Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Socialt arbete 2
Tema: Mänskliga rättigheter och sociala strukturer
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av mänskliga rättigheter samt sociala strukturer i relation till socialt arbete. Provets frågor syftar till att uppmuntra kritiskt tänkande och tillämpning av teorier i praktiska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Mänskliga rättigheter, sociala strukturer och hur de påverkar individers och gruppers livsvillkor. Fokus på socialt arbete och dess metoder i en samhällelig kontext. [Gy 11, Kursplan för Socialt arbete 2]
Betygskriterier
Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande kunskaper om mänskliga rättigheter och socialt arbete, samt utföra analyser och tillämpa metoder i arbetet med individer och grupper. [Gy, Socialt arbete 2 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är en grundläggande mänsklig rättighet?
- A. Rätten till diskriminering
- B. Rätten till liv
- C. Rätten till yttrandefrihet
- D. Rätten till slaveri
- Vad innebär begreppet “stämpling” inom sociala strukturer?
- A. Att ge en person en positiv etikett
- B. Att ge en person en negativ etikett
- C. Att behandla alla lika
- D. Att ignorera en persons egenskaper
- Vilken institution ansvarar för att skydda mänskliga rättigheter globalt?
- A. Världshälsoorganisationen
- B. FN
- C. EU
- D. Amnesty International
- Vad är en möjlig effekt av sociala strukturer på individer?
- A. Ökad jämlikhet
- B. Begränsade livsmöjligheter
- C. Förbättrad tillgång till utbildning
- D. Ingen påverkan alls
- Vilket påstående beskriver “socioekonomisk status” bäst?
- A. Enbart en persons utbildningsnivå
- B. En persons ekonomiska och sociala position
- C. Enbart en persons ålder
- D. En persons etnicitet
- Vilken av följande åtgärder kan bidra till att bekämpa diskriminering?
- A. Stärka fördomar
- B. Utbildning och medvetenhet
- C. Att förneka att diskriminering finns
- D. Ingen åtgärd
- Vilket av följande är ett exempel på mänsklig rättighet?
- A. Rätten till utbildning
- B. Rätten till att bli diskriminerad
- C. Rätten till farliga arbeten
- D. Rätten till utanförskap
- Hur kan sociala strukturer påverka hälsa?
- A. Ingen påverkan på hälsa
- B. Påverkar tillgång till sjukvård
- C. Förbättrar hälsan för alla
- D. Endast påverkar hälsan negativt
- Vilken metod används för att främja mänskliga rättigheter?
- A. Avskedande av oliktänkande
- B. Dialog och utbildning
- C. Tystnad och censur
- D. Stämpling av minoriteter
- Vad är huvudsyftet med mänskliga rättigheter?
- A. Att skydda individens frihet och värdighet
- B. Att kontrollera individers beteende
- C. Att effektivisera myndigheternas arbete
- D. Att öka statens makt
- Vilken faktor brukar inte påverka individers livsvillkor?
- A. Etnicitet
- B. Färg på kläder
- C. Utdelningsnivå
- D. Ålder
- Vilken av följande strategier är mest effektiv för att motverka stigmatisering?
- A. Isolering av drabbade
- B. Ökad medvetenhet och utbildning
- C. Ignorera problemet
- D. Oskuld stämpla drabbade
- Vad innebär “jämställdhet” i socialt arbete?
- A. Liknande behandling av alla
- B. Rättvisa och lika möjligheter oavsett kön
- C. Uteslutande av vissa grupper
- D. Ökad makt för en specifik grupp
- Vad kan vara en konsekvens av socioekonomisk ojämlikhet?
- A. Tystnad i samhället
- B. Ökad brottslighet och sociala problem
- C. Minskat intresse för samhällsfrågor
- D. Stärkta sociala strukturer
Resonerande frågor
- Diskutera hur mänskliga rättigheter kan påverka socialt arbete.
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att utforska samband och tillämpning av mänskliga rättigheter i praktiken.
- Hur kan förståelse för sociala strukturer bidra till en effektivare intervention inom socialt arbete?
Frågan syftar till att testa elevernas förmåga att koppla teori och praktik i socialt arbete.
- Vilka strategier anser du är mest effektiva för att bekämpa diskriminering i samhället och varför?
Denna fråga uppmanar till reflektion och argumentation kring praktiska lösningar mot diskriminering.
- Analys av ett aktuellt fall där mänskliga rättigheter har kränkts. Vad kan göras för att förbättra situationen?
Frågan syftar till att testa elevernas förmåga att kritiskt analysera verkliga situationer och föreslå konkreta åtgärder.
- Diskutera sambandet mellan diskriminering och socioekonomisk status.
Syftet med denna fråga är att premierar djupanalys och förståelse för hur olika faktorer samverkar i socialt arbete.
- Hur kan socialt arbete arbeta för att främja jämställdhet på olika nivåer i samhället?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka på strategier och metoder för att uppnå jämställdhet.
- Reflektera över hur dina egna fördomar kan påverka din yrkesutövning inom socialt arbete.
Frågan uppmuntrar självreflektion och medvetenhet om personlig påverkan i yrkeslivet.
- Vad betyder det för socialarbetare att förstå och respektera mänskliga rättigheter i sitt arbete?
Denna slutfråga syftar till att sammanfatta och integrera elevernas kunskaper och insikter om betydelsen av mänskliga rättigheter.
Bedömning
Provet ger totalt 30 poäng, fördelat på faktafrågor och resonerande frågor. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).