Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 1
Tema: Introduktion till spansk kultur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om spansk kultur, traditioner, maträtter och högtider, samt deras förmåga att kommunicera på spanska. Provets utformning ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper både i fakta och djupanalys av kulturella aspekter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus är att utforska olika aspekter av spansk kultur, inklusive traditioner, maträtter och högtider. Eleverna får en översikt över vad som kännetecknar den spanska kulturen och dess betydelse i världen.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt kommunicera på ett begripligt sätt. Eleven kan också redogöra för grundläggande kulturella och samhälleliga aspekter av länder där språket talas.
Prov
Faktafrågor
- Vad firas under La Tomatina?
- A) En matfestival
- B) En religiös högtid
- C) En tomatkastartävling
- D) En musikfestival
- Vilken maträtt är känd som Spaniens nationalrätt?
- A) Gazpacho
- B) Paella
- C) Tortilla de patatas
- D) Sangria
- Vilken av följande högtider firar man under påsken i Spanien?
- A) Feria de Abril
- B) Semana Santa
- C) San Fermín
- D) Día de los Muertos
- Vad kännetecknar traditionen “siesta” i Spanien?
- A) En stor fest
- B) En vila mitt på dagen
- C) En typ av maträtt
- D) En religiös ritual
- Vilken maträtt är en typisk spansk tapas?
- A) Fajitas
- B) Patatas bravas
- C) Tacos
- D) Sushi
- Hur firar man Día de los Muertos i Spanien?
- A) Med parader
- B) Genom att minnas avlidna
- C) Med matlagning
- D) Genom att klä ut sig
- Vilken dryck är typisk för Spanien?
- A) Sangria
- B) Fanta
- C) Coca-Cola
- D) Tequila
- Vilket av följande är en känd spansk konstnär?
- A) Vincent van Gogh
- B) Pablo Picasso
- C) Claude Monet
- D) Leonardo da Vinci
- Vad kännetecknar La Feria de Abril?
- A) Sevilla
- B) Barcelona
- C) Madrid
- D) Valencia
- Vilken livsmedelsprodukt är vanlig i den spanska frukosttraditionen?
- A) Sushi
- B) Churros
- C) Croissant
- D) Bagel
Resonerande frågor
- Diskutera hur spanska traditioner påverkar det sociala livet i Spanien. (Syftet är att uppmuntra till reflektion kring kulturens betydelse för samhället.)
- Hur kan kunskap om spansk kultur bidra till en djupare förståelse för språket? (Denna fråga riktar sig mot att knyta språklig och kulturell förståelse.)
- Vilken betydelse har mat och dryck i den spanska kulturen? Ge exempel. (Syftet är att få eleverna att analysera kulturella traditioner.)
- Jämför en spansk högtid med en traditionell svensk högtid. (Denna fråga syftar till att utveckla elevernas analytiska färdigheter.)
- Hur kan man använda kulturella aspekter för att främja språkinlärning i klassrummet? (Denna fråga syftar till att stimulera kreativt tänkande angående undervisning.)
- Vilka utmaningar kan uppstå när man lär sig om en annan kultur? (Syftet är att få eleverna att reflektera över eventuella hinder i kulturkännedom.)
- Vad säger spanska traditioner om samhällets värderingar? (Denna fråga syftar till att uppmuntra djupgående analys av kulturens roll.)
- Hur kan kulturella observationer vara användbara i professionella sammanhang? (Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på tillämpning av kunskapen i praktiken.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 10 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje fråga upp till 1 poäng bedöms utifrån djup och insikt. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).