“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 4
Tema: Litteratur – Berömda spanskspråkiga författare
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om berömda spanskspråkiga författare, deras litterära verk samt förmåga att analysera och tolka texterna. Eleverna ska också visa sin förmåga att diskutera teman och stilar inom spanskspråkig litteratur.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionens fokus ligger på att introducera eleverna till berömda spanskspråkiga författare och deras verk. Eleverna kommer att läsa utdrag ur litterära verk, diskutera teman, stil och språk samt analysera författarnas påverkan på litteraturen och samhälle.”
Kunskapskrav
Eleven ska kunna analysera och tolka litterära verk och visa förståelse för författarens budskap och stil. Detta inkluderar att kunna reflektera över hur litteratur speglar kulturella och historiska sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vem är författaren bakom “Hundra år av ensamhet”?
A) Gabriel García Márquez
B) Julio Cortázar
C) Mario Vargas Llosa
D) **Isabel Allende**
2. Vilken litterär stil är Gabriel García Márquez känd för?
A) Realism
B) **Magisk realism**
C) Modernism
D) Romantik
3. Vilket tema är centralt i Isabel Allendes verk?
A) Natur
B) **Familj och identitet**
C) Krig
D) Science fiction
4. Vilket av följande verk är skrivet av Julio Cortázar?
A) **Kort berättelser**
B) Hundra år av ensamhet
C) Eva Luna
D) Färglöst Tsukuru Tazaki
5. Vad handlar “Eva Luna” om?
A) En man som reser världen runt
B) **En flicka som blir författare och berätta historier**
C) En krigshjälte
D) En kärlekshistoria
6. Vilken stads betydelse lyfts fram i García Márquez verk?
A) **Macondo**
B) Barcelona
C) Buenos Aires
D) Madrid
7. För vilket verk vann Mario Vargas Llosa Nobelpriset?
A) **Den tysta flickan**
B) Staden och hundarna
C) Dolda dimensioner
D) 3 satsar på vänskapen
8. Vilken av följande teman utforskas ofta i spanskspråkig litteratur?
A) **Krig och fred**
B) Vetenskap och teknik
C) Naturens skönhet
D) Sportens betydelse
9. Vad är en kännetecknande stil för Latino-litteratur?
A) **Mytiska inslag och magi**
B) Kritisk realisme
C) Dystopiska visioner
D) Romantiska kärlekssagor
10. Vilket av följande påståenden om Julio Cortázar är sant?
A) Han var en poet.
B) **Han skrev experimentell prosa.**
C) Han var aldrig i Europa.
D) Han föddes i Spanien.
11. Vad representerar Macondo i “Hundra år av ensamhet”?
A) **Ett symboliskt och mytiskt samhälle**
B) En verklig plats i Colombia
C) En framgångsrik stad
D) En fattig by
12. Vilket av dessa verk utforskar teman kring magisk realism?
A) Mörka hjärtats Paradis
B) **Hundra år av ensamhet**
C) Kronikorna av ett förebådande död
D) En hunds liv
13. Vad innebär termen “magisk realism”?
A) Enbart verkliga händelser
B) **En blandning av realistiska och magiska inslag**
C) Ren fantasi
D) Historiska biografier
14. Vad var Jorge Luis Borges känd för?
A) **Hans metafysiska och filosofiska noveller**
B) Romaner om krig
C) Barnlitteratur
D) Poesi om kärlek
15. Vilket av följande beskriver Isabel Allendes skrivande?
A) **Starka kvinnliga huvudkaraktärer**
B) Fokus på krig
C) Dystopiska samhällen
D) Vetenskapliga texter
Resonerande frågor
1. Analysera hur Gabriel García Márquez använder magisk realism i sina verk.
Syftet är att bedöma elevernas djupare förståelse av litterära tekniker och teman.
2. Diskutera betydelsen av familj i Isabel Allendes litteratur.
Eleverna får möjlighet att reflektera över hur författaren skildrar familjerelationer och deras påverkan på individer.
3. Hur reflekterar Julio Cortázar över det mänskliga tillståndet i sina verk?
Detta låter eleverna undersöka verkens djup och sättet de belyser mänskliga erfarenheter.
4. Vilket kulturellt och historiskt sammanhang påverkar spanskspråkig litteratur?
Frågan öppnar för diskussion kring den litterära traditionens rötter och dess samhälleliga påverkan.
5. Vad kan vi lära oss av de teman som finns i “Hundra år av ensamhet”?
Genom denna fråga kan eleverna analysera samtidens problematik genom litterära verk.
6. I vilken utsträckning påverkar författarens liv och bakgrund deras skrivande?
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera hur personliga erfarenheter kan forma litteraturen.
7. Hur kan litteratur förändra vår syn på världen?
Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring litteraturens roll i samhället.
8. Vilken roll spelar språket i att forma karaktärernas identitet i spanskspråkiga texter?
Eleverna får reflektera över språkets makt och betydelse i den litterära natten.
Bedömning
Provets poängsättning kan se ut enligt följande:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och relevant analys (max 24 poäng).
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`