En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Socialt arbete 2 – Metoder inom socialt arbete

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Socialt arbete 2

Tema: Metoder inom socialt arbete

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för olika metoder och verktyg inom socialt arbete samt deras förmåga att tillämpa dessa i praktiska och teoretiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Olika metoder och verktyg inom socialt arbete för att stödja individer och grupper. Fokus på praktiska tillämpningar och teorier bakom metoderna. [Gy 11, Kursplan för Socialt arbete 2]

Betygskriterier

Eleven kan redogöra för och tillämpa olika metoder inom socialt arbete, samt analysera och utvärdera deras effektivitet. [Gy, Socialt arbete 2 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en metod inom socialt arbete?

  • A) Tidslinje
  • B) Simulering
  • C) KBT (Kognitiv Beteendeterapi)
  • D) Ingen av ovanstående

2. Vad betyder KBT?

  • A) Kognitiv Beteendeterapi
  • B) Kognitiv Beteende Terapeut
  • C) Känslomässig Beteende Teori
  • D) Kognitiv Beteende Taktik

3. Vilken metod fokuserar på lösningar snarare än problem?

  • A) Psykoanalys
  • B) Lösningsfokuserat arbete
  • C) Systemteori
  • D) Gruppsamtal

4. Vad är en fördel med att använda grupparbete som metod?

  • A) Det tar längre tid
  • B) Stärker samarbetet och sociala färdigheter
  • C) Ger en individlösning
  • D) Inga fördelar

5. Vilken är en nackdel med KBT?

  • A) Den är oeffektiv
  • B) Kräver aktivt deltagande av klienten
  • C) Den är alltid långvarig
  • D) Ingen nackdel finns

6. Vilken teori betonar vikten av systemets olika delar?

  • A) Psykodynamisk teori
  • B) Systemteori
  • C) Kognitiv teori
  • D) Humanistisk teori

7. Vilken metod är mest koppad till att behandla ångest?

  • A) Stödinsatser
  • B) KBT
  • C) Mental träning
  • D) Art-terapi

8. Vad handlar grupparbete i socialt arbete oftast om?

  • A) Förbättra individuella prestationer
  • B) Samarbeta för gemensamt mål
  • C) Öka konkurrensen mellan deltagarna
  • D) Ingen central roll

9. Vilken av följande metoder kan användas för att snabbt få överenskommelser?

  • A) Lösningsfokuserat arbete
  • B) KBT
  • C) Terapeutisk kommunikation
  • D) Inga användbara metoder

10. Vad är ett centralt mål med lösningsfokuserad arbete?

  • A) Identifiera problem
  • B) Skapa lösningar
  • C) Utvärdera negativt beteende
  • D) Ingen specifik riktning

11. Vilken av följande är inte en metod inom socialt arbete?

  • A) Samtalsterapi
  • B) Skrivterapi
  • C) Stödinsatser
  • D) Gruppdynamik

12. Vad handlar systemteori om i socialt arbete?

  • A) Individuella beteenden
  • B) Interaktion mellan olika system
  • C) Gruppdynamik
  • D) Ingen relevant teori

13. Vad är en viktig aspekt av KBT?

  • A) Det handlar endast om medicin
  • B) Förändring av tankemönster
  • C) Det går ut på att ignorera känslor
  • D) Det är bara ett kortsiktigt tillvägagångssätt

14. Vad menas med stödinsatser i socialt arbete?

  • A) Att ge medicinsk hjälp
  • B) Att stödja individer i svåra situationer
  • C) Att utesluta klienten
  • D) Att undvika klientkontakt

15. Vilken metod är särskilt bra för att skapa förståelse för gruppers dynamik?

  • A) Grupparbete
  • B) KBT
  • C) Enskilda samtal
  • D) Ingen av ovanstående

Resonerande frågor

1. Diskutera värdet av att använda KBT i socialt arbete och dess effekter på klientens livskvalitet.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över KBT:s betydelse på individnivå.

2. Analysera skillnaderna mellan lösningsfokuserat arbete och mer traditionella metoder i socialt arbete.

Eleverna får möjlighet att jämföra och kontrastera olika metoder.

3. Beskriv hur en socialarbetare skulle kunna använda systemteori i sitt arbete med en familj.

Frågan uppmuntrar till djupgående reflektion över tillämpning av teori i praktisk verksamhet.

4. Utvärdera effekterna av grupparbete i socialt arbete i jämförelse med enskilt arbete.

Denna fråga möjliggör en diskussion om styrkor och svagheter med olika metoder.

5. Resonera kring varför det kan vara viktigt att anpassa metoder efter individens behov.

Fokus på individanpassning ger eleverna möjlighet att diskutera klientspecifika behov.

6. Reflektera över potentiella etiska dilemman som kan uppstå i samband med användningen av olika metoder inom socialt arbete.

Eleverna kan här diskutera etik och ansvar inom yrket.

7. Analysera hur faktorer som kultur och socioekonomisk status kan påverka valet av metod i socialt arbete.

Ger möjlighet att belysa hur omvärlden inverkar på metodval.

8. Diskutera hur socialarbetare kan samarbeta med andra professioner för att effektivisera användningen av metoder i socialt arbete.

Denna fråga får eleverna att tänka på interdisciplinärt arbete.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 35 poäng: 15 poäng för faktafrågor och 20 poäng för resonerande frågor. Minst 8 poäng krävs för betyg E, minst 12 poäng för betyg C (3 poäng från resonerande frågor) och minst 18 poäng för betyg A (5 poäng från resonerande frågor).