En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 3 – Oregelbundna verb i preteritum

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 3

Tema: Grammatik – Oregelbundna verb i preteritum

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att identifiera, konjugera och använda oregelbundna verb i preteritum, samt deras förmåga att kommunicera dessa kunskaper på ett korrekt sätt i både skrift och tal.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleven ska kunna identifiera, konjugera och korrekt använda oregelbundna verb i preteritum i olika sammanhang.”

Kunskapskrav

”Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt formulera meningar med oregelbundna verb i preteritum på ett korrekt sätt.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande verb är oregelbundet i preteritum?
    A) hablar
    B) comer
    C) **tener**
    D) vivir
  2. Vad är den rätta konjugationen av verbet “ir” för första person singular i preteritum?
    A) fui
    B) **fui**
    C) vas
    D) fue
  3. Vilka av följande verb är oregelbundna i preteritum?
    A) **ser**
    B) cantar
    C) bailar
    D) estudiar
  4. Vad är korrekt preteritumform av “hacer” i första person plural?
    A) haremos
    B) hacían
    C) **hicimos**
    D) hacía
  5. Vilken av följande meningar använder ett oregelbundet verb i preteritum korrekt?
    A) Ellos **hacen** la tarea.
    B) Yo **hice** la tarea ayer.
    C) Nosotros **hacemos** la tarea.
    D) Tú **haces** la tarea todos los días.
  6. Vilken är den rätta preteritumkonjugationen av verbet “estar” för du-form?
    A) **estuviste**
    B) estuvisteis
    C) estuvo
    D) estuve
  7. Vad är den korrekta formen av “tener” för tredje person plural i preteritum?
    A) tuvisteis
    B) **tuvieron**
    C) tuvimos
    D) tuvo
  8. Vilket av följande verb betyder “att gå”?
    A) tener
    B) **ir**
    C) hacer
    D) estar
  9. Vad är preteritumform av “ser” för tredje person singular?
    A) fuimos
    B) **fue**
    C) fuisteis
    D) hice
  10. Identifiera den oregelbundna formen av verbet “ver” i preteritum för första person.
    A) **vi**
    B) veré
    C) veíamos
    D) veo
  11. Vilken av följande är en korrekt mening med oregelbundet verb i preteritum?
    A) Ayer **estudiamos** para el examen.
    B) **Fui** al cine ayer.
    C) Ellos **comeron** pizza.
    D) Tú **hablaste** con ella.
  12. Vad betyder verbet “estar” i preteritum?
    A) att vara
    B) att göra
    C) **att vara/to be**
    D) att gå
  13. Vad är den korrekta preteritumformen av “tener” för du?
    A) tuvas
    B) **tuviste**
    C) tuvo
    D) tuvimos
  14. Vilket verb innebär att berätta om något i preteritum?
    A) **contar**
    B) hacer
    C) vivir
    D) comer
  15. Vilken är den oregelbundna preteritumformen av verbet “saber”?
    A) **supe**
    B) sabía
    C) sabías
    D) sabe

Resonerande frågor

  1. Förklara hur oregelbundna verb i preteritum används skiljer sig från regelbundna verb.
    Syftet är att visa förståelse för de olika mönster och regler som gäller för oregelbundna verb.
  2. Ge exempel på en berättelse där preteritum används effektivt och identifiera de oregelbundna verb som används.
    Denna fråga testar elevens förmåga att applicera sina kunskaper i praktiska exempel.
  3. Diskutera hur användningen av preteritum kan påverka meningsbyggnaden i spanska texter.
    Genom denna fråga får eleven möjlighet att visa djup förståelse för språkliga strukturer.
  4. Reflektera över vikten av att använda korrekta verbformer i skriftlig framställning.
    Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande kring språklig exakthet och kommunikation.
  5. Hur påverkar kulturella aspekter användningen av preteritum i spansk litteratur?
    Eleven kan diskutera hur språk och kultur samverkar.
  6. Analysera betydelsen av att förstå preteritum för att förbättra kommunikativa färdigheter i spanska.
    Här ska eleven visa på kopplingen mellan språkkunskaper och kommunikation.
  7. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan narrativ och deskriptiv användning av preteritum?
    Denna fråga ger eleven möjlighet att tänka djupare kring verbal användning i olika sammanhang.
  8. Vilka strategier skulle du rekommendera för att lära sig oregelbundna verb i preteritum?
    Genom detta kan eleven demonstrera sin pedagogiska förståelse och sina metoder för språkinnlärning.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 25 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 2 poäng vardera, totalt 16 poäng.

För att nå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×