En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Socialt arbete 1 – Samverkan mellan aktörer






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Socialt arbete 1

Tema: Samverkan mellan olika aktörer inom socialt arbete

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för betydelsen av samverkan mellan olika aktörer inom socialt arbete samt deras förmåga att reflektera kring denna samverkan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna insikt i betydelsen av samarbete mellan olika aktörer inom socialt arbete, såsom myndigheter, ideella organisationer, frivilligsektorn och familjer, samt hur gemensamma insatser kan påverka individers livssituationer.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur samverkan mellan olika aktörer inom socialt arbete fungerar. Eleven kan också reflektera över vikten av dessa samarbeten för att uppnå bästa möjliga resultat för brukarna.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken aktör har ansvaret för socialt arbete på kommunal nivå?
    A) Ideella organisationer
    B) Frivilligorganisationer
    C) Myndigheter
    D) Socialtjänst
  2. Vad innebär begreppet samverkan i socialt arbete?
    A) Att personer arbetar individuellt
    B) Att olika aktörer samarbetar för att lösa gemensamma problem
    C) Att aktörer endast informerar varandra
    D) Att aktörer konkurrerar med varandra
  3. Vilken av följande är en potential för samverkan mellan aktörer?
    A) Ökad konkurrens
    B) Effektivare insatser för individer
    C) Minskad information
    D) Isolering av aktörer
  4. Vilken roll spelar frivilligorganisationer inom socialt arbete?
    A) Ingen roll
    B) De stödjer och hjälper människor i behov
    C) De arbetar enbart med lagar
    D) De handlar om profit
  5. Vilken metod involverar arbete i samordningsförbund?
    A) Individuella uppgifter
    B) Tvärprofessionellt samarbete
    C) Ensamverkan
    D) Bara telefonkontakt
  6. Vad är en viktig faktor för lyckad samverkan?
    A) Träning och utbildning
    B) God kommunikation
    C) Tystnad och osäkerhet
    D) Isolerade arbetsmetoder
  7. Vilken aktör har en central roll vid läkarbesök?
    A) Ideella organisationer
    B) Hälsovården
    C) Utbildningsinstitutioner
    D) Frivilligorganisationer
  8. Vilken typ av organisation är mest fokuserad på att hjälpa personer med sociala problem?
    A) Företag
    B) Ideella organisationer
    C) Sportklubbar
    D) Kontor
  9. Hur kan familjer ingå i samverkan inom socialt arbete?
    A) Genom att inte delta
    B) Genom aktivt deltagande och stöd
    C) Genom att endast observera
    D) Genom att kritisera
  10. Vad är en konsekvens av ineffektiv samverkan?
    A) Mer information
    B) Negativa konsekvenser för individen
    C) Ökad effektivitet
    D) Bättre stöd
  11. Vilken strategi kan hjälpa till att övervinna hinder för samverkan?
    A) Isolering
    B) Öppenhet och dialog
    C) Mindre kommunikation
    D) Att avskärma aktörer
  12. Vad är en viktig del av tvärprofessionella team?
    A) Att bara samarbeta med en profession
    B) Att inkludera olika professioner i arbetet
    C) Att ignorera andra professioner
    D) Att arbeta oberoende
  13. Vad innebär dockningsarbete i socialt arbete?
    A) Ingen påverkan
    B) Att koppla samman olika professioner för bättre resultat
    C) Att ansvara för ensamma fall
    D) Att arbeta med isolerade metoder
  14. Vad sker ofta under gruppdiskussioner i samverkan?
    A) Deltagarna är tysta
    B) Idéer och lösningar utbyts
    C) Enbart ledaren pratar
    D) Fokusering på individuella problem
  15. Vad lärde eleverna sig om samverkan under lektionen?
    A) Att det är oviktigt
    B) Att det har stor betydelse för individer och samhället
    C) Att det alltid går fel
    D) Att man aldrig ska samarbeta

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför samverkan är viktig i socialt arbete.
    Syftet är att ge elever möjlighet att fördjupa sin reflektion över vikten av samarbete.
  2. Reflektera över ett exempel där samverkan har lett till positiva resultat inom socialt arbete.
    Denna fråga ger utrymme för elever att relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel.
  3. Vilka utmaningar kan uppkomma när olika aktörer försöker samarbeta?
    Här kan elever diskutera och analysera hinder som kan påverka samarbetet.
  4. Hur kan man säkerställa att alla aktörer får en röst i samverkan?
    Frågan ger eleverna möjlighet att uttrycka viktiga principer för inkluderande samverkan.
  5. Vad anser du är den största fördelen med samverkan i socialt arbete?
    Denna fråga uppmuntrar eleverna att identifiera och argumentera för positiva aspekter av samverkan.
  6. Hur kan familjers involvering förbättra resultaten av interventioner?
    Eleverna får här beskriva betydelsen av familjers engagemang i stödsystemet.
  7. Vilka metoder kan användas för att få igång samverkan i ett nytt projekt?
    Denna fråga stimulerar till kreativt tänkande och strategisk planering.
  8. Varför är det viktigt att utvärdera samverkansinsatser?
    Denna fråga kräver att eleverna analyserar betydelsen av kontinuerlig förbättring och lärande.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga ger upp till 3 poäng beroende på djup och relevans i svaret.

Poängkrav: För E krävs totalt minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).