Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 2
Tema: Grammatik – Subjunktivens användning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om subjunktivens struktur och användning i spanskan, samt deras förmåga att formulera meningar som uttrycker önskningar, känslor och osäkerhet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att introducera och fördjupa kunskapen om subjunktiv, inklusive dess struktur, användning och betydelse i spanskan. Eleverna kommer att öva på att formulera meningar och uttrycka önskningar, känslor och osäkerhet.
Kunskapskrav:
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt korrekt tillämpa subjunktiv i olika kontexter och formulera sina åsikter och känslor.
Prov
Faktafrågor
1. Vad används subjunktiv för i spanskan?
A. Att uttrycka fakta
B. Att uttrycka önskningar och känslor
C. Att beskriva händelser i dåtid
D. Att fråga om något
2. Vilken form av verb används vid “espero que”?
A. Indikativ
B. Subjunktiv
C. Infinitiv
D. Imperativ
3. Vilket av följande är ett oregelbundet verb i subjunktiv?
A. Comer
B. Ir
C. Hablar
D. Vivir
4. Hur konjugeras verbet “haber” i subjunktiv för tredje person singular?
A. Hay
B. Haya
C. Ha
D. Hubo
5. Vilket uttryck innebär “jag tvivlar på att” på spanska?
A. Espero que
B. Ojalá que
C. Dudo que
D. Me alegra que
6. Vad är den korrekta formen av “hacer” i subjunktiv för första person singular?
A. Haces
B. Haga
C. Hizo
D. Hacía
7. Vilket av följande är inte en vanlig fras som används med subjunktiv?
A. Ojalá que
B. Creo que
C. Espero que
D. Dudo que
8. Hur konjugeras verbet “ver” i subjunktiv för andra person plural?
A. Vean
B. Veáis
C. Veas
D. Vieron
9. Vilken av följande verbformer är korrekt för “hablar” i subjunktiv för tredje person plural?
A. Hablábamos
B. Hablen
C. Habléis
D. Habló
10. Vilket av följande uttryck används för “måtte” på spanska?
A. Ojalá que
B. Espero que
C. Dudo que
D. Me alegra que
11. Vilken av följande meningar är i subjunktiv?
A. Quiero que vengas a la fiesta.
B. Espero que venga.
C. Ella viene a la fiesta.
D. Ellos vendrán a la fiesta.
12. Vilken form av “estar” används i subjunktiv för första person plural?
A. Estemos
B. Estés
C. Estáis
D. Están
13. Vad händer med verb som slutar på -car i subjunktiv?
A. De får en speciell konjugation (c → qu)
B. De förändras inte
C. De konjugeras som regelbundna verb
D. De ändras till -gar
14. Vilket av följande är ett korrekt exempel på subjunktiv?
A. Quiero que tú estudias.
B. Es cierto que él viene.
C. Espero que tú estudies.
D. Sabes que ella ha llegado.
15. Hur uttrycker man “jag hoppas att” på spanska?
A. Dudo que
B. Espero que
C. Ojalá
D. Me alegro que
Resonerande frågor
1. Förklara varför subjunktiv är viktigt i det spanska språket.
Syftet med frågeställningen är att få eleverna att tänka på subjunktivens roll i att uttrycka känslor och osäkerhet.
2. Ge exempel på situationer där subjunktiv används i kommunikationen.
Frågan syftar till att eleverna ska kunna ge konkreta exempel på när subjunktiv används i alla sammanhang.
3. Diskutera hur subjunktiv skiljer sig från indikativ, och ge exempel.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa skillnad i användning av de två formerna.
4. Reflektera över varför man ska lära sig subjunktiv som del av språkinlärning.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på substansen i språkinlärning och dess praktiska innehåll.
5. Beskriv ett exempel på en mening där subjunktiv används för att uttrycka en önskan.
Frågan gör det möjligt för elever att visa sin förståelse av subjunktiv genom skapandet av meningar.
6. Diskutera hur du kan använda subjunktiv i din vardag.
Frågan uppmanar eleverna att tänka på tillämpningar av subjunktiv i deras liv.
7. Vad skulle hända om subjunktiv inte användes i spanska? Ge exempel.
Genom att överväga detta perspektiv får eleverna möjlighet att kritiskt tänka kring språkanvändning.
8. Hur kan du visa att du behärskar subjunktiv även i komplexa meningar?
Denna fråga ger möjlighet att diskutera mer avancerade strukturer och användning av subjunktiv i kommunikationen.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och resonerande frågor ger totalt 8 poäng (1 poäng per fråga). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).