Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 3

Tema: Ciencia y tecnología

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förmåga att diskutera och analysera frågor relaterade till vetenskap och teknologi, samt att uttrycka sina åsikter på spanska. Provets utformning syftar till att utvärdera både faktakunskaper och förmågan att resonera kring aktuella ämnen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att diskutera och analysera aktuella frågor och innovationer inom vetenskap och teknologi i spansktalande länder. Eleverna kommer att träna på att använda relevant ordförråd och fraser för att uttrycka sina åsikter och reflektioner.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift och delta i diskussioner kring vetenskapliga och teknologiska ämnen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kallas den teknologi som riktar sig mot en mer hållbar framtid?
    • A) Konventionell teknologi
    • B) Eksperimentell teknologi
    • C) Hållbar teknologi
    • D) Fossil teknologi
  2. Vilken av följande är en viktig fråga inom klimatforskning?
    • A) Matproduktion
    • B) Klimatförändringar
    • C) Ekonomisk tillväxt
    • D) Folkhälsa
  3. Vilken spansk term används för att beskriva “teknologi”?
    • A) Ciencia
    • B) Tecnología
    • C) Innovación
    • D) Progreso
  4. Vilken av följande innovationer har haft stor påverkan på kommunikation?
    • A) Tryckpressen
    • B) Radio
    • C) Smartphones
    • D) Telefax
  5. Vad syftar begreppet “sostenible” på?
    • A) Lönsamhet
    • B) Modernisering
    • C) Hållbarhet
    • D) Tillväxt
  6. Vilken av följande frågor beskriver bäst ett teknologiskt problem?
    • A) Hur kan vi minska koldioxidutsläpp?
    • B) Vad är skillnaden mellan växter och djur?
    • C) Vad är definitionen av energi?
    • D) Vilka är de grundläggande matematiska operationerna?
  7. Vad är en av de största utmaningarna som ny teknologi kan medföra?
    • A) Ökad produktion
    • B) Arbetslöshet
    • C) Bättre livskvalitet
    • D) Ingen påverkan
  8. Vilken typ av teknologi handlar om att återvinna material?
    • A) Informations teknologi
    • B) Grön teknologi
    • C) Digital teknologi
    • D) Social teknologi
  9. Vad är en viktig aspekt av klimatpolitik?
    • A) Att minska växthusgasutsläpp
    • B) Att öka ekonomisk tillväxt
    • C) Att främja fossila bränslen
    • D) Att förbättra hälsovård
  10. Vilket av följande länder är känt för sin forskning inom förnybar energi?
    • A) Japan
    • B) USA
    • C) Spanien
    • D) Ryssland
  11. Vilken faktor bidrar mest till teknologisk innovation?
    • A) Utbildning
    • B) Forskning och utveckling
    • C) Marknadsföring
    • D) Konsumtion
  12. Vilken av följande är en positiv effekt av teknik i utbildning?
    • A) Ökad arbetslöshet
    • B) Information overload
    • C) Bättre tillgång till kunskap
    • D) Högre kostnader
  13. Vad innebär det att vara “teknologiskt kunnig”?
    • A) Att kunna laga teknik
    • B) Att förstå och använda teknologi effektivt
    • C) Att ha många apparater
    • D) Att alltid köpa den senaste teknologin
  14. Vilken av följande ämnen skulle vara mest relevant i en diskussion om klimatförändringar?
    • A) Gastronomi
    • B) Biologi
    • C) Historia
    • D) Konst
  15. Vad är syftet med hållbar teknologi?
    • A) Att öka konsumtion
    • B) Att skydda miljön
    • C) Att minska arbetskraften
    • D) Att öka produktionen

Resonerande frågor

  1. Diskutera vilken teknologisk innovation du tror kommer ha störst inverkan på framtiden. Syftet är att få eleverna att formulera genomtänkta åsikter och eventuellt fördjupa sig i specifika exempel.
  2. Reflektera över hur vetenskapliga framsteg påverkar samhället. Denna fråga ger möjlighet till djupgående analyser av individens och samhällets relation till vetenskap.
  3. Vilka utmaningar ser du med den snabba teknologiska utvecklingen? Eleverna uppmuntras att kritiskt granska de potentiella riskerna och fördelarna med innovationer.
  4. Hur kan utbildning anpassas för att förbereda framtida generationer för teknologiska förändringar? Frågan ger möjlighet att tänka strategiskt kring utbildningens roll i samhället.
  5. Vilka etiska aspekter bör beaktas när nya teknologier utvecklas? Eleverna får möjlighet att resonera kring moral och etik i relation till teknikens utveckling.
  6. Jämför hur olika länder hanterar klimatförändringar och teknologiska utmaningar. Frågan uppmanar till en internationell jämförelse och analys av olika strategier.
  7. Hur påverkar sociala medier kommunikationen och interaktionen i dagens samhälle? Eleverna kan reflektera över det positiva och negativa med sociala medier.
  8. I vilken grad bidrar forskning till teknologisk innovation? Denna fråga ger möjlighet att diskutera sambandet mellan forskning och praktik.

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger en maximal poängsumma på 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera, vilket ger en maximal poängsumma på 24 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).