“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Socialt arbete 1
Tema: Sociala problem och deras påverkan på individer och samhälle
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sociala problem, deras orsaker och konsekvenser, samt socialt arbetes roll i att adressera dessa problem. Provets upplägg syftar till att främja en djupgående reflektion och kritiskt tänkande bland eleverna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna insikt i olika sociala problem, vilka faktorer som bidrar till dessa problem och hur de kan påverka individer och grupper i samhället. Eleverna ska även lära sig hur socialt arbete kan hjälpa till att adressera och lösa dessa problem.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på olika sociala problem och dess konsekvenser för individer och samhälle. Eleven kan också ge exempel på hur socialt arbete kan bidra till att lösa eller lindra dessa problem.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett exempel på ett socialt problem?
A. Högre utbildning
B. Ekonomiskt stöd till studenter
C. **Fattigdom**
D. Frivilligt arbete
2. Vilken av följande faktorer anses oftast bidra till hemlöshet?
A. **Brist på överkomligt boende**
B. Hög utbildning
C. Stabila familjeförhållanden
D. God hälsa
3. Vad innebär socialt arbete?
A. Att ge ekonomiskt stöd enbart till behövande
B. **Att hjälpa individer och grupper att förbättra sina livsvillkor**
C. Att bara erbjuda psykologisk hjälp
D. Att skapa nya lagar och regler
4. Vilka konsekvenser kan sociala problem ha för samhället?
A. **Ökad brottslighet och minskad livskvalitet**
B. Ökad sysselsättning
C. Enbart positiv utveckling
D. Ingen påverkan överhuvudtaget
5. Vad kan vara en kulturell faktor som bidrar till sociala problem?
A. **Normer och värderingar inom en kultur**
B. Teknologiska framsteg
C. Utbildningssystemet
D. Ekonomiska resurser
6. Vad handlar psykisk ohälsa ofta om?
A. **Svårigheter i att hantera känslor och relationer**
B. Fysisk smärta
C. Högre energinivåer
D. Ökad kreativitet
7. Vilken typ av socialt arbete involverar att stödja människor i kris?
A. **Krisarbete**
B. Utbildning
C. Forskning
D. Administration
8. Vad är en av de största utmaningarna med hemlöshetsfrågan?
A. **Brist på resurser för att hjälpa individer**
B. För mycket stöd från staten
C. För många bostäder
D. Höga inkomster i samhället
9. Vad innebär det att vara socialt utsatt?
A. Att vara ensamstående
B. **Att inte ha samma tillgångar eller möjligheter som majoriteten**
C. Att bo i en storstad
D. Att vara aktiv i sociala medier
10. Hur kan samhällstjänster påverka individer med sociala problem?
A. **Genom att erbjuda stöd och resurser**
B. Genom att ignorera deras behov
C. Genom att skapa striktare regler
D. Genom att skapa konflikter
11. Vilken roll har socialt arbete i relation till sociala problem?
A. **Att identifiera och adressera problem**
B. Att undvika kontakt med individen
C. Att skapa lagar om sociala frågor
D. Att observera utan att agera
12. Vad kan vara en följd av inaktivitet kring sociala problem?
A. **Ökade kostnader för samhället**
B. Fler människor med jobb
C. Mindre Kommunikation
D. Ingen förändring
13. Vilka typer av program kan hjälpa vid missbruk?
A. **Behandlings- och rehabiliteringsprogram**
B. Endast medicinska program
C. Utbildningsprogram för katter
D. Ekonomiska program enbart
14. Vad innebär ett hjälpsamt samhälle?
A. **Ett samhälle som aktivt erbjuder stöd till de behövande**
B. Ett samhälle utan social problem
C. Ett samhälle där alla är rika
D. Ett samhälle utan myndigheter
15. Hur påverkar sociala problem familjer?
A. **Genom att skapa konflikter och spänningar**
B. Genom att främja teamwork
C. Genom att öka nätsamarbete
D. Genom att säkerställa stabilitet
Resonerande frågor
1. Diskutera hur fattigdom kan påverka individer och samhälle. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera djupare konsekvenser av ett socialt problem).
2. Resonera kring varför psykisk ohälsa är en viktig fråga att adressera i socialt arbete. (Eleverna får möjlighet att reflektera ingående över ett av de mest aktuella sociala problemen).
3. Vilka strukturella förändringar skulle kunna bidra till att minska sociala problem? (Frågan ger utrymme för eleverna att tänka kritiskt och föreslå lösningar på samhällsnivå).
4. Diskutera hur samhällsengagemang kan påverka sociala problem. (Frågan uppmanar eleverna att tänka på individuella och kollektiva lösningar).
5. Hur kan vi mäta effekten av socialt arbete på sociala problem? (Detta ger möjlighet för eleverna att tänka på utvärdering och implementering av sociala insatser).
6. Resonera kring vikten av kulturell förståelse i socialt arbete. (Eleverna får möjlighet att reflektera över betydelsen av kultur i hanteringen av sociala problem).
7. Hur bör utbildning och resurser riktas för att bäst stödja socialt arbete? (Frågan uppmuntrar elever att formulera strategier för effektivt stöd).
8. Vilken roll spelar politiska beslut i skapandet av sociala problem? (Ger elever möjlighet att analysera förhållandet mellan politik och sociala frågor).
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`