Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 4
Tema: Oregelbundna verb
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att identifiera, konjugera och använda oregelbundna verb i olika tempus, samt deras förmåga att förstå och tillämpa dessa verb i kommunikativa sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att öva oregelbundna verb och deras former i olika tempus. Eleverna kommer att arbeta med att identifiera, konjugera och använda dessa verb i både tal och skrift.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda verb i olika tempus och former korrekt. Detta inkluderar att kunna konjugera oregelbundna verb och använda dem i meningsfulla sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande verb är oregelbundet i spanska?
A) Hablar
B) Comer
C) **Tener**
D) Vivir
2. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) Yo **tengo** un perro.
B) Yo **teno** un perro.
C) Yo **tenes** un perro.
D) Yo **teni** un perro.
3. Vad betyder verbet “ir”?
A) Att vara
B) **Att gå**
C) Att ha
D) Att göra
4. Vilket tempus används i meningen “Nosotros **íbamos** al cine”?
A) Presens
B) **Imperfekt**
C) Preteritum
D) Futurum
5. Vilket av följande perspektiv används alltid med oregelbundna verb?
A) 1:a person
B) 3:e person
C) 2:a person
D) **Beror på verbet**
6. Vilken är den korrekta konjugeringen av verbet “ser” för “ella”?
A) **Es**
B) Eres
C) Son
D) Soy
7. I vilket av följande exempel används verbet “tener” korrekt?
A) Ella **tener** un coche.
B) **Ella tiene** un coche.
C) Ella **tené** un coche.
D) Ella **tengo** un coche.
8. Vilken av följande verbformer är korrekt i preteritum för “ir”?
A) **Fui**
B) Fuiste
C) Íbamos
D) Van
9. Vilket av följande ord är INTE ett oregelbundet verb?
A) Tener
B) **Escuchar**
C) Ser
D) Ir
10. Vad kallas verbformen “estuve”?
A) Futurum
B) **Preteritum**
C) Imperfekt
D) Presens
11. Vilken är den korrekta formen av “tener” för “nosotros” i presens?
A) Tenemos
B) **Tenemos**
C) Tenimos
D) Teneremos
12. Vad betyder “hacer”?
A) Att vara
B) Att gå
C) Att **göra**
D) Att ha
13. Vilken av följande meningar innehåller ett oregelbundet verb?
A) Ella habla español.
B) **Él va al mercado.**
C) Yo estudio todos los días.
D) Nosotros comemos manzanas.
14. Vilken av följande frågor kan ställas med hjälp av “ir”?
A) ¿Qué tú **haces**?
B) **¿Adónde vas?**
C) ¿Cómo **estás**?
D) ¿Qué tú **tienes**?
15. Vilken form av “ser” är korrekt för “yo” i presens?
A) **Soy**
B) Es
C) Eres
D) Son
Resonerande frågor
1. Diskutera varför det är viktigt att kunna oregelbundna verb i spanska.
Syftet med frågan är att uppmuntra eleverna att reflektera över betydelsen av oregelbundna verb i kommunikativt sammanhang.
2. Hur kan medvetenheten om oregelbundna verb förbättra din spanskakunskap?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på hur deras språkförståelse förändras genom att behärska oregelbundna verb.
3. Berätta om en situation där du har använt ett oregelbundet verb i en konversation.
Frågan ger eleverna möjlighet att relatera grammatiken till sina egna erfarenheter.
4. Vilka strategier kan du använda för att lära dig oregelbundna verb bättre?
Syftet är att uppmana eleverna att tänka kreativt kring effektiva inlärningsmetoder.
5. Hur skulle en felaktig användning av oregelbundna verb kunna påverka kommunikationen?
Denna fråga uppmanar till en analys av konsekvenserna av grammatiska misstag i ett språk.
6. Vilka oregelbundna verb tycker du är svårast att använda och varför?
Här får eleverna möjlighet att uttrycka sin egen uppfattning och utmaningar i språkinlärning.
7. Hur kan kulturella aspekter påverka användningen av oregelbundna verb i spanska?
Frågan ger en djupare insikt i sambandet mellan språk och kultur.
8. Reflektera över ditt nuvarande arbetssätt för att lära dig oregelbundna verb. Vad kan förbättras?
Denna fråga uppmanar till självreflektion och utveckling i språkinlärning.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger max 15 poäng (2 poäng per fråga).
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).