Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 4
Tema: Rollspel – Fiktiva scenarier
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda spanska i praktiska och realistiska kontexter genom rollspel, vilket främjar deras muntliga kommunikativa färdigheter och självförtroende i språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
“Eleverna kommer att ges möjlighet att interagera och kommunicera på spanska i realistiska situationer, vilket stärker deras muntliga förmåga och självförtroende i språket.”
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna delta i samtal och diskussioner, använda ett varierat och rikt ordförråd samt grammatik korrekt i tal och skrift. Detta inkluderar att kunna improvisera och uttrycka sig i olika sociala situationer.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder “Hola”?
A) Hej
B) Hallå
C) Adjö
D) God morgon
2. Vilken av följande är en korrekt mening för att beställa mat?
A) Quiero un libro.
B) Quiero una pizza.
C) Tengo hambre.
D) Me gusta la comida.
3. Vad betyder “¿Dónde está …?”?
A) Var ligger …?
B) Hur mår du?
C) Vad gör du?
D) Vad betyder det?
4. Vilket verb är oregelbundet i pretérito?
A) Ir
B) Comer
C) Hablar
D) Beber
5. Hur uttrycker man “Jag förstår” på spanska?
A) No entiendo.
B) Entiendo.
C) Entender.
D) Comprender.
6. Vad betyder “¿Qué hora es?”?
A) Vad är klockan?
B) Hur gammal är du?
C) Vad heter du?
D) Var är du?
7. Vilken fras används för att tacka någon?
A) Gracias.
B) Adiós.
C) Por favor.
D) Salud.
8. Vad skulle du säga för att fråga om vägen?
A) ¿Cómo estás?
B) ¿Qué pasa?
C) ¿Cómo llego a …?
D) ¿Dónde vives?
9. Vilket av följande ord betyder “mat”?
A) Comida
B) Bebida
C) Casa
D) Mesa
10. Vad betyder “Hasta luego”?
A) Vi ses senare
B) Hej då
C) God morgon
D) Välkommen
11. Vilket av följande dialogalternativ passar i en restaurang?
A) ¿Qué estudias?
B) ¿Me trae la carta, por favor?
C) ¿Dónde está el baño?
D) ¿A qué hora es la clase?
12. Vad betyder “No hablo español bien”?
A) Jag pratar bra spanska.
B) Jag pratar inte spanska.
C) Jag pratar inte spanska bra.
D) Jag studerar spanska.
13. Hur säger man “Jag älskar mat” på spanska?
A) Me encanta la comida.
B) Me gusta la comida.
C) Tengo hambre.
D) Quiero comer.
14. Vad betyder “¡Buen provecho!”?
A) Smaklig måltid!
B) Välkommen!
C) Nyttigt!
D) Hoppas du mår bra!
15. Vilket av följande verb betyder “att gå”?
A) Ir
B) Venir
C) Hacer
D) Comer
Resonerande frågor
1. Beskriv en situation där rollspel kan vara användbart i verkliga livet. Detta uppmuntrar eleverna att tänka på tillämpningen av det de lär sig.
2. Vilka språkliga utmaningar mötte du under rollspelet och hur hanterade du dem? Detta hjälper eleverna att reflektera över sina språkkunskaper och strategier.
3. Hur använde du oregelbundna verb i din dialog och vilka svårigheter uppstod? Denna fråga ger möjlighet att diskutera grammatik och språkbruk.
4. Reflektera över ditt självförtroende när du pratade spanska i rollspel. Hur kan detta påverka din framtida språkanvändning? Detta uppmanar till självanalys och personlig utveckling.
5. Vilket av dina svar under rollspelen är du mest nöjd med och varför? Eleverna får möjlighet att evaluera sina prestationer.
6. Diskutera hur du kände att samarbetet fungerade inom din grupp. Detta uppmuntrar till reflektion kring samarbetsförmåga.
7. Vilka kulturella aspekter av spansktalande länder tycker du var viktiga att förstå under rollspelet? Denna fråga uppmuntrar till djupare reflektion över språklig och kulturell interaktion.
8. Hur kan du använda den feedback du fått för att förbättra dina muntliga färdigheter? Detta främjar en tankegång kring lärande och utveckling.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 40 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 30 poäng och de resonerande frågorna 10 poäng. För betygsnivåer gäller följande poäng:
E: Minst 8 poäng totalt
C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)