Prov. Gy. Spanska 3 – Reflexiva och oregelbundna verb

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 3

Tema: Reflexiva och oregelbundna verb

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda reflexiva och oregelbundna verb korrekt i olika sammanhang, samt att mäta deras kunskap om verbens konjugering och användning i det spanska språket.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att förstå och använda reflexiva och oregelbundna verb i spanskan. Eleverna kommer att lära sig konjugering av reflexiva verb och hur de används i olika sammanhang, samt fördjupa sin kunskap om oregelbundna verb.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt korrekt tillämpa reflexiva och oregelbundna verb i sina egna texter och tal.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är ett reflexivt verb?
    • A) Jugar
    • B) **Lavarse**
    • C) Comer
    • D) Beber
  2. Vad är den reflexiva formen av verbet “ir”?
    • A) Irse
    • B) **Ir**
    • C) Voy
    • D) Irse
  3. Vilket reflexivt pronomen används i första person singular?
    • A) Se
    • B) Te
    • C) **Me**
    • D) Nos
  4. Vilka av följande verb är oregelbundna i reflexiv form?
    • A) **Sentirse**
    • B) Despertarse
    • C) **Irse**
    • D) Lavarse
  5. Vad betyder “Me levanto”?
    • A) Jag lägger mig
    • B) **Jag går upp**
    • C) Jag tvättar mig
    • D) Jag sover
  6. Vilken är den korrekta konjugeringen av “lavarse” i första person plural?
    • A) Lavamos
    • B) **Nos lavamos**
    • C) Te lavas
    • D) Se lavan
  7. Översätt meningen “Jag borstar tänderna” till spanska.
    • A) Me lavo los dientes
    • B) **Me cepillo los dientes**
    • C) Me lavo las manos
    • D) Me visto
  8. Vilket pronomen används för tredje person plural?
    • A) Nos
    • B) Te
    • C) **Se**
    • D) Me
  9. Vilket av följande alternativ är ett exempel på oregelbundet reflexivt verb?
    • A) Lavar
    • B) **Sentirse**
    • C) Vestirse
    • D) Despertar
  10. Vilken är den korrekta formen av “despertarse” i andra person singular?
    • A) Despertamos
    • B) **Te despiertas**
    • C) Se despiertan
    • D) Me despierto
  11. Översätt “Vi går” till spanska.
    • A) Van
    • B) **Vamos**
    • C) Ir
    • D) Vayamos
  12. Vad betyder “Me siento feliz”?
    • A) Jag är ledsen
    • B) **Jag känner mig glad**
    • C) Jag somnar
    • D) Jag borstar mig
  13. Vad innebär ett reflexivt verb?
    • A) Att någon annan utför handlingen
    • B) **Att subjektet utför handlingen på sig själv**
    • C) Att verbet är oregelbundet
    • D) Att verbet har flera betydelser
  14. Vilket av följande reflekterar korrekt användning av reflexivt pronomen?
    • A) Me lavo el coche
    • B) **Me lavo las manos**
    • C) Nos arreglamos
    • D) Te veo
  15. Vilken form används för att beskriva en rutin?
    • A) Present
    • B) Future
    • C) **Present progressive**
    • D) Past

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur reflexiva verb påverkar meningsstrukturen i spanska.

    Denna fråga syftar till att pröva elevens förmåga att analysera och reflektera över språkets struktur.

  2. Ge exempel på hur man kan använda reflexiva verb i olika tidsformer.

    Frågan ger möjlighet till djupare insikt i verbens användning över tid.

  3. Diskutera skillnaderna mellan reflexiva och icke-reflexiva verb med exempel.

    Eleven ska kunna visa förståelse för både reflexiva och icke-reflexiva former i sitt svar.

  4. Argumentera för varför det är viktigt att lära sig oregelbundna verb i reflexiv form.

    Frågan ger eleven möjlighet att reflektera över hur dessa verb används i verkliga situationer.

  5. Beskriv en situation där reflexiva verb är särskilt användbara.

    Eleven ges möjlighet att koppla språket till praktiska livserfarenheter.

  6. Hur kan förståelsen av reflexiva verb förbättra kommunikationen på spanska?

    Denna fråga testar elevens förmåga att koppla språklig kunskap till kommunikativa färdigheter.

  7. Diskutera hur man kan förklara reflexiva verb för en nybörjare i språket.

    Frågan syftar till att undersöka elevens pedagogiska insikter och språkförståelse.

  8. Ge exempel på svårigheter som elever kan ha när de lär sig reflexiva och oregelbundna verb.

    Denna fråga bjuder in till diskussion om potentiella fallgropar och strategier för att övervinna dem.

Bedömning

Faktafrågorna ger högst 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). Resonerande frågor ger högst 12 poäng (max 3 poäng per fråga). För att få E krävs totalt minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp