Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 2
Tema: Grammatik – Imperfekt och preteritum
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda imperfekt och preteritum i det spanska språket, samt att kunna konjugera verb i dessa former och använda dem i skriftliga och muntliga sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att förstå och använda imperfekt och preteritum i spanskan. Eleverna kommer att lära sig skillnaderna mellan dessa två tempus och hur de används i olika kontexter, samt öva på att konjugera och använda verb i dessa former.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, formulera meningar med både imperfekt och preteritum på ett korrekt sätt och delta i samtal och diskussioner.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande verb betyder “att prata”?
A) Hablar
B) Comer
C) Vivir
D) Jugar
2. Vad är konjugationen av “comer” i preteritum för “de” (ellos)?
A) Comían
B) Comieron
C) Come
D) Comió
3. Vilken mening använder imperfekt?
A) Ayer fui al cine.
B) Cuando era niño, jugaba al fútbol.
C) El año pasado viajé a Italia.
D) Comí paella ayer.
4. Vad betyder “ayer”?
A) Imorgon
B) Igår
C) Idag
D) Förra året
5. Vilken av följande conjugationer är korrekt för verbet “hablar” i imperfekt?
A) Hablé
B) Hablabas
C) Hablaron
D) Hablaba
6. Vad används preteritum för?
A) Återkommande handlingar
B) Avslutade handlingar
C) Pågående handlingar
D) Rutiner
7. Vilket av följande exempel är i preteritum?
A) Cada verano, viajábamos a España.
B) Siempre jugaba en el parque.
C) Ayer comí pizza.
D) Cuando era niño, leía mucho.
8. Vilken av följande meningar är i imperfekt?
A) Compré un coche.
B) Solía jugar al fútbol.
C) Fui al mercado.
D) Terminamos el trabajo.
9. Vilket tempus används för att beskriva detaljer och bakgrund?
A) Imperfekt
B) Preteritum
C) Futurum
D) Present
10. Hur konjugeras “vivir” i preteritum för “ni” (vosotros)?
A) Vivió
B) Vivía
C) Vivisteis
D) Viven
11. Vilken mening beskriver en pågående handling i det förflutna?
A) Ayer compré un libro.
B) La semana pasada viajé a Madrid.
C) Siempre estudiaba por las noches.
D) Cuando era niña, jugaba con mis amigos.
12. Vad används imperfekt för?
A) Avslutade handlingar
B) Pågående handlingar
C) Specificerade händelser
D) Exakta tidpunkter
13. Vilken av följande konjugationer är felaktig för “ser” i imperfekt?
A) Era
B) Sé
C) Eran
D) Éramos
14. Vilket av följande är ett exempel på en avslutad handling?
A) Siempre iba al cine.
B) Ayer vi a mi abuela.
C) Jugaba con mis amigos.
D) Cuando tenía cinco años soñaba mucho.
15. Vilken mening använder både imperfekt och preteritum?
A) Cuando tenía tiempo, viajaba mucho.
B) El verano pasado, nadaba en el mar y encontré una estrella de mar.
C) Siempre comíamos juntos, pero ayer cené solo.
D) Cuando era niño, jugué al fútbol cada día.
Resonerande frågor
1. Förklara skillnaderna i användning mellan preteritum och imperfekt. Denna fråga ger utrymme för eleverna att visa djup förståelse av tempusen.
2. Beskriv en situation där det är lämpligt att använda imperfekt. Genom detta kan eleverna visa sin förmåga att applicera grammatik i olika sammanhang.
3. Analysera hur tidsperspektiv påverkar användningen av imperfekt och preteritum i en text. Eleverna får möjligheten att visa teoretisk kunskap och analysförmåga.
4. Ge exempel på en mening som kan vara förvirrande att använda imperfekt eller preteritum och förklara varför. Detta uppmuntrar till kritiskt tänkande och språklig medvetenhet.
5. Diskutera hur bruket av dessa tempus kan påverka berättandet i litterära verk. Eleverna får möjlighet att reflektera och koppla samman grammatik med litteratur.
6. Skriv en kort berättelse där du växlar mellan preteritum och imperfekt. Det ger eleverna möjlighet att applicera sina kunskaper praktiskt.
7. Reflektera över hur imperfekt och preteritum speglar kulturella aspekter av spansktalande länder. Denna fråga ger en djupare insikt i språket och dess kontext.
8. Diskutera vikten av att behärska dessa tempus för att kunna kommunicera effektivt på spanska. Denna fråga förbereder eleverna för verkliga språksituationer.
Bedömning
Faktafrågor: Totalt 15 poäng (1 poäng per fråga)
Resonerande frågor: Totalt 8 poäng (1 poäng per fråga)
För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (5 poäng från resonerande frågor).