En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Spanska 5 – Avancerad grammatik – Konjunktiv i olika tempus

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 5

Tema: Avancerad grammatik – Konjunktiv i olika tempus

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att korrekt använda konjunktiv i presens och preteritum inom olika språkliga kontexter. Det syftar också till att få eleverna att tillämpa sina kunskaper i både tal och skrift.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Lektionens fokus ligger på en djupdykning i konjunktivens användning i presens och preteritum samt skillnaderna mellan dessa. Eleverna kommer att träna på att känna igen och använda konjunktiv i olika kontexter och med olika verb.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda verb i olika tempus, inklusive konjunktiv, korrekt i både tal och skrift. Eleven ska även kunna argumentera för sina åsikter och förmåga att diskutera olika teman med en varierad språkanvändning.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är konjunktivens huvudsakliga användning i spanskan?

A) Att uttrycka säkerhet

B) Att beskriva fakta

C) Att uttrycka önskningar och osäkerhet

D) Att formulera framtida händelser

2. Vilket av följande exempel använder presens konjunktiv korrekt?

A) Espero que vengas.

B) Si tuviera tiempo, viajaría.

C) Quería que viniste.

D) Si él venía, yo estaría feliz.

3. Vilket av följande verb är oregelbundet i konjunktiv?

A) Hablar

B) Ser

C) Comer

D) Escribir

4. Hur böjs verbet “hablar” i presens konjunktiv för “alta”?

A) Hable

B) Hablé

C) Hables

D) Hablare

5. Vilket av följande uttryck kräver ofta användning av konjunktiv?

A) Creo que…

B) Pienso que…

C) Es cierto que…

D) Es posible que…

6. Vad betyder “Si tuviera tiempo, viajaría” på svenska?

A) Om jag har tid, reser jag.

B) Om jag hade tid, skulle jag resa.

C) Om jag skulle ha tid, resande jag.

D) När jag har tid, kommer jag att resa.

7. Vilken av följande meningar är rätt i preteritum konjunktiv?

A) Si yo hubiera sabido, habría venido.

B) Si supiera, vendría.

C) Si yo sabe, vendría.

D) Si yo sabía, yo habría ido.

8. Vilken av följande är korrekt konjugering av verbet “tener” i presens konjunktiv för “ellos”?

A) Tienen

B) Tengan

C) Tiene

D) Tendrían

9. Vilka känslor kan uttryckas med konjunktiv?

A) Rädsla

B) Önskan

C) Sorg

D) Glädje

10. Vad representerar “El modo subjuntivo” i en mening?

A) Det uttrycker önskningar och hypotetiska tankar.

B) Det beskriver klara fakta.

C) Det används för framtida händelser.

D) Det innebär en sann berättelse.

11. Vilket av följande är ett exempel på en mening i preteritum konjunktiv?

A) Espero que tú vengas.

B) Si ella fuera rica, compraría una casa.

C) Si yo hubiera tenido tiempo, habría estudiado.

D) Mi madre espera que yo hable.

12. Vilken fras uttrycker osäkerhet?

A) No estoy seguro de que venga.

B) Estoy feliz que él viene.

C) Es cierto que ella vendrá.

D) Quiero que tú vengas.

13. Vilket av följande verb har en oregelbunden böjning i presens konjunktiv?

A) Dar – dé

B) Hablar – hable

C) Comer – coma

D) Vivir – viva

14. Hur känner sig eleverna när de använder konjunktiv?

A) Självsäkra

B) Förvirrade

C) Varierande beroende på individen

D) Trötta

15. I vilket sammanhang är konjunktiv oftast nödvändigt?

A) Vid att bekräfta fakta

B) Vid att tala om framtiden

C) Vid att uttrycka önskningar och hypotetiska situationer

D) Vid att diskutera det förflutna

Resonerande frågor

1. Diskutera varför konjunktiv är viktigt i ett språk och hur det påverkar kommunikationen.

Syftet med frågeställningen är att få eleverna att reflektera över konjunktivens relevans i kommunikationen och språklig mångfald.

2. Ge exempel på situationer i verkliga livet där konjunktiv kan vara avgörande.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla teoretiska begrepp till praktiska tillämpningar.

3. Beskriv skillnaderna mellan presens och preteritum konjunktiv och ge egna exempel.

Genom att efterfråga egna exempel kan eleverna visa djupare förståelse för materialen och begreppen.

4. Hur kan konjunktiv påverka uppfattningen av det som kommuniceras? Illustrera med exempel.

Frågan erbjuder studenten en möjlighet att undersöka konjunktivens påverkan på kommunikativt uttryck.

5. Vilka är de vanligaste misstagen elever gör när de använder konjunktiv, och hur kan man undvika dem?

Genom att utforska typiska fall av misstag får eleverna möjlighet att reflektera och lära av sina erfarenheter.

6. Vad är den största utmaningen med att lära sig konjunktiv, och hur kan den övervinnas?

Denna fråga bevakar elevernas självreflektion och strategiska tänkande i sin lärprocess.

7. Vilken roll spelar kulturella skillnader i användningen av konjunktiv i spansktalande länder?

Denna fråga uppmanar till utforskning av konjunktiv i en kulturell kontext, vilket är väsentligt för språkinlärning.

8. Vilka känslor eller meddelanden kan förstärkas genom att använda konjunktiv? Ge exempel.

Syftet med frågan är att få elever att tänka på språklig nyans och emotionell djuphet i kommunikationen.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.

För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).