En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 3 – Kreativ presentation och berättande

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 3

Tema: Kreativ presentation och berättande

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att muntligt presentera sina kreativa berättelser på spanska, samt deras förståelse för presentationsteknik och publikengagemang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att ge eleverna möjlighet att framföra sina egna kreativa berättelser på spanska. De kommer att öva på att presentera muntligt, använda kroppsspråk och engagera sin publik.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt presentera och argumentera för sina åsikter och idéer på ett klart och övertygande sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken teknik är viktig för att engagera publiken i en presentation?
A) Ignorera dem
B) Använda föreläsningsstil
C) Använda ögonkontakt
D) Använda kroppsspråk

2. Vad bör man tänka på när man väljer vilka delar av berättelsen att fokusera på?
A) Välja de mest relevanta delarna
B) Täcka hela berättelsen
C) Fokusera på innebörden
D) Välja slumpmässigt

3. Vilka hjälpmedel kan förstärka en presentation?
A) Inga hjälpmedel
B) Visuella hjälpmedel som affischer
C) Endast muntliga berättelser
D) Skriftliga uppsatser

4. Vad är en viktig aspekt av berättande för att fånga publikens intresse?
A) Att berätta tråkigt
B) Att inkludera mycket information
C) Att anlita en professionell berättare
D) Att ha en bra intrig

5. Hur kan en elev förbereda sig inför en presentation?
A) Slumra i klassen
B) Öva på sin berättelse
C) Skriva en lång uppsats
D) Fråga inte klasskamrater

6. Vad syftar kritik på presentationer till?
A) Att såra känslor
B) Att skapa en negativ stämning
C) Att avsluta kursen
D) Att ge konstruktiv feedback

7. Vad kan man göra efter en presentation för att förbättra sig?
A) Reflektera och ta emot feedback
B) Ignorera alla kommentarer
C) Inte presentera igen
D) Bli upprörd

8. Hur kan eleverna hjälpa varandra under presentationerna?
A) Genom att ställa frågor
B) Genom att prata samtidigt
C) Genom att läsa egna anteckningar
D) Genom att vara tysta

9. Vilket av följande påståenden är en del av presentationsteknik?
A) Att ha ögonkontakt med publiken
B) Att prata snabbt
C) Att se bort från publiken
D) Att sitta ner under presentationen

10. Hur ska man avsluta en presentation?
A) Sammanfatta huvudpunkterna
B) Läsa hela berättelsen igen
C) Lämna rummet snabbt
D) Sluta plötsligt

11. Vad gör en berättelse intressant?
A) Att ha en lång introduktion
B) Starka karaktärer och intrig
C) Att vara otydlig
D) Att ha för många fakta

12. Vilken typ av frågor bör man ställa efter en presentation?
A) Frågor som är irrelevanta
B) Frågor som främjar diskussion
C) Ingen fråga alls
D) Endast ja/nej frågor

13. Vad är viktigt att tänka på när man använder visuella hjälpmedel?
A) Att de ska förstärka berättelsen
B) Att de tar över presentationen
C) Att de inte ska synas
D) Att de ska vara svåra att förstå

14. Vad kan hjälpa till att öka självförtroendet inför en presentation?
A) Att öva flera gånger
B) Att inte förbereda sig
C) Att vara nervös
D) Att undvika ögonkontakt

15. Vilken känsla är vanlig att ha inför en presentation?
A) Eufori
B) Tristess
C) Rädsla
D) Nervositet

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur dina presentationstekniker har förändrats efter feedback. (Syftet är att få eleverna att tänka på sin utveckling och tillämpa feedback för förbättring.)

2. Diskutera hur användning av kroppsspråk kan påverka publikens intryck av berättelsen. (Syftet är att uppmana eleverna att analysera kroppsspråkets betydelse.)

3. Vilka utmaningar uppstod för dig under din presentation och hur löste du dem? (Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt på sina erfarenheter och problemlösning.)

4. Beskriv hur din berättelse kan engagera publiken känslomässigt. (Syftet är att låta eleverna utforska känslor och engagemang i berättande.)

5. Jämför och kontrastera dina egna erfarenheter av att presentera med de av andra elever. (Syftet är att uppmuntra till reflektion och delning av erfarenheter.)

6. Hur tror du att kulturella faktorer kan påverka berättande och presentation? (Syftet är att få eleverna att tänka på kulturell kontext och dess påverkan.)

7. Diskutera vikten av att vara autentisk under en presentation. (Syftet är att uppmuntra till ärlighet och autenticitet i kommunikation.)

8. Reflektera över hur lärdomarna från denna presentation kan tillämpas i framtida situationer. (Syftet är att få eleverna att tänka på långsiktig tillämpning av sina färdigheter.)

Bedömning

Provet kan bedömas med poängsystemet:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad respons ger 2 poäng, totalt 16 poäng möjliga.

För att uppnå betyget E krävs totalt minst 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor).
För betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).