Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 3
Tema: Recension av en litterär text eller film
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att formulera och uttrycka åsikter om en spansk litterär text eller film, samt att skriva en klar och sammanhängande recension i spanska språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt formulera en klar och sammanhängande text som uttrycker åsikter och analyserar kulturella verk.”
Kunskapskrav
Eleven ska här kunna:
- formulera och uttrycka sina åsikter samt analysera kulturella verk.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett syfte med en recension?
- A. Att ge en lång sammanfattning av en bok
- B. Att förklara en film utan åsikt
- C. Att ge en kritisk bedömning av ett verk
- D. Att uttrycka personliga åsikter
2. Vilka är de tre viktiga delarna av en recension?
- A. Sammanfattning, åsikt, teman
- B. Åsikt, karaktärer, betyg
- C. Handlingen, följetong, teman
- D. Sammanfattning, handling, karaktärer
3. Vilken struktur bör en recension följa?
- A. Sammanfattning, karaktärer, tema, åsikt
- B. Åsikter först, sedan sammanfattning
- C. Teman först och inget slut
- D. Inga riktlinjer behövs
4. Vad kallas huvudkaraktären i en film eller bok?
- A. Statister
- B. Protagonist
- C. Antagonist
- D. Biroller
5. Vad ska inkluderas i en personlig åsikt?
- A. Juridiska argument
- B. Egna känslor och reflektioner
- C. Bara fakta om verket
- D. Inga åsikter behövs
6. Vad är viktigt i analysen av teman?
- A. Att inte nämna känslor
- B. Att diskutera djupt och utförligt
- C. Att enbart berätta historien
- D. Inget tema behövs
7. Vilken typ av språk används i en recension?
- A. Informellt och slang
- B. Formellt och välstrukturerat
- C. Enbart beskrivande
- D. Utesluta alla egna åsikter
8. Hur lång ska recensionen vara enligt lektionsplaneringen?
- A. 100-150 ord
- B. 300-350 ord
- C. 250-300 ord
- D. Obegränsad längd
9. Vilken film nämndes som exempel i lektionsplaneringen?
- A. “El Laberinto del Fauno”
- B. “Cielo de Octubre”
- C. “La La Land”
- D. “Avatar”
10. Vilka delar av en recension ska diskuteras i parövningen?
- A. Film eller bok som ska recenseras
- B. Bara språkval
- C. Hela recensionens text
- D. Ingen feedback ges
11. Vad innebär “kritisk bedömning” i en recension?
- A. Att analysera och värdera verket
- B. Att bara berätta om egna känslor
- C. Att beskriva utan att värdera
- D. Att ignorera negativa aspekter
12. Vad avslutas recensionen med?
- A. En kort sammanfattning
- B. En personlig åsikt och rekommendation
- C. En lista med fakta
- D. Ingen avslutning behövs
13. Vad bör man analysera om karaktärerna?
- A. Hur de ser ut
- B. Deras utveckling och roll
- C. Deras namn
- D. Inga analyser behövs
14. Vad är viktigt att diskutera i recensionen?
- A. Filmen i sig utan åsikt
- B. Bara avslutningarna
- C. Teman och budskapet i verket
- D. Inga teman som ska nämnas
15. Vilken roll spelar en sammanfattning i en recension?
- A. Den är inte viktig
- B. Den ger en bakgrund till verket
- C. Den är alltid lång
- D. Ingen sammanfattning behövs
Resonerande frågor
1. Diskutera vad som gör en recension övertygande.
Syftet med denna fråga är att ge elever möjlighet att fördjupa sig i aspekter som skapar trovärdighet och engagemang i recensionerna.
2. Vilka teman anser du är mest relevanta att analysera i en film? Varför?
Frågan ger elever möjlighet att reflektera över teman som de personligen anser viktiga och att koppla dem till kultur och samhälle.
3. Hur hanterar du feedback på din egen recension?
Genom denna fråga kan elever visa sin förmåga att reflektera över och utveckla sin egen skrivprocess med hjälp av konstruktiv kritik.
4. Beskriv hur karaktärsutveckling påverkar din upplevelse av verket.
Syftet är att ge studenten möjlighet att analysera djupare på karaktärer och deras förehavanden.
5. Vad tycker du om att skriva recensioner på spanska?
Elever ges chansen att uttrycka sina känslor och erfarenheter kring språk och skrivande.
6. Vilka strategier använder du för att strukturera dina åsikter?
Detta ger eleverna möjlighet att förklara hur de inställer sig till organisering av sina tankar vid skrivande.
7. Hur skulle du förbättra din recension efter att ha fått feedback?
Genom denna fråga kan elever visa på förmåga att reflektera över och förbättra det skrivna materialet utifrån andras perspektiv.
8. Vilken inverkan tror du att språkbruket har på mottagandet av recensionen?
Syftet är att ge elever kontaktpunkter för att diskutera språkets betydelse i kommunikation och mening.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng som följer:
Faktafrågor: Varje faktafråga ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 2 poäng.
För att nå:
- E: Minst 8 poäng på totalen
- C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)