En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 3 – Kreativ skrivning och storytelling



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 3
Tema: Kreativ skrivning och storytelling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda det spanska språket, samt deras kreativitet och förmåga att skriva sammanhängande berättelser på spanska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Förmåga att uttrycka sig skriftligt och muntligt samt utveckla kreativitet genom berättande på det spanska språket.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva tydliga och sammanhängande texter som visar på kreativitet och språkbehärskning.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken är den grundläggande strukturen för en berättelse?
A) Introduktion, händelseförlopp, och sammanfattning
B) Introduktion, utveckling, och upplösning
**C) Introduktion, utveckling, och upplösning**
D) Bakgrund, konflikt, och lösning

2. Vad är syftet med feedback i skrivprocessen?
**A) För att få olika perspektiv och förbättra texten**
B) För att undvika kritik
C) För att spara tid
D) För att bekräfta att man gjort rätt

3. Vilken typ av språk används för att fånga läsarens intresse?
A) Tekniskt språk
B) Enkelt språk
C) Beskrivande språk
**D) Beskrivande språk och dialog**

4. Vad är en kreativ skrivövning?
A) Att öva grammatik
**B) Att skriva egna texter baserade på inspiration**
C) Att läsa andras texter
D) Att skriva prov

5. Vad är ett exempel på en spännande början?
A) “Det var en solig dag.”
**B) “Det var en mörk natt, och jag hörde ett konstigt ljud.”**
C) “Jag har alltid älskat att skriva.”
D) “Mina vänner var där.”

6. Vad innebär det att ha en tydlig karaktär?
A) Att karaktären alltid är snäll
B) Att karaktären inte kan förändras
C) Att karaktären är intressant för läsaren
**D) Att karaktären har klart definierade egenskaper**

7. Vilken typ av berättelse bör eleverna skriva till nästa lektion?
A) En dikt
**B) En berättelse på 500-700 ord**
C) En novell
D) Ett brev

8. Vad är en viktig del av berättande?
**A) Att ha en klart definierad intrig**
B) Att minska ordantalet
C) Att behålla spänningen på slutet
D) Att undvika svåra ord

9. Vilken är en viktig aspekt i gruppdiskussioner om berättelser?
A) Att någon måste vinna diskussionen
**B) Att ge konstruktiv kritik**
C) Att vara tyst
D) Att diskutera i större grupper

10. Vad ska eleverna inkludera i sina längre berättelser?
A) Endast dialog
**B) Tydliga karaktärer, en intrig och miljöbeskrivning**
C) Ingen struktur
D) Bara känslor

11. Vilken typ av berättelser diskuterades under lektionen?
A) Faktaböcker
**B) Fiktiva, personliga, myter och legender**
C) Biografier
D) Textböcker

12. Hur länge ska berättelsen vara som eleverna förbereder?
A) 300 ord
B) 1000 ord
**C) 500-700 ord**
D) 200 ord

13. Vad är en viktig del av skrivprocessen?
**A) Att revidera texten efter feedback**
B) Att skriva en gång och inte ändra
C) Att visa texten för enbart läraren
D) Att skriva snabbt

14. Vad ska eleverna göra när de läser upp sina berättelser?
A) Vara tysta
**B) Få konstruktiv kritik**
C) Inte ta feedback på allvar
D) Endast läsa för sin bästa vän

15. Vad kommer nästa lektion att handla om?
A) Grammatik
B) Historia
C) Dialogteknik
**D) Fortsatt kreativ skrivning och storytelling**

Resonerande frågor

1. Diskutera betydelsen av att använda en “spännande början” i en berättelse.
Syftet är att låta eleverna förklara hur en bra inledning kan påverka läsarens intresse och engagemang.

2. Analysera hur karaktärer kan utvecklas under berättelsens gång.
Genom denna fråga får eleverna visa sin förståelse för karaktärsutveckling och dess betydelse för berättelsen.

3. Hur kan du använda feedback för att förbättra dina berättelser?
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över sin skrivprocess och växa som skribenter genom andras perspektiv.

4. I vilken mån spelar miljöbeskrivningar en roll i en berättelses framgång?
Eleverna uppmanas att resonera kring miljöns påverkan på berättelsens stämning och karaktärerna.

5. Beskriv hur användningen av dialog kan berika en berättelse.
Syftet är att låta eleverna utforska och förklara dialogens roll i att utveckla relationer och driva berättelsen framåt.

6. Vad är den största utmaningen med att skriva en sammanhängande berättelse?
Eleverna får möjlighet att reflektera över sina egna erfarenheter och utmaningar i skrivandet.

7. Varför är det viktigt att förstå olika berättelsestrukturer?
Eleverna ska kunna förklara hur berättelsestrukturer kan hjälpa dem att planera och organisera sina tankar.

8. Vilken inverkan har kultur på berättande?
Genom denna fråga får eleverna diskutera hur kulturella sammanhang kan påverka berättelser och deras teman.

Bedömning

Provets totalpoäng är 30, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).