Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 3
Tema: Kritiskt tänkande och diskussioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda spanska i tal och skrift samt att delta aktivt i diskussioner och formulera sina åsikter på ett tydligt sätt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Eleverna ska utveckla sin förmåga att formulera och presentera sina åsikter om aktuella ämnen och situationer.
Kunskapskrav:
Eleven kan använda spanska språket i tal och skrift, samt delta aktivt i diskussioner och uttrycka sina åsikter tydligt.
Prov
Faktafrågor
- Vad betyder “argumentar” på svenska?
- A) Att diskutera
- B) Att påstå
- C) Att argumentera
- D) Att föreslå
- Vad är syftet med kritiskt tänkande?
- A) Att acceptera andras åsikter
- B) Att analysera och ifrågasätta
- C) Att formulera välinformerade åsikter
- D) Att diskutera utan syfte
- Vilket av följande teman kan man diskutera relaterat till klimatförändringar?
- A) Teknologins påverkan
- B) Hållbarhet
- C) Utbildningssystemet
- D) Social rättvisa
- Vilken typ av frågor uppmuntrar djupare diskussioner?
- A) Stängda frågor
- B) Öppna frågor
- C) Ja/nej frågor
- D) Ledande frågor
- Vad var ett av de huvudsakliga diskussionsteman i lektionen?
- A) Sociala medier
- B) Historia
- C) Matlagning
- D) Sport
- Hur länge varade introduktionen till kritiskt tänkande?
- A) 10 minuter
- B) 15 minuter
- C) 20 minuter
- D) 30 minuter
- Vilken typ av text ska eleverna skriva som avslutning på lektionen?
- A) Beskrivande text
- B) Argumenterande text
- C) Narrativ text
- D) Reflekterande text
- Vad är ett exempel på en öppen fråga i diskussionerna?
- A) Vad anser du är den största utmaningen med klimathotet?
- B) Tycker du om klimathotet?
- C) Är klimathotet viktigt?
- D) Samtycker du med mig?
- Vad innebär det att formulera argument för och emot?
- A) Att diskutera bara nackdelar
- B) Att framföra både stödjande och motstridiga perspektiv
- C) Att endast uttrycka sina egna åsikter
- D) Att ge exempel utan argumentation
- Vad är viktigt för att skapa en djupare diskussion?
- A) Att bara lyssna
- B) Att ställa frågor
- C) Att fokusera på tidsgränser
- D) Att undvika konflikter
- Vilken roll har läraren under gruppdiskussionerna?
- A) Att föra diskussionen
- B) Att lyssna och ge stöd samt feedback
- C) Att avsluta diskussionen snabbt
- D) Att ställa frågor enbart
- Vad innebär att en text ska vara på minst 200 ord?
- A) Att texten måste vara kort
- B) Att texten måste innehålla en viss mängd information
- C) Att texten kan vara hur lång som helst
- D) Att texten måste vara i punktform
- Vilken typ av diskussioner genomfördes under lektionen?
- A) Individuella diskussioner
- B) Skriftliga diskussioner
- C) Gruppdiskussioner
- D) Online-diskussioner
- Vilken är en viktig aspekt av att dela med sig av diskussionernas resultat?
- A) Att jämföra skillnader i åsikter
- B) Att enbart acceptera majoritetens åsikt
- C) Att fördöma motstridiga åsikter
- D) Att skriva en rapport
- Vad kan man göra för att fördjupa en diskussion?
- A) Ställa slutna frågor
- B) Ställa öppna frågor
- C) Diskutera hastigt
- D) Inte lyssna på andra
Resonerande frågor
- Diskutera skillnaderna mellan öppna och slutna frågor och ge exempel. Syftet är att visa förståelse för hur frågeteknik påverkar diskussionen.
- Reflektera över vikten av att kunna formulera argument för och emot ett tema. Syftet är att utvärdera kritiskt tänkande och argumentationsförmåga.
- Hur kan sociala medier påverka diskussioner i klassrummet? Syftet är att koppla teoretiska tankar till praktiska exempel och analysera det.
- Beskriv hur klimatfrågor relaterar till hållbarhet och varför det är ett relevant diskussionstema. Syftet är att bedöma förmåga att koppla samman olika ämnen.
- Vad innebär “kritisk diskussion”? Ge exempel på situationer där detta är viktigt. Syftet är att fördjupa insikten i diskussionsmetodik.
- Hur kan man på bästa sätt stötta en medstudent som kämpar med att formulera sina åsikter? Syftet är att bedöma förmågan att hjälpa och stötta andra.
- Varför är det viktigt att avsluta en diskussion med en sammanfattning av de viktigaste punkterna? Syftet är att reflektera över diskussionens struktur och resultat.
- Diskutera hur du skulle kunna använda det du lärt dig i provet i andra sammanhang. Syftet är att visa förmåga att överföra kunskap till nya situationer.
Bedömning
Faktafrågor ger högst 15 poäng. Varje korrekt faktafråga ger 1 poäng.
Resonerande frågor ger högst 24 poäng. Varje resonerande fråga ger 3 poäng.
För att nå betyg E krävs minst 8 poäng. För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).