Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Spanska 1 – Kulturella traditioner och högtider

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 1

Tema: Kulturella traditioner och högtider

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för kulturella traditioner och högtider i spansktalande länder. Provets syfte är även att eleverna ska kunna uttrycka sig på spanska och beskriva och diskutera olika kulturella aspekter av dessa traditioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att upptäcka och diskutera olika kulturella traditioner och högtider i spansktalande länder. Eleverna kommer att få lära sig om betydelsefulla firanden och traditioner samt hur dessa uttrycks på det spanska språket.

Kunskapskrav:

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift. Eleven kan beskriva och förklara kulturella aspekter av spansktalande länder, inklusive traditioner och högtider.

Prov

Faktafrågor

1. Var firas La Tomatina?

A. Madrid

B. Sevilla

C. Barcelona

D. Buñol

2. Vad representerar Día de los Muertos?

A. En fest för barn

B. En religiös högtid

C. En hyllning till avlidna

D. En musikfestival

3. Vilket av följande är ett typiskt inslag vid La Tomatina?

A. Blommor

B. Ljus

C. Tomater

D. Mat

4. Vad är syftet med altaren under Día de los Muertos?

A. Att sälja mat

B. Att fira livet

C. Att hedra avlidna

D. Att be om hjälp

5. Vad skiljer Semana Santa från andra påskfiranden?

A. Det firas bara i Spanien

B. Inga religiösa inslag

C. Stora processioner

D. Enbart mat

6. Vilken tradition kännetecknas av flamenco?

A. Festivaler

B. Musik och dans

C. Klädseld

D. Matlagning

7. När firas La Tomatina?

A. I december

B. Den sista onsdagen i augusti

C. I juli

D. I maj

8. Vilka dekorationer används på Día de los Muertos?

A. Julgransprydnader

B. Traditionella blommor och ljus

C. Ballonger

D. Papper

9. Vilken stad är känd för Semana Santa?

A. Sevilla

B. Málaga

C. Madrid

D. Valencia

10. Vad kallas de dödas altare under Día de los Muertos?

A. Ofrenda

B. Fiesta

C. Altares

D. Celebración

11. Vilken typ av mat förknippas ofta med Día de los Muertos?

A. Pansitos

B. Tortilla

C. Sushi

D. Pizza

12. Vad är en populär aktivitet under La Tomatina?

A. Måla

B. Tomatslängning

C. Sjunga

D. Dela ut gåvor

13. Vad symboliserar färgerna på dödsaltaret?

A. De representerar olika aspekter av livet

B. Enbart dekorativt

C. De används inte

D. Bara traditionella färger

14. Vad firas under Semana Santa?

A. Midsommar

B. Påsk

C. Nyår

D. Halloween

15. Vilket av följande är INTE en del av Día de los Muertos?

A. Mat

B. Valborgsmässoafton

C. Blommor

D. Ljus

Resonerande frågor

1. Beskriv betydelsen av Día de los Muertos och hur det påverkar den mexikanska kulturen.

Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa en djupare förståelse för kulturella aspekter av högtiden.

2. Jämför och kontrastera La Tomatina med en liknande tradition i ett annat land.

Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt och göra kopplingar mellan olika kulturella traditioner.

3. Hur kan traditioner som Día de los Muertos bevara minnet av avlidna? Ge exempel på detta.

Frågan gör det möjligt för eleverna att reflektera över minnet och dess betydelse i olika kulturer.

4. Diskutera hur globalisering kan påverka lokala traditioner och högtider i spansktalande länder.

Denna fråga får eleverna att utforska och analysera kopplingarna mellan traditioner och moderna samhällen.

5. Vilka roller spelar mat och dryck under kulturella högtider som La Tomatina och Día de los Muertos?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera kulturella värderingar kopplade till mat och gemenskap.

6. Reflektera över hur din egen kultur firar högtider jämfört med spansktalande kulturer. Vad kan du lära av dem?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att dra paralleller mellan sin egen kultur och spansktalande kulturella traditioner.

7. På vilket sätt kan kunskap om kulturella traditioner främja tolerans och förståelse mellan olika folkgrupper?

Här ges eleverna chansen att diskutera betydelsen av kulturell kompetens.

8. Vad skulle du anse är viktigt att bevara i en kulturell tradition för att den ska överleva i framtiden?

Frågan uppmanar eleverna att reflektera över förändringar och bevarande av kulturer och traditioner.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar. Resonerande frågor: max 3 poäng per fråga baserat på djup och insikt i svaren.

Poängkrav: E = 8 poäng, C = 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), A = 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp