Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Social omsorg 1
Tema: Teoretiska perspektiv inom social omsorg
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om olika teoretiska perspektiv inom social omsorg, samt hur dessa perspektiv kan tillämpas i praktiken. Provets resultat ska ge en indikation på elevernas förmåga att reflektera över och analysera omsorgsarbetet utifrån olika teorier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en översikt av olika teoretiska perspektiv som är relevanta för social omsorg. Eleverna ska lära sig om hur dessa perspektiv kan användas för att förstå och förbättra omsorgsarbetet och hur de påverkar insatser och metoder.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på olika teoretiska perspektiv inom social omsorg och reflektera över hur dessa perspektiv kan tillämpas i praktiken. Eleven kan också redogöra för hur perspektiven påverkar synen på brukaren och omsorgsprocessen.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket teoretiskt perspektiv fokuserar på individens behov och preferenser?
A. Systemteori
B. Empowerment
C. Personcentrerad omsorg
D. Strukturperspektiv
2. Vad betonar systemteorin främst i social omsorg?
A. Ekonomiska faktorer
B. Relationer mellan individer och samhälle
C. Individens intellekt
D. Politiker och beslut
3. Vilket av följande perspektiv är det mest centrala i personcentrerad omsorg?
A. Gruppdynamik
B. Individualisering av omsorg
C. Professionellt ansvar
D. Social rättvisa
4. Vad är en utmaning med att tillämpa teoretiska perspektiv i praktiken?
A. Brist på information
B. Kulturella skillnader
C. Ekonomiska begränsningar
D. Många teorier finns
5. Vad innebär “empowerment” inom social omsorg?
A. Att ge mer arbete till personal
B. Att öka brukarnas rörelsefrihet
C. Att stödja brukarna i att ta egna beslut
D. Att minska antalet brukare
6. Vilket perspektiv skulle kunna förbättra kvaliteten i omsorgen?
A. Systemteori
B. Personcentrerad omsorg
C. Teorier om ledarskap
D. Ekonomiska teorier
7. Enligt systemteorin, hur bör brukaren ses?
A. Som en isolerad individ
B. Som en del av ett större system
C. Som en passiv mottagare
D. Som en kund
8. Vad syftar personcentrerad omsorg till att uppnå?
A. Ökad effektivitet
B. Bättre anpassning till individens unika behov
C. Fler intäkter för verksamheten
D. Minska kostnaderna
9. Vilket är ett centralt fokus inom empowerment?
A. Övervakning av brukarna
B. Stödja individuella val och makt
C. Strukturera om verksamheten
D. Rikta in sig på gruppens behov
10. Vilket perspektiv är mest relevant för att förstå sociala relationer?
A. Behaviorism
B. Systemteori
C. Humanistisk teori
D. Kognitiv teori
11. Vad är syftet med gruppdiskussioner i övningar om perspektiv?
A. Att göra det roligare
B. Att tillämpa teori i praktiska scenarier
C. Att fördröja lektionen
D. Att öka lärarens inflytande
12. Hur påverkar teoretiska perspektiv omsorgsprocessen?
A. Genom att minska antalet brukare
B. Genom att påverka synen på brukaren
C. Genom att öka kostnaderna
D. Genom att skapa fler regler
13. Vilket av följande perspektiv innebär en reflexiv syn på brukaren?
A. Objektivism
B. Personcentrerad omsorg
C. Rational choice
D. Metodologisk individualism
14. Vilken teori handlar om att se brukaren som en aktiv deltagare?
A. Systemteori
B. Personcentrerad omsorg
C. Ekonomisk teori
D. Managementteori
15. Vad lärde du dig om teoretiska perspektiv i dagens lektion?
A. Att de inte spelar någon roll
B. Att de är viktiga för att förstå omsorgsarbetet
C. Att alla perspektiv är desamma
D. Att teorier är svåra att förstå
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur ett teoretiskt perspektiv kan förändra din syn på en specifik brukare. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djup insikt och kritiskt tänkande kring individanpassning inom social omsorg.
2. Hur kan du som framtida omsorgsgivare implementera personcentrerad omsorg i ditt arbete? Frågan uppmanar till praktisk tillämpning och självreflektion i elevernas framtida yrkesroll.
3. Vilka etiska aspekter anser du är viktiga i samband med att tillämpa dessa perspektiv i praktiken? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på moral och etik inom socialt arbete.
4. Ge exempel på hur systemteori kan användas för att lösa problem i en omsorgssituation.Här kan eleverna visa sin förmåga att göra kopplingar mellan teori och praktisk tillämpning.
5. Diskutera skillnaderna mellan de olika teoretiska perspektiven och deras inverkan på omsorgspraktiken. Denna fråga hjälper eleverna att analysera och jämföra olika teorier kritiskt.
6. Vilka konsekvenser kan uppstå när olika perspektiv krockar i praktiken? Eleverna får möjlighet att reflektera över dynamiken och komplexiteten i omsorgsarbete.
7. Hur skulle du hantera en situation där en brukare har en annan åsikt än det teoretiska perspektiv som du svär sig till? Detta ger eleverna en chans att diskutera vikten av flexibilitet och överenskommelse i omsorgsprocessen.
8. På vilket sätt kan en djupare förståelse av de teoretiska perspektiven bidra till personlig och professionell utveckling som omsorgsgivare? Denna fråga ger eleverna möjlighet att se hur teori kan översättas till praktiska färdigheter och insikter.
Bedömning
Provets bedömning kan sammanfattas enligt följande:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns 15 faktafrågor, vilket ger en total av 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djupet av reflektion och analys. Totalt kan 8 poäng erhållas från de resonerande frågorna.
För betyg:
E: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)