Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 4
Tema: Kultur och traditioner i spansktalande länder
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av kulturella och traditionella aspekter inom spansktalande länder samt deras förmåga att göra jämförelser och analysera kulturella uttryck.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att fördjupa elevens förståelse av kulturella och traditionella aspekter i olika spansktalande länder. Eleverna kommer att studera och jämföra sedvänjor och festligheter, samt analysera kulturella uttryck som litteratur, musik och konst.
Kunskapskrav
Eleven kan göra enkla jämförelser mellan kulturella uttryck i spansktalande länder och Sverige, samt redogöra för kulturens betydelse i språket.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande traditioner är en typisk fest i Mexiko?
A) Midsommar
B) Día de los Muertos
C) La Tomatina
D) Thanksgiving
2. Vad är en viktig del av den spanska kulturen?
A) Sushi
B) Flamenco
C) Pizza
D) Tapas
3. Vilket spansktalande land är känt för sin tango?
A) Argentina
B) Mexiko
C) Spanien
D) Chile
4. Vilket kulturellt uttryck är vanligt i latinamerikansk musik?
A) Jazz
B) Salsa
C) Rock
D) K-pop
5. Vilken är den spanska motsvarigheten till jultraditionen “Skärtorsdagen”?
A) Jueves Santo
B) Navidad
C) Día de Reyes
D) Semana Santa
6. Vilket av följande länder firar sin självständighetsdag den 16 september?
A) Peru
B) Ecuador
C) Mexiko
D) Colombia
7. Vad simboliserar färgerna i den mexikanska flaggan?
A) Kulturell mångfald
B) Nationell identitet
C) Religion
D) Traditioner
8. Vilken stil av konst är Frida Kahlo känd för?
A) Impressionism
B) Surrealism
C) Realism
D) Symbolism
9. Vad representerar “Día de los Muertos” i Mexiko?
A) En fest för livet
B) En hyllning till avlidna
C) En religiös ceremoni
D) En traditionell dans
10. Vilken betydelse har “cultura” i spansktalande länder?
A) Livsstil
B) Identitet
C) Utbildning
D) Religion
11. Vilken typ av musik är en central del av andalusisk kultur?
A) Reggae
B) Flamenco
C) Pop
D) Hip hop
12. Vilken tradition firas med tygdockor som kallas “Moñigotes” i Ecuador?
A) Navidad
B) Año Viejo
C) Carnavales
D) San Juan
13. Vilken roll spelar mat i spansk kultur?
A) Social samling
B) Endast näring
C) Traditionellt evenemang
D) Ingen speciell betydelse
14. Vad har “Sankta Lucia” gemensamt med spanska traditioner?
A) Ingen relation
B) Firande av ljus
C) Religiös betydelse
D) Julfirande
15. Vilken av följande artister är känd för att blanda traditionell spansk musik med moderna stilar?
A) Juanes
B) Rosalía
C) Julio Iglesias
D) Enrique Iglesias
Resonerande frågor
1. Hur påverkar traditioner individers identitet och hur de ser på sig själva? – Denna fråga uppmuntrar till att analysera och reflektera över personlig och kulturell identitet.
2. Diskutera betydelsen av kulturella utbyten mellan Sverige och spansktalande länder. – Här ges eleverna möjlighet att synliggöra sina kunskaper om kulturell påverkan.
3. Hur kan förståelse för traditioner bidra till att främja tolerans och respekt i samhället? – Frågan väcker diskussioner kring sociala värderingar och förståelse.
4. Vilken inverkan har globalisering på traditionella kulturella uttryck i spansktalande länder? – Låt eleverna reflektera över aktuella fenomen och dess konsekvenser.
5. Jämför och kontrastera en spansk tradition med en liknande tradition i Sverige. – Den ger möjlighet att visa på djupgående jämförelser och analys.
6. Hur representeras traditioner i litteraturen från spansktalande länder? – Frågan öppnar för att diskutera litterära verk och deras kulturella kontext.
7. Diskutera hur musik kan fungera som en bro mellan olika kulturer. – Här kan eleverna reflektera över betydelsefulla kulturella fenomen.
8. Hur kan kulturella traditioner påverka ungdomars val idag? – En djupgående fråga som kan leda till insikter om nutida livsval och identitet.
Bedömning
Bedömningen av provet kommer att baseras på antalet korrekt besvarade frågor. Faktafrågor ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, vilket totalt ger 23 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).