En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 4 – Konversation – Aktuella samhällsfrågor

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 4

Tema: Konversation – Aktuella samhällsfrågor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att diskutera och argumentera kring aktuella samhällsfrågor på spanska, samt att utvärdera deras kunskaper i språk och kommunikation i en kontext som är relevant och engagerande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska utveckla sin förmåga att samtala om aktuella samhällsfrågor i spansktalande länder och föra diskussioner baserade på insamlade nyheter och fakta.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna delta i diskussioner, uttrycka sina åsikter och reflektera över andras åsikter i olika ämnen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket ämne diskuterade din grupp?
  2. Vad är en aktuell samhällsfråga relaterad till klimatförändringar?
  3. Vilken rättighet är central i diskussionen om mänskliga rättigheter?
  4. Vilken typ av media kan användas för att informera om aktuella samhällsfrågor?
  5. Vad är en möjlig lösning på utbildningsfrågor i spansktalande länder?
  6. Vad är syftet med att skriva en tidningsartikel om samhällsfrågor?
  7. Hur kan man aktivt engagera sig i samhällsfrågor?
  8. Vilket språk ska artikeln skrivas på?
  9. Vad var en av de viktigaste punkterna från presentationerna?
  10. Ge ett exempel på en lösning som presenterades av en annan grupp.
  11. Hur kan politiska beslut påverka samhällsfrågor?
  12. Vad diskuterades under grupptiden?
  13. Ge ett exempel på hur en samhällsfråga kan påverka individer.
  14. Vilka känslor väcker samhällsfrågor hos tänkande individer?
  15. Varför är det viktigt att vara informerad om samhällsfrågor?
  16. Vad innebär det att reflektera över andras åsikter i en diskussion?

Resonerande frågor

1. Hur påverkar utbildning politik i ett spansktalande land?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera sambandet mellan utbildning och politik.

2. På vilket sätt kan vi som individer påverka samhällsfrågor i vår vardag?

Frågan syftar till att eleverna ska reflektera över deras påverkan i samhället.

3. Diskutera hur media formar våruppfattning om aktuella samhällsfrågor.

Eleverna ges möjlighet att kritiskt granska medias roll i samhället.

4. Vad kan vara de långsiktiga effekterna av att ignorera aktuella samhällsfrågor?

Eleverna får reflektera kring konsekvenserna av passivitet.

5. Hur kan kulturella skillnader påverka diskussioner om mänskliga rättigheter?

Denna fråga uppmuntrar till jämförelse och djupare analys av kulturella perspektiv.

6. Vilken roll spelar ungdomar i förändringen av samhällsfrågor?

Frågan syftar till att lyfta fram unga människors engagemang.

7. Hur kan vi använda sociala medier för att främja medvetenhet om aktuella frågor?

Eleverna ges möjlighet att reflektera över sociala medias påverkan.

8. Diskutera betydelsen av att vara medveten om globala frågor från ett lokalt perspektiv.

Frågan hjälper eleverna att koppla det globala till det lokala.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och resonerande frågor ger maximalt 16 poäng. För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).