En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Sociologi – Sociala normer och attityder kring migration

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Sociologi

Tema: Sociala normer och attityder kring migration

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om sociala normer och attityder kopplade till migration, samt deras förmåga att analysera och reflektera över dessa teman i ett sociologiskt perspektiv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska inkludera sociologiska perspektiv på normer och attityder relaterade till migration. Det innefattar hur olika grupper uppfattar migranter, samt hur dessa uppfattningar kan påverka interaktioner och samhällsstruktur. Även en analys av hur media och politiska diskurser formar attityder kring migration är centralt.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur sociala normer och attityder påverkar synen på migration i Sverige. Eleven kan även diskutera olika perspektiv och reflektera över egna och andras värderingar och beteenden kopplade till migration.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en social norm?

  • A) En skriven lag
  • B) En känsla hos individen
  • C) En oskriven regel som styr beteende
  • D) En politisk affär

2. Hur kan normer påverka attityder kring migranter?

  • A) Genom att förstärka fördomar
  • B) Genom att skapa fler jobb
  • C) Genom att förenklat visa positiva nyheter
  • D) Genom att ignorera ämnet

3. Nämn en faktor som påverkar attityder till migration i samhället.

  • A) Utbildningssystemet
  • B) Mediarepresentation
  • C) Sportevenemang
  • D) Kulturspecifika maträtter

4. Vad är en attityd?

  • A) En åsikt en grupp har
  • B) En känsla eller uppfattning hos en individ
  • C) En faktauppgift
  • D) En social norm

5. Varför är det viktigt att diskutera normer och attityder kring migration?

  • A) För att främja nationalism
  • B) För att motverka fördomar och främja inkludering
  • C) För att öka kontroverser
  • D) För att förminska betydelsen av migration

6. Vilket av följande påståenden är sant?

  • A) Normer påverkar aldrig attityder
  • B) Normer kan leda till att stigmatisering av migranter uppstår
  • C) Attityder är alltid positiva
  • D) Media har ingen påverkan på attityder

7. Vad kännetecknar en negativ attityd mot migranter?

  • A) Acceptans och förståelse
  • B) Förakt och stigmatisering
  • C) Omtanke och stöd
  • D) Nyfikenhet och intresse

8. Hur kan personliga erfarenheter påverka attityder till migration?

  • A) Genom att skapa empati och förståelse
  • B) Genom att förvärra stigmatiseringen
  • C) Genom att avskärma sig från andra kulturer
  • D) Genom att alltid leda till positiva attityder

9. Vilket av följande exempel är en social norm?

  • A) Att hälsa på människor när man möts
  • B) Att rösta på valdagen
  • C) Att läsa läxor för skolan
  • D) Att skicka presenter vid födelsedagar

10. Vilken roll spelar politiska diskurser i att forma attityder kring migration?

  • A) De har ingen betydelse
  • B) De kan påverka allmänhetens uppfattning och ställningstaganden
  • C) De skapar alltid enighet
  • D) De handlar endast om lagar och regler

11. Vilken effekt kan media ha på attityder mot migranter?

  • A) Media kan sprida både positiva och negativa bilder
  • B) Media påverkar inte attityder
  • C) Media representerar alltid migranter positivt
  • D) Media fokuserar enbart på statistik

12. Hur kan uttryckliga normer se ut i samhället?

  • A) De är alltid skrivna
  • B) De kan vara lagar och regler
  • C) De är osynliga
  • D) De finns bara i teorin

13. Vad innebär att stigmatisera någon?

  • A) Att inkludera dem i samhället
  • B) Att märka dem som negativa exempel
  • C) Att hjälpa dem
  • D) Att ignorera dem

14. Vad kan man göra för att motverka negativa attityder mot migranter?

  • A) Införa fler lagar
  • B) Öka medvetenheten och utbildning
  • C) Ignorera problemet
  • D) Göra reklam för nationalism

15. Varför är det centralt att förstå sociala normer?

  • A) För att motverka fördomar och skapa en inkluderande kultur
  • B) För att stärka segregation
  • C) För att bevara traditioner
  • D) För att främja isolering

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur egna upplevelser kan påverka dina attityder till migration. Berätta om en erfarenhet som har format din syn.

Syftet med denna fråga är att uppmuntra eleverna att koppla sina personliga erfarenheter med teoretiska begrepp och reflektera över den påverkan dessa har på deras attityder.

2. Diskutera hur media kan skapa stereotyper kring migranter. Vilka exempel på sådana stereotyper kan du ge?

Denna fråga hjälper eleverna att analysera och kritiskt granska hur media påverkar allmänhetens uppfattningar.

3. Hur kan studier om sociala normer tillämpas för att förbättra integrationen av migranter i samhället?

Här ges eleverna möjlighet att formulera innovativa lösningar baserade på sina kunskaper om normer och deras påverkan.

4. På vilket sätt kan utbildningssystemet spela en roll i att forma attityder till migration bland unga människor?

Syftet är att föra in en diskussion om hur utbildning kan fungera som ett verktyg för social förändring.

5. Vilka skillnader i attityder kan du se mellan olika generationer när det kommer till migration? Vad beror dessa skillnader på?

Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på hur ålder och livserfarenheter formar attityder.

6. Reflektera över vilket ansvar individer har för att påverka attityder kring migration i samhället. Ge exempel på handlingar som kan göras.

Denna fråga uppmanar eleverna att ta initiativ till att agera mot fördomar och bli medvetna om socialt ansvar.

7. Analysera hur politiska beslut kan påverka attityder till migration. Kan exempelvis lagar och förordningar skapa en negativ eller positiv bild?

Här ges eleverna anledning att koppla politik till sociala normer och attityder.

8. Vilka åtgärder kan vidtas för att motverka negativa normer kopplade till migration på samhällsnivå?

Eleverna får möjlighet att tänka strategiskt och föreslå sätt att förbättra det sociala klimatet kring migration.

Bedömning

Faktafrågor: Varje faktapunkt ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera. Minimiresultat för godkänt (E) är 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×