En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 1 – Att beskriva personer






Prov Spanska 1

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 1
Tema: Att beskriva personer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda det spanska språket för att korrekt och detaljerat beskriva personer med fokus på både utseende och personlighet. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan formulera meningar och använda adjektiv på rätt sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att använda adjektiv och meningar för att beskriva både utseende och personlighet hos olika individer. Eleverna kommer att öva på att formulera beskrivningar och använda rätt grammatisk form.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, och kan formulera meningar som beskriver personer korrekt och detaljerat.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder “alto” på svenska?
    • A) Kort
    • B) Blond
    • C) Lång
    • D) Smart
  2. Vilket av följande adjektiv beskriver personligheten?
    • A) Amable
    • B) Rubio
    • C) Moreno
    • D) Alto
  3. Hur böjs adjektivet “serio” när man beskriver en kvinna?
    • A) Seria
    • B) Seria
    • C) Serio
    • D) Serios
  4. Vad betyder “ella es divertida” på svenska?
    • A) Hon är seriös
    • B) Hon är rolig
    • C) Hon är snäll
    • D) Hon är lång
  5. Vilket av följande beskriver en person som är “bajo”?
    • A) Lång
    • B) Kort
    • C) Blond
    • D) Snäll
  6. Vad betyder “él es moreno” på svenska?
    • A) Han är blond
    • B) Han är brunett
    • C) Han är lång
    • D) Han är gammal
  7. Vad är det spanska ordet för “intelligent”?
    • A) Inteligento
    • B) Inteligente
    • C) Intelegente
    • D) Inteligent
  8. Vilket adjektiv används för att beskriva någon som är “serio”?
    • A) Rolig
    • B) Allvarlig
    • C) Snäll
    • D) Lång
  9. Vad betyder “rubio”?
    • A) Mörkt hår
    • B) Blond
    • C) Korta
    • D) Snygg
  10. Vad betyder “mi amigo es alto y divertido” på svenska?
    • A) Min vän är lång och rolig
    • B) Min vän är kort och allvarlig
    • C) Min vän är lång och rolig
    • D) Min vän är snäll och duktig
  11. Vilket av följande är ett exempel på en beskrivning av en person?
    • A) Ella es alta y seria
    • B) Ella es baja
    • C) Ella es alta y divertida
    • D) Ella es amable
  12. Vad betyder “serio” när det används i en mening?
    • A) Snäll
    • B) Allvarlig
    • C) Rolig
    • D) Lång
  13. Vilket ord passar in i följande mening: “Mi hermana es _______ y amable.”
    • A) Largo
    • B) Bonita
    • C) Serio
    • D) Fun
  14. Korrekt ordning i beskrivningen: “Él es fuerte, ______, y impresionante”.
    • A) amable
    • B) divina
    • C) triste
    • D) feliz
  15. Vad beskriver “moreno”?
    • A) Lång
    • B) Brunett
    • C) Blond
    • D) Kort

Resonerande frågor

  1. Beskriv en berömd person och inkludera minst fem adjektiv som beskriver deras utseende och personlighet.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förmåga att använda adjektiv i en mer komplex och sammanhängande text.
  2. Diskutera skillnaden mellan adjektiv som beskriver känslor och de som beskriver fysiska egenskaper.
    Frågan gör det möjligt för elever att visa djupare förståelse för adjektivens olika användningar inom språket.
  3. Förklara hur viktig det är att kunna beskriva personer på ett främmande språk i internationella sammanhang.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över språkets funktionalitet i verkliga situationer.
  4. Argumentera varför korrekt böjning av adjektiv är avgörande för att förstå och kommunicera på spanska.
    Eleverna får här chansen att visa sin grammatiska förståelse och dess betydelse vid kommunikation av olika budskap.
  5. Ge exempel på hur dina adjektiv kan påverka uppfattningen om en person.
    Här får eleverna möjlighet att resonera kring hur språk formar vår uppfattning om människor och deras egenskaper.
  6. Diskutera hur man kan använda beskrivningar i kultur och media när man framhäver karaktärer.
    Eleverna ges här möjlighet att koppla sina språkkunskaper till kulturella och mediala uttryck.
  7. Beskriv hur olika kulturer kan påverka ordvalet när man beskriver personligheter.
    Denna fråga uppmuntrar tillreflektion över kulturella skillnader i språkbruk och dess påverkan på uppfattningar.
  8. Resonera om varför det är viktigt att kunna anpassa sina beskrivningar beroende på publik.
    Här reflekteras en förståelse för de sociala och kommunikativa aspekterna av språk som är viktiga att behärska.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och resonerande frågor ger maximalt 15 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

M.v.h. Isak Skogstad



×