Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Socialt arbete 1
Tema: Introduktion till socialt arbete och dess betydelse i samhället
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av socialt arbete, dess syften, metoder och målgrupper samt förmåga att analysera sociala problem och deras påverkan på individ och samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en inblick i vad socialt arbete innebär, inklusive dess syfte, metoder och målgrupper. Eleverna ska få kännedom om socialtjänstens roll och olika former av socialt arbete i dagens samhälle.
Kunskapskrav
Eleven kan förklara grundläggande begrepp och teorier inom socialt arbete, samt redogöra för relationen mellan individ och samhälle. Eleven kan ge exempel på olika målgrupper och tillämpningar av socialt arbete.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är huvudsakligt syfte med socialt arbete?
A) Att ge ekonomisk hjälp
B) Att stödja individer och samhällen
C) Att utbilda socialarbetare
D) Att främja social rättvisa
2. Vilken av följande aktörer arbetar ofta med socialt arbete?
A) Socialtjänsten
B) Företag
C) Skolor
D) Privatpersoner
3. Vilken målgrupp omfattar barnskydd?
A) Vuxna som söker stöd
B) Barn och ungdomar
C) Äldre personer
D) Arbetslösa
4. Vilket av följande begrepp relaterar till diskriminering?
A) Marginalisering
B) Integration
C) Inkludering
D) Dialog
5. Vad kan vara en utmaning inom socialt arbete?
A) Att få anställning
B) Resurstillgång
C) Utbildningsmöjligheter
D) Lagar och regler
6. Vilken metod används ofta i socialt arbete?
A) Medicinsk behandling
B) Ekonomisk rådgivning
C) Rådgivning och stöd
D) Utbildning
7. Vad syftar socialt arbete till att åstadkomma?
A) Förbättra livskvalitet
B) Öka skatter
C) Minska antalet lagbrott
D) Förbättra diplomatiska relationer
8. Vilket av följande är en form av socialt arbete?
A) Ekonomisk statistik
B) Hemhjälp
C) Företagsanalys
D) Utredningar av brott
9. Vilket syfte har organisationsarbetet inom socialt arbete?
A) Förminska organisationer
B) Koordinera resurser och insatser
C) Minimize costs
D) Öka lagar
10. Vad innebär begreppet “inkludering” i socialt arbete?
A) Uteslutning av individer
B) Dela upp resurser
C) Att ge plats åt alla i samhället
D) Skapa skarpa gränser
11. Vilken historisk händelse påverkade socialt arbete mest?
A) Andra världskriget
B) Industrialiseringen
C) Digitaliseringen
D) Den första världskriget
12. Vilken av följande faktorer kan påverka socialt arbete?
A) Väderförhållanden
B) Ekonomiska förhållanden
C) Lokalisering av kontor
D) Antal anställda
13. Vad är en viktig del av professionellt socialt arbete?
A) Klientens åsikt är irrelevant
B) Att vara snäll
C) Etisk medvetenhet
D) Minimal kommunikation
14. Vilket av följande är inte en huvudfokus inom socialt arbete?
A) Människors livsvillkor
B) Teknologiska framsteg
C) Social rättvisa
D) Gemenskap
15. Vad står ofta på agendan i socialt arbete?
A) Endast individuella problem
B) Bara familjeproblem
C) Samhällsproblem
D) Enbart ungdomsproblem
Resonerande frågor
1. Beskriv hur socialt arbete kan bidra till att skapa ett mer jämlikt samhälle. Syftar till att få elever att diskutera effekterna av socialt arbete på samhällsnivå.
2. Vilka faktorer anser du påverka effektiviteten i socialt arbete mest? Ger möjlighet för elever att reflektera över olika omständigheter som påverkar socialt arbete.
3. Resonera kring hur socialarbetares roll har förändrats över tid. Frågan ger elever utrymme att analysera historiska och nutida förändringar i yrket.
4. Diskutera vilka etiska dilemman en socialarbetare kan ställas inför. Möjliggör en djupgående reflektion kring svåra beslut som socialarbetare kan behöva fatta.
5. Vilka metoder tycker du är mest effektiva inom socialt arbete och varför? Låter eleverna resonera kring olika metoder och deras styrkor och svagheter.
6. Vad innebär det att “arbeta utifrån individens behov” och hur kan detta tillämpas i praktiken? Ger elever möjlighet att tänka över klientspecifika lösningar.
7. Hur kan samarbete mellan olika aktörer påverka resultaten inom socialt arbete? Frågan bjuder in till diskussion kring vikten av samverkan för att uppnå framgång.
8. Reflektera över vad som kan göras för att förbättra socialt arbete i dagens samhälle. Låter eleverna komma med förslag och kreativt tänkande.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 25 poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 2 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng. För betyg C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.