Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Spanska 3 – Kritiskt tänkande och diskussioner

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 3

Tema: Kritiskt tänkande och diskussioner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda spanska i tal och skrift samt att delta aktivt i diskussioner och formulera sina åsikter på ett tydligt sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska utveckla sin förmåga att formulera och presentera sina åsikter om aktuella ämnen och situationer.

Kunskapskrav:

Eleven kan använda spanska språket i tal och skrift, samt delta aktivt i diskussioner och uttrycka sina åsikter tydligt.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder “argumentar” på svenska?
    • A) Att diskutera
    • B) Att påstå
    • C) Att argumentera
    • D) Att föreslå
  2. Vad är syftet med kritiskt tänkande?
    • A) Att acceptera andras åsikter
    • B) Att analysera och ifrågasätta
    • C) Att formulera välinformerade åsikter
    • D) Att diskutera utan syfte
  3. Vilket av följande teman kan man diskutera relaterat till klimatförändringar?
    • A) Teknologins påverkan
    • B) Hållbarhet
    • C) Utbildningssystemet
    • D) Social rättvisa
  4. Vilken typ av frågor uppmuntrar djupare diskussioner?
    • A) Stängda frågor
    • B) Öppna frågor
    • C) Ja/nej frågor
    • D) Ledande frågor
  5. Vad var ett av de huvudsakliga diskussionsteman i lektionen?
    • A) Sociala medier
    • B) Historia
    • C) Matlagning
    • D) Sport
  6. Hur länge varade introduktionen till kritiskt tänkande?
    • A) 10 minuter
    • B) 15 minuter
    • C) 20 minuter
    • D) 30 minuter
  7. Vilken typ av text ska eleverna skriva som avslutning på lektionen?
    • A) Beskrivande text
    • B) Argumenterande text
    • C) Narrativ text
    • D) Reflekterande text
  8. Vad är ett exempel på en öppen fråga i diskussionerna?
    • A) Vad anser du är den största utmaningen med klimathotet?
    • B) Tycker du om klimathotet?
    • C) Är klimathotet viktigt?
    • D) Samtycker du med mig?
  9. Vad innebär det att formulera argument för och emot?
    • A) Att diskutera bara nackdelar
    • B) Att framföra både stödjande och motstridiga perspektiv
    • C) Att endast uttrycka sina egna åsikter
    • D) Att ge exempel utan argumentation
  10. Vad är viktigt för att skapa en djupare diskussion?
    • A) Att bara lyssna
    • B) Att ställa frågor
    • C) Att fokusera på tidsgränser
    • D) Att undvika konflikter
  11. Vilken roll har läraren under gruppdiskussionerna?
    • A) Att föra diskussionen
    • B) Att lyssna och ge stöd samt feedback
    • C) Att avsluta diskussionen snabbt
    • D) Att ställa frågor enbart
  12. Vad innebär att en text ska vara på minst 200 ord?
    • A) Att texten måste vara kort
    • B) Att texten måste innehålla en viss mängd information
    • C) Att texten kan vara hur lång som helst
    • D) Att texten måste vara i punktform
  13. Vilken typ av diskussioner genomfördes under lektionen?
    • A) Individuella diskussioner
    • B) Skriftliga diskussioner
    • C) Gruppdiskussioner
    • D) Online-diskussioner
  14. Vilken är en viktig aspekt av att dela med sig av diskussionernas resultat?
    • A) Att jämföra skillnader i åsikter
    • B) Att enbart acceptera majoritetens åsikt
    • C) Att fördöma motstridiga åsikter
    • D) Att skriva en rapport
  15. Vad kan man göra för att fördjupa en diskussion?
    • A) Ställa slutna frågor
    • B) Ställa öppna frågor
    • C) Diskutera hastigt
    • D) Inte lyssna på andra

Resonerande frågor

  1. Diskutera skillnaderna mellan öppna och slutna frågor och ge exempel. Syftet är att visa förståelse för hur frågeteknik påverkar diskussionen.
  2. Reflektera över vikten av att kunna formulera argument för och emot ett tema. Syftet är att utvärdera kritiskt tänkande och argumentationsförmåga.
  3. Hur kan sociala medier påverka diskussioner i klassrummet? Syftet är att koppla teoretiska tankar till praktiska exempel och analysera det.
  4. Beskriv hur klimatfrågor relaterar till hållbarhet och varför det är ett relevant diskussionstema. Syftet är att bedöma förmåga att koppla samman olika ämnen.
  5. Vad innebär “kritisk diskussion”? Ge exempel på situationer där detta är viktigt. Syftet är att fördjupa insikten i diskussionsmetodik.
  6. Hur kan man på bästa sätt stötta en medstudent som kämpar med att formulera sina åsikter? Syftet är att bedöma förmågan att hjälpa och stötta andra.
  7. Varför är det viktigt att avsluta en diskussion med en sammanfattning av de viktigaste punkterna? Syftet är att reflektera över diskussionens struktur och resultat.
  8. Diskutera hur du skulle kunna använda det du lärt dig i provet i andra sammanhang. Syftet är att visa förmåga att överföra kunskap till nya situationer.

Bedömning

Faktafrågor ger högst 15 poäng. Varje korrekt faktafråga ger 1 poäng.

Resonerande frågor ger högst 24 poäng. Varje resonerande fråga ger 3 poäng.

För att nå betyg E krävs minst 8 poäng. För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×