjlighet att resonera kring hur detaljerade scenbeskrivningar kan ge djup åt pjäsen.

3. Reflektera över en dramatikers stil och hur den bidrar till deras verk. Detta ger eleverna möjlighet att analysera vilken påverkan stilmedvetenhet har på teater.

4. På vilket sätt kan aktuella samhällsfrågor speglas i teater? Detta uppmanar eleverna att tänka kritiskt och dra paralleller mellan nutiden och teater.

5. Diskutera vikten av att skapa komposition i en teaterpjäs. Eleverna kan utveckla tankar om hur kompositionen kan påverka handling och flöde i pjäsen.

6. Hur skiljer sig teater från andra litterära genrer i sitt syfte? Denna fråga ger elever en chans att jämföra och kontrastera teater med andra former av litteratur.

7. Beskriv hur en stark konfliktsituation kan driva en pjäs framåt. Elever får reflektera över konfliktens centrala roll i dramatik och dess påverkan på berättelsen.

8. Vilka personliga insikter har du fått av att skriva en egen scen? Den här frågan ger elever möjlighet att reflektera över sin egen skrivprocess och utvecklas som skribenter.

Bedömning

Provet bedöms med följande poängsystem:

12 poäng krävs för betyg E, där minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor.
18 poäng krävs för betyg C, där minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor.
24 poäng krävs för betyg A, där minst 5 poäng måste komma från de resonerande frågorna.