Prov. Gy. Spanska 1 – Prepositioner

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 1

Tema: Prepositioner i spanska

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och användning av spanska prepositioner, samt hur de kan tillämpa dessa i skriftlig och muntlig kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

”Lektionens fokus ligger på att introducera vanligt förekommande prepositioner i spanskan och hur dessa används för att ange plats, tid och riktning.”

Kunskapskrav:

”Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift. Eleven kan även formulera meningar med korrekt användning av prepositioner och förstå deras funktion i kommunikationen.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken preposition används för att ange plats i meningen “El libro está ___ la mesa”?
A) en
B) por
C) para
D) con
Rätt svar: A

2. Vad innebär prepositionen “detrás de”?
A) framför
B) bakom
C) ovanför
D) under
Rätt svar: B

3. Vilken preposition används för att uttrycka tid i meningen “Nos vemos ___ la tarde”?
A) en
B) a
C) por
D) con
Rätt svar: A

4. Hur används “a las” i spanska?
A) För att beskriva rörelse
B) För att ange plats
C) För att ange tid
D) För att beskriva en egenskap
Rätt svar: C

5. Vilken av följande är en preposition av plats?
A) por
B) con
C) sobre
D) para
Rätt svar: C

6. Vilken meningen är korrekt i användningen av prepositioner?
A) El gato está en la silla.
B) La casa está sobre el árbol.
C) El coche está detrás la puerta.
D) Los libros están en la mesa.
Rätt svar: A

7. Vad innebär prepositionen “en”?
A) utanför
B) inne i
C) över
D) bakom
Rätt svar: B

8. När använder vi “para” i en mening?
A) För att anger plats
B) För att ange tid
C) För att ange syfte
D) För att uttrycka känslor
Rätt svar: C

9. I meningen “El perro está ___ el jardín”, vilken preposition ska användas?
A) en
B) a
C) por
D) con
Rätt svar: A

10. Vilken av följande meningar innehåller en korrekt tidsangivelse?
A) A las cinco voy al cine.
B) En la calle hay muchos coches.
C) Detrás de la casa hay un jardín.
D) Con el coche llegamos rápido.
Rätt svar: A

11. Vilken preposition används för att beskriva rörelse mot ett mål?
A) en
B) hacia
C) de
D) para
Rätt svar: B

12. Vad betyder prepositionen “sobre”?
A) över
B) under
C) brevid
D) genom
Rätt svar: A

13. I frasen “Vivo ___ Madrid”, vilken preposition är korrekt?
A) en
B) a
C) de
D) por
Rätt svar: A

14. Vilken av följande prepositioner används för att beskriva hur något görs?
A) con
B) en
C) por
D) para
Rätt svar: A

15. Vad handlar den spanska prepositionen “hasta” om?
A) från
B) till
C) genom
D) vid
Rätt svar: B

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaden mellan prepositioner av plats och tid.
Denna fråga gör att eleverna kan visa sin förståelse för de olika funktionerna hos prepositioner och hur dessa används i språket.

2. Beskriv hur du skulle använda prepositioner för att ge vägbeskrivningar.
Frågan uppmanar eleverna att tillämpa sina kunskaper praktiskt och demonstrera sin förmåga att använda språket i kommunikativa situationer.

3. Reflektera över varför det är viktigt att använda prepositioner korrekt i språket.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring språkets struktur och betydelse i kommunikation.

4. Ge exempel på situationer där prepositioner kan ändra betydelse beroende på kontext.
Frågan ger eleverna utrymme att visa sin förståelse för nyanser i språket och vikten av kontext.

5. Hur kan du använda prepositioner för att skapa tydliga och begripliga beskrivningar av platser?
Denna fråga bedömer elevens förmåga att formulera sig och använda prepositioner i skriftlig form.

6. Diskutera skillnaderna i användningen av prepositioner mellan spanska och svenska.
Denna fråga främjar jämförelser mellan språken och visar på djupare förståelse för språkinlärning.

7. Hur påverkar prepositioner meningsbyggnaden i en mening?
Här får eleverna möjlighet att resonera om grunderna i språket och dess struktur.

8. Beskriv en situation där du missförstått en preposition i spanska. Vad lärde du dig av det?
Denna fråga uppmanar till personlig reflektion och hur man lär sig av misstag, vilket visar på mognad i språkinlärningen.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt finns 16 poäng möjliga.

För betygsnivå E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor) och för betygsnivå A 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp