Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 2
Tema: Kulturella skillnader och normer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av kulturella skillnader och normer mellan Sverige och spansktalande länder samt deras förmåga att kommunicera om dessa skillnader på spanska.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att utforska och förstå kulturella skillnader och normer mellan Sverige och spansktalande länder. Eleverna kommer att diskutera och reflektera över hur kultur påverkar våra liv och hur vi uppfattar världen.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift. Eleven kan också beskriva och förklara kulturella aspekter av spansktalande länder samt visa förståelse för kulturella skillnader.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en vanlig hälsningsmetod i Spanien?
- A) Handshake
- B) Nods
- C) Kyssar på kinderna
- D) Noll hälsningar
- Vad kallas traditionen där man firar påsken i Spanien?
- A) Fiesta
- B) La Semana Santa
- C) La Navidad
- D) Feria
- När äter spanjorer vanligtvis middag?
- A) Senare på kvällen
- B) Tidigt på kvällen
- C) På morgonen
- D) Mitt på dagen
- Vilken typ av mat är typisk för Spanien?
- A) Sushi
- B) Tapas
- C) Pasta
- D) Pizza
- Vilken av följande normer är vanlig i spansktalande länder?
- A) Att stå långt ifrån den man pratar med
- B) Att ha ögonkontakt under samtalet
- C) Att inte ställa frågor
- D) Att alltid vara tyst
- Vilken är en typisk spansk tradition?
- A) Midsommar
- B) Feria
- C) Halloween
- D) Julmarknad
- Vad är en kulturell norm?
- A) En lag
- B) En oskriven regel om beteende
- C) En skriven regel
- D) En tradition
- Vad kännetecknar familjestrukturen i många spansktalande länder?
- A) Kärnfamiljen
- B) Större betoning på utvidgade familjer
- C) Ensamstående föräldrar
- D) Familjer utan barn
- Hur skiljer sig social interaktion mellan Sverige och spansktalande länder?
- A) Svenskar är mer öppna
- B) Spanjorer är mer fysiska i interaktioner
- C) Svenskar är mer sociala
- D) Inga skillnader finns
- Vad blir ofta diskussioner kring kulturella skillnader?
- A) Musik och dans
- B) Traditioner och sedvänjor
- C) Sporter
- D) Matlagning
- Vilken aspekt av kultur påverkar vår vardag mest?
- A) Klädstilar
- B) Normer och värderingar
- C) Teknik
- D) Naturvetenskap
- Hur bidrar kulturell förståelse till internationella relationer?
- A) Att skapa konflikter
- B) Att främja respekt och samarbete
- C) Att ignorera skillnader
- D) Att skapa distans
- Vilket språk talas främst i Spanien?
- A) Franska
- B) Spanska
- C) Italienska
- D) Portugisiska
- Vad är tapas?
- A) En typ av nyårsmat
- B) Små rätter som serveras vid måltider
- C) En dessert
- D) Dryck till måltider
- Vad är skillnaden mellan svenska och spanska festligheter?
- A) Inga skillnader finns
- B) Tid på året och traditioner
- C) Typ av mat
- D) Aktiviteter
Resonerande frågor
- Reflektera över hur dina egna kulturella normer kan påverka dina interaktioner med personer från spansktalande länder.
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att visa insikt om sin egen kultur i relation till andra. - Beskriv en kulturell aspekt som du tycker är mest intressant mellan Sverige och ett spansktalande land.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att uttrycka sina personliga åsikter och reflektioner. - Hur kan en ökad förståelse för kulturella skillnader förbättra internationella relationer?
Syftet här är att utmana eleverna att tänka på andra än sig själva och se den globala påverkan av kulturell förståelse. - Diskutera hur kulturella traditioner kan förändras över tid.
Denna fråga hjälper eleverna att tänka kritiskt och analysera fenomen i samhället. - Jämför hur sociala normer kan påverka individens identitet i olika kulturer.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring identitet och påverkan av kultur. - Vilka verktyg skulle du rekommendera för att främja kulturell förståelse mellan olika nationer?
Med denna fråga uppmanas eleverna att tänka kreativt och praktiskt. - Beskriv den roll som språk spelar i att forma kulturella identiteter.
Denna fråga bjuder in till djupare reflektion över språkets vikt i kulturen. - Hur kan du använda det du lärt dig om kulturella skillnader i dina framtida studier eller yrken?
Syftet är att koppla kunskapen till elevernas liv och framtid.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- E-nivå: Minst 8 poäng (inklusive faktafrågor och minst 1 poäng från resonerande frågor)
- C-nivå: Minst 12 poäng (inklusive faktafrågor och minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: Minst 18 poäng (inklusive faktafrågor och minst 5 poäng från resonerande frågor)