Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 3
Tema: Grammatik – Oregelbundna verb i preteritum
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att identifiera, konjugera och använda oregelbundna verb i preteritum, samt deras förmåga att kommunicera dessa kunskaper på ett korrekt sätt i både skrift och tal.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleven ska kunna identifiera, konjugera och korrekt använda oregelbundna verb i preteritum i olika sammanhang.”
Kunskapskrav
”Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt formulera meningar med oregelbundna verb i preteritum på ett korrekt sätt.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande verb är oregelbundet i preteritum?
A) hablar
B) comer
C) **tener**
D) vivir - Vad är den rätta konjugationen av verbet “ir” för första person singular i preteritum?
A) fui
B) **fui**
C) vas
D) fue - Vilka av följande verb är oregelbundna i preteritum?
A) **ser**
B) cantar
C) bailar
D) estudiar - Vad är korrekt preteritumform av “hacer” i första person plural?
A) haremos
B) hacían
C) **hicimos**
D) hacía - Vilken av följande meningar använder ett oregelbundet verb i preteritum korrekt?
A) Ellos **hacen** la tarea.
B) Yo **hice** la tarea ayer.
C) Nosotros **hacemos** la tarea.
D) Tú **haces** la tarea todos los días. - Vilken är den rätta preteritumkonjugationen av verbet “estar” för du-form?
A) **estuviste**
B) estuvisteis
C) estuvo
D) estuve - Vad är den korrekta formen av “tener” för tredje person plural i preteritum?
A) tuvisteis
B) **tuvieron**
C) tuvimos
D) tuvo - Vilket av följande verb betyder “att gå”?
A) tener
B) **ir**
C) hacer
D) estar - Vad är preteritumform av “ser” för tredje person singular?
A) fuimos
B) **fue**
C) fuisteis
D) hice - Identifiera den oregelbundna formen av verbet “ver” i preteritum för första person.
A) **vi**
B) veré
C) veíamos
D) veo - Vilken av följande är en korrekt mening med oregelbundet verb i preteritum?
A) Ayer **estudiamos** para el examen.
B) **Fui** al cine ayer.
C) Ellos **comeron** pizza.
D) Tú **hablaste** con ella. - Vad betyder verbet “estar” i preteritum?
A) att vara
B) att göra
C) **att vara/to be**
D) att gå - Vad är den korrekta preteritumformen av “tener” för du?
A) tuvas
B) **tuviste**
C) tuvo
D) tuvimos - Vilket verb innebär att berätta om något i preteritum?
A) **contar**
B) hacer
C) vivir
D) comer - Vilken är den oregelbundna preteritumformen av verbet “saber”?
A) **supe**
B) sabía
C) sabías
D) sabe
Resonerande frågor
- Förklara hur oregelbundna verb i preteritum används skiljer sig från regelbundna verb.
Syftet är att visa förståelse för de olika mönster och regler som gäller för oregelbundna verb. - Ge exempel på en berättelse där preteritum används effektivt och identifiera de oregelbundna verb som används.
Denna fråga testar elevens förmåga att applicera sina kunskaper i praktiska exempel. - Diskutera hur användningen av preteritum kan påverka meningsbyggnaden i spanska texter.
Genom denna fråga får eleven möjlighet att visa djup förståelse för språkliga strukturer. - Reflektera över vikten av att använda korrekta verbformer i skriftlig framställning.
Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande kring språklig exakthet och kommunikation. - Hur påverkar kulturella aspekter användningen av preteritum i spansk litteratur?
Eleven kan diskutera hur språk och kultur samverkar. - Analysera betydelsen av att förstå preteritum för att förbättra kommunikativa färdigheter i spanska.
Här ska eleven visa på kopplingen mellan språkkunskaper och kommunikation. - Hur skulle du beskriva skillnaden mellan narrativ och deskriptiv användning av preteritum?
Denna fråga ger eleven möjlighet att tänka djupare kring verbal användning i olika sammanhang. - Vilka strategier skulle du rekommendera för att lära sig oregelbundna verb i preteritum?
Genom detta kan eleven demonstrera sin pedagogiska förståelse och sina metoder för språkinnlärning.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 25 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 2 poäng vardera, totalt 16 poäng.
För att nå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).