Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 4
Tema: Hörförståelse – Podcast och lyssningsövningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera innehållet från en spansk podcast. Provets design syftar till att utveckla och testa elevernas hörförståelse samt deras förmåga att delta i diskussioner utifrån det hörda materialet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
”Lektionens fokus är att utveckla elevernas hörförståelse genom att lyssna på spanska podcasts. Eleverna kommer att analysera innehållet, diskutera teman samt arbetssätt och fokusera på det språkliga uttrycket som används.”
Kunskapskrav:
”Eleven ska kunna förstå och sammanfatta information från talad spanska och kunna delta i diskussioner med konkreta användningar av språket. Det inkluderar att koppla samman vad de hör med egna erfarenheter och resonemang.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar podcasten om som ni lyssnade på?
A) Politik
B) Musik
C) Matlagning
D) Berättelser och erfarenheter
2. Vilken känsla förmedlades genom podcastavsnittet?
A) Glädje
B) Sorg
C) Förvåning
D) Indifference
3. Vilket nytt ord lärde du dig från podcasten?
A) Estudiante
B) Comida
C) Aprender
D) Viajar
4. Hur lång var den podcast du lyssnade på?
A) 20 minuter
B) 15 minuter
C) 30 minuter
D) 10 minuter
5. Vilken ton använde programledaren under avsnittet?
A) Arg
B) Ledsen
C) Formell
D) Entusiastisk
6. Vilken typ av innehåll föredrar du i podcasts?
A) Personliga berättelser
B) Nyheter
C) Vetenskap
D) Historia
7. Vilken struktur hade podcastens innehåll?
A) Ingen struktur
B) Teoretisk struktur
C) Berättande struktur
D) Lista av punkter
8. Vilket annat medium kan ge liknande intryck som podcasten?
A) Film
B) Tidning
C) Bok
D) Radio
9. Vad för typ av frågor ställde programledaren under avsnittet?
A) Enkla ja/nej frågor
B) Tekniska frågor
C) Öppna frågor
D) Föreläsning
10. Hur relaterar innehållet i podcasten till den spanska kulturen?
A) Genom traditioner och vikten av gemenskap
B) Ekonomiska teorier
C) Miljöproblem
D) Internationella relationer
11. Vilken av följande fraser användes ofta i podcasten?
A) No sé
B) Tal vez
C) Estoy cansado
D) Me alegra
12. Hur ofta publiceras avsnitt av denna podcast?
A) Varje vecka
B) Varje månad
C) Varje dag
D) Varannan vecka
13. Vilken av följande personer är huvudintrigent i podcasten?
A) En journalist
B) En expert
C) En student
D) En musiker
14. Vad var syftet med podcasten enligt programledaren?
A) Att underhålla
B) Att informera
C) Att utbilda
D) Att engagera
15. Vad tyckte du mest om med podcasten?
A) Innehållet
B) Ljudkvaliteten
C) Språket som användes
D) Längden på avsnittet
Resonerande frågor
1. Beskriv hur podcastens tema relaterar till din egen erfarenhet av spanska språket. (Syftet är att koppla personlig erfarenhet till lärande).
2. Hur kan lyssnandet av podcasts förbättra ditt ordförråd och din språkliga förståelse? (Syftet är att analysera och argumentera för relation mellan lyssnande och språkligt lärande).
3. Vilken betydelse har tonalitet och känsla i podcastens berättande? (Syftet är att reflektera kritiskt på effekt och inverkan av språkbruket).
4. Diskutera hur du skulle kunna använda podcasts i din egen språkinlärning. (Syftet är att uppmuntra till aktiva studietekniker).
5. Vilka kulturella inslag i podcasten anser du är mest betydelsefulla? (Syftet är att få elever att reflektera över kulturens roll i språk).
6. Hur skulle du beskriva programledarens stil och hur den påverkar innehållet? (Syftet är att kritiskt granska kommunikationsstilar).
7. Reflektera över nya ord eller fraser. Hur kan du integrera dem i din egen kommunikation? (Syftet är att engagera elever i att applicera ny kunskap).
8. Vad skulle du vilja veta mer om efter att ha hört podcasten? (Syftet är att stimulera nyfikenhet och fortsatt lärande).
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).