Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 4
Tema: Samtalsövningar – Debatt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att argumentera och delta i en debatt. Eleverna ska kunna formulera sina åsikter och bemöta motargument i en strukturerad debattformat.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus är att utveckla elevernas förmåga att argumentera och uttrycka sina åsikter i debattformat. Eleverna kommer att träna på att formulera sina argument, lyssna på motpartens åsikter och delta i en konstruktiv diskussion om aktuella ämnen.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna delta i samtal och diskussioner med tydligt formulerade argument och nyanserade perspektiv. De ska också kunna använda ett varierat och korrekt språkligt uttryck för att framföra sina åsikter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med en debatt?
A) Att argumentera för en åsikt
B) Att enbart lyssna på andra
C) Att avbryta motparten
D) Att presentera olika åsikter
2. Vilket av följande är en del av debattformatet?
A) Argumentation
B) Morgonmöte
C) Presentation av läxor
D) Diskussion om filmer
3. Vilken strategi är viktig i debatter?
A) Att alltid hålla med sin motpart
B) Att förbereda motargument
C) Att undvika ögonkontakt
D) Att endast tala i slutet
4. Hur kan man stärka sina argument?
A) Genom att prata snabbt
B) Genom att inkludera fakta och exempel
C) Genom att ignorera motargument
D) Genom att alltid vara tyst
5. Vad bör man göra efter debatten?
A) Diskutera vad man tyckte var bäst
B) Reflektera över sina prestationer
C) Glömma allt som sagts
D) Skriva en lång rapport
6. Vilket av följande är INTE en del av en debatt?
A) Argumentation
B) Prat om vädret
C) Replik
D) Slutord
7. Vad innebär en replik i en debatt?
B) Att svara på motståndars argumentC) Att läsa en tidningsartikel
D) Att presentera en video
8. Vad är viktigt att tänka på när man lyssnar i en debatt?
A) Att tänka på sin egen åsikt
B) Att förstå motpartens argument
C) Att alltid avbryta
D) Att se på klockan
9. Vilken av följande faktorer kan påverka debattens kvalitet?
A) Deltagarna är tysta
B) Deltagarna är engagerade
C) Deltagarna har ingen kunskap
D) Deltagarna byter ämne ofta
10. Vad bör man ha i åtanke under en debatt?
A) Att vara respektfull mot motparten
B) Att alltid vinna
C) Att prata så mycket som möjligt
D) Att inte lyssna
11. Vilken roll har fakta i en debatt?
A) Ingen roll
B) Stärker argument
C) Bara distraktion
D) Får ingen uppmärksamhet
12. Vad betyder det att “bemöta” ett argument?
A) Att ignorera det
B) Att ge motargument
C) Att hålla med
D) Att överdriva
13. Vad kan vara en fördel med att debattera aktuella ämnen?
A) Det är lättare att låta andra prata
B) Det engagerar fler deltagare
C) Det kräver mer research
D) Det skapar mer konflikt
14. Vilket av följande bör INTE ingå i en debattartikel?
A) Tydliga argument
B) Orelaterade historier
C) Fakta
D) Exempel
15. Varför är det viktigt att tänka på motargument?
A) För att förlora debatten
B) För att stärka sina egna argument
C) För att skapa osäkerhet
D) För att distansera sig
Resonerande frågor
1. Reflektera över en debatt du har deltagit i. Vad lärde du dig om dina egna argument?
Syftet är att pröva elevernas förmåga att analysera sina egna insatser och lärdomar.
2. Vilka egenskaper anser du gör en debattör framgångsrik?
Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över både personliga aspekter och allmänna kvaliteter.
3. Hur kan man förbereda sig bättre inför en debatt enligt dina erfarenheter?
Syftet är att låta eleverna utforska metoder för att förbättra sina förberedelser.
4. Vilken betydelse har lyssnandet i en debatt för utfallet av diskussionen?
Denna fråga uppmuntrar till djupare insikter om en debattprocess.
5. Hur kan debattekniker tillämpas i andra sammanhang, såsom möten eller presentationer?
Eleverna ska koppla debattekniker till praktiska situationer utanför klassrummet.
6. Vilken roll spelar kroppsspråk i en debatt och hur kan det påverka intrycket?
Denna fråga rör sig om en nyanserad förståelse för kommunikation.
7. Diskutera vikten av att vara välgrundad i sina åsikter under en debatt.
Frågan erbjuder en möjlighet att reflektera över hanteringen av fakta och åsikter.
8. Hur kan du använda det du lärt dig i framtida diskussioner för att vara mer övertygande?
Här får eleverna applicera sina insikter på framtida debatter och diskussioner.
Bedömning
Provets bedömning baseras på ett totalt av 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För att få betyget E krävs minst 8 poäng, betyget C kräver 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).