En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 3 – Kritiskt tänkande i litteratur och debatt

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 3

Tema: Kritiskt tänkande i litteratur och debatt

Syfte

Syftet med provet är att mäta elevernas förmåga att kritiskt analysera litterära verk och uttrycka sina åsikter strukturerat på spanska, samt att delta i argumenterande diskussioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”…utveckla elevernas förmåga till kritiskt tänkande och argumenterande diskussioner kring litterära verk, teman och kulturella problemställningar i spansktalande länder.”

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt delta aktivt i diskussioner, formulera argument och uttrycka sina perspektiv på ett klart och övertygande sätt.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket tema handlar ofta om identitet i litteratur?
    • A) Familj
    • B) Komplexisitet
    • C) Självupptäckte berättelser
    • D) Kärlek
  2. Vad innebär att “läsa mellan raderna”?
    • A) Tolka djupare betydelser
    • B) Göra snabba läsningar
    • C) Läsa högt för andra
    • D) Skriva egna texter
  3. Vem är en känd spansk författare?
    • A) Jorge Luis Borges
    • B) Gabriel García Márquez
    • C) Isabel Allende
    • D) Julio Cortázar
  4. Vilket av följande teman handlar om kärlekens svårigheter?
    • A) Politik
    • B) Komplexitet
    • C) Vänskap
    • D) Äventyr
  5. Vilket är en viktig aspekt av litterär analys?
    • A) Sammanfatta handlingen
    • B) Identifiera teman och symbolik
    • C) Skriva egna berättelser
    • D) Läsa recensioner
  6. Vilken av följande faktorer påverkar ofta karaktärers handlingar i litteratur?
    • A) Tid och plats
    • B) Bakgrund och motiv
    • C) Språket
    • D) Läsarens åsikter
  7. Vad är syftet med att diskutera litteratur i grupper?
    • A) Att få betyg
    • B) Att dela perspektiv och djupare förståelse
    • C) Att lösa konflikter
    • D) Att skriva ihop
  8. Vad är en debatt?
    • A) En strukturerad diskussion med argument
    • B) En form av litterär analys
    • C) En personlig reflektion
    • D) En snabb genomgång
  9. Hur kan litteraturen påverka samhället?
    • A) Genom att bara underhålla
    • B) Genom att öppna upp för nya perspektiv
    • C) Genom att skapa problem
    • D) Genom att fokusera på fakta
  10. Vilket av följande verk är skrivet av Gabriel García Márquez?
    • A) Hundra år av ensamhet
    • B) Stålhuvuden
    • C) Känslan av ett slut
    • D) La casa de los espíritus
  11. Vilket av följande är ett exempel på temat förlust?
    • A) En berättelse om sorg och saknad
    • B) En upplevelse av glädje
    • C) En komedi om vänskap
    • D) En saga om äventyr
  12. Vad kan litterär kritik inkludera?
    • A) Endast personlig åsikt
    • B) Analys av teman och stil
    • C) Diskussioner om karaktärsutveckling
    • D) Sammanfattningar av boken
  13. Vad syftar debattövningar till?
    • A) Att föra fram egna åsikter
    • B) Att argumentera och reflektera
    • C) Att läsa i tystnad
    • D) Att skriva ned sina tankar
  14. Vilken känsla utforskas ofta i litteraturen?
    • A) Lycka
    • B) Trötthet
    • C) Ensamhet
    • D) Rädsla

Resonerande frågor

  1. Reflektera över hur du skulle beskriva ett litterärt tema som påverkar din egen livssyn.
    Syftet är att eleverna ska koppla litteraturen till egna erfarenheter för att visa djup förståelse.
  2. Diskutera hur karaktärernas val i en bok kan spegla verkliga livsval.
    Eleverna ges chansen att knyta litteratur till verkliga situationer och analysera påverkan.
  3. Vilken roll spelar författarens avsikter i tolkningen av litteratur?
    Frågan uppmanar till kritisk reflektion kring författarskapets inflytande.
  4. Hur kan litteratur utmana rådande normer och värderingar?
    Detta ger eleverna möjlighet att analysera litteraturens makt och påverkan på samhället.
  5. Ge exempel på hur en specifik stil eller genre påverkar berättelsen.
    Eleverna visar förståelse för litterära tekniker och deras syften.
  6. Hur kan diskussioner i grupper hjälpa till att förstå litteratur bättre?
    Genom att reflektera över kollektiva perspektiv får eleverna djupare insikter.
  7. Vilka teman i litteraturen tycker du är mest tidlösa och varför?
    Elevernas personliga åsikter visar deras förmåga att koppla litteratur till samhällsfrågor.
  8. Diskutera hur litteraturen kan fungera som en spegel av samhället.
    Eleverna ges möjlighet att analysera litteraturens roll i spegling av kultur och samhälle.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera, totalt 24 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).