Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Sociologi
Tema: Migration och dess påverkan på samhället
Syfte
Syftet med provet är att testa elevernas kunskap om migrationens orsaker och konsekvenser, samt att ge dem möjlighet att diskutera sociala normer och attityder kopplade till migration och integration utifrån relevanta sociologiska teorier och perspektiv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla migrationens orsaker och konsekvenser för människors levnadsförhållanden samt dess sociala och kulturella effekter i samhället. Det inkluderar även en diskussion kring olika perspektiv på migration och integration och hur dessa påverkar samhällsfunktioner.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för migrationens bakgrund och konsekvenser samt diskutera sociala normer och attityder kopplade till migration och integration. Åsikterna ska grundas på relevanta sociologiska teorier och perspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är migration?
A) En rörelse av människor från en plats till en annan, ofta över nationsgränser.
B) En typ av permanent bosättning på en plats.
C) En form av turistresande.
D) En ekonomisk transaktion mellan länder.
2. Vilken av följande är en push-faktor för migration?
A) Ekonomisk stabilitet.
B) Familjesammankomster.
C) Krig.
D) Utbildning.
3. Vad innebär integration i samhällskontext?
A) Att migranter anpassar sig till det mottagande samhället.
B) Att migranter bildar egna samhällen utan kontakt med lokalbefolkningen.
C) Att alla samhällsmedlemmar ska invandra till ett annat land.
D) Att språkbarriärer ska öka mellan grupper.
4. En potentiell negativ konsekvens av migration kan vara:
A) Ökad kulturell mångfald.
B) Konkurens på arbetsmarknaden.
C) Ökad befolkningstillväxt.
D) Utveckling av nya samhällsnormer.
5. Hur kan migration påverka kulturen i det mottagande samhället?
A) Minskar kulturell mångfald.
B) Berikar kulturen genom nya perspektiv och traditioner.
C) Förbjuder nya traditioner.
D) Skapar segregation av kulturer.
6. Vilken av följande är en pull-faktor för migration?
A) Bättre arbetsmöjligheter.
B) Brist på utbildning.
C) Krig och konflikt.
D) Naturkatastrofer.
7. Vad innebär termen “flyktingmigration”?
A) Migration för att studera.
B) Migration som sker på grund av förföljelse eller konflikt.
C) Personer som migrerar för arbete.
D) Migranter som återvänder till sitt hemland.
8. Vilket av följande påstående är korrekt angående migrationens påverkan på ekonomi?
A) Migration leder alltid till ökad arbetslöshet.
B) Migration kan leda till ökad ekonomisk tillväxt.
C) Migration har ingen effekt på ekonomin.
D) Migranter tar alltid jobb från lokalbefolkningen.
9. Vilka lagar i Sverige påverkar migration?
A) Endast grundlagar.
B) Utlänningslagen.
C) Skollagen.
D) Arbetsmiljölagen.
10. Hur kan migration påverka utbildningsystemet?
A) Minskar antalet studenter.
B) Ökar behovet av flerspråkig utbildning.
C) Skapar segregerade skolor.
D) Inga betydande effekter.
11. En sociolog som studerar migration kan fokusera på:
A) Naturvetenskapliga aspekter av familjer.
B) Ekonomiska rapporter.
C) Sociala nätverk och integration.
D) Rättsliga frågor kring gränser.
12. Vad kan vara en konsekvens av oreglerad migration?
A) Ökad stress på sociala tjänster.
B) Ökad kulturell samverkan.
C) Förbättring av arbetsmarknaden.
D) Minskat antal flyktingar.
13. Vad är det primära syftet med migrationspolitik?
A) Att förhindra all typ av migration.
B) Att hantera migration och stödja integration.
C) Att främja enskilda företags intressen.
D) Att förhindra ekonomisk tillväxt.
14. I vilken situation kan människor bli internflyktingar?
A) När de flyttar till ett annat land.
B) När de tvingas lämna sitt hem men stannar i sitt ursprungsland.
C) När de flyttar till en ny stadsdel.
D) När de flyttar till en annan kontinent.
15. En social norm som kan påverka integration är:
A) Acceptans av kulturell mångfald.
B) Fördomar mot migranter.
C) Rigiditet mot nya traditioner.
D) Allt ovanstående.
Resonerande frågor
1. Diskutera de faktorer som påverkar en individs beslut att migrera och hur dessa kan variera beroende på kontext.
Syftet är att låta eleverna visa sin förståelse för komplexiteten i migrationsbeslut och ta hänsyn till olika aspekter.
2. Analysera hur migration kan förändra en lokal kultur och vilka möjligheter och utmaningar denna förändring kan medföra.
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera och resonera kring de sociala konsekvenserna av migration.
3. Reflektera över vad som krävs för att skapa ett inkluderande samhälle som stödjer migranter.
Detta ger eleverna chansen att diskutera konkreta åtgärder och strategier för integration.
4. Jämför olika länders migrationspolitik och dess inverkan på både migranter och det mottagande samhället.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt om policyns konsekvenser.
5. Diskutera de potentiella långsiktiga konsekvenserna av migration för både ursprungsland och mottagarland.
Eleverna får här visa sin förmåga att se migration ur ett globalt perspektiv.
6. Hur kan sociala normer och attityder mot migranter förändras över tid?
Syftet är att låta eleverna reflektera och resonera kring förändringar i samhällets inställning.
7. Reflektera över vilken roll utbildningssystemet har i att stödja integrationen av migranter.
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera hur utbildning kan fungera som en verktyg för integration.
8. Analysera sambandet mellan migration och sociala konflikter.
En chans för eleverna att undersöka komplexa relationer mellan migration och samhällspyramidens dynamik.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng; faktafrågor ger 1 poäng per fråga och de resonerande frågorna ger mellan 2-4 poäng beroende på djupet i resonemanget. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A minst 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.