Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 5
Tema: Hörförståelse – Spanska nyhetsprogram
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och återge innehåll från spanska nyhetsprogram samt att analysera och diskutera aktuella teman och händelser. Provets konstruktion syftar också till att stimulera elevernas språkliga utveckling och att förbättra deras kommunikativa färdigheter på spanska.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
”Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin hörförståelse genom att lyssna på och analysera talad spanska.”
Kunskapskrav:
”Eleven ska kunna förstå och återge innehållet i spanska nyheter och sammanfatta viktig information.”
”Eleven ska kunna delta i diskussioner och formulera frågor kring aktuella händelser.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande kanaler är en spansk nyhetskanal?
- A) CNN
- B) BBC
- C) RTVE
- D) Al Jazeera
2. Vad är syftet med spanska nyhetsprogram?
- A) Underhålla
- B) Informera
- C) Utbilda barn
- D) Reklamera produkter
3. Hur länge är typiskt ett spansk nyhetsinslag?
- A) 1-2 minuter
- B) 5-10 minuter
- C) 15-20 minuter
- D) 30 minuter
4. Vilket av följande är ett vanligt inslag i nyhetsprogram?
- A) Matlagning
- B) Debatter
- C) TV-serier
- D) Reality-TV
5. Vad är en viktig färdighet som tränas genom att titta på nyhetsprogram?
- A) Läsförståelse
- B) Hörförståelse
- C) Skriftlig produktion
- D) Grammatik
6. Vad kan man göra för att förbättra sin hörförståelse?
- A) Lyssna på spanska nyhetsprogram
- B) Läsa böcker
- C) Spela datorspel
- D) Titta på filmer utan ljud
7. Vilken känsla kan ett nyhetsinslag väcka?
- A) Glädje
- B) Orolighet
- C) Tråkighet
- D) Likgiltighet
8. Vilken typ av information kan ofta förekomma i nyhetsprogram?
- A) Underhållning
- B) Sport
- C) Aktuella händelser
- D) Resor
9. Vad är en resume?
- A) En typ av nyhetsprogram
- B) En längd av tid
- C) En sammanfattning
- D) En viss typ av journalistik
10. Vad handlar ofta om samhällsfrågor i nyhetsinslag?
- A) Politik
- B) Sport
- C) Film
- D) Musik
11. Vilket av följande är inte en nyhetskanal?
- A) Telemundo
- B) CNN en Español
- C) Fox News
- D) National Geographic
12. Vilken är en viktig faktor i nyhetsprogram?
- A) Underhållning
- B) Objektivitet
- C) Fiktion
- D) Komedi
13. Vad betyder orden ”actualidad” på spanska?
- A) Historia
- B) Nutid
- C) Framtid
- D) Barn
14. Vad innebär “informar” på spanska?
- A) Att informera
- B) Att underhålla
- C) Att utbilda
- D) Att diskutera
15. Vad innebär “noticia”?
- A) Komedi
- B) Nyhet
- C) Interval
- D) Resa
Resonerande frågor
1. Vilka temata har du stött på i spanska nyhetsprogram och varför är de betydelsefulla?
Syftar att få eleven att analysera och reflektera över viktiga samhällsteman.
2. Hur kan språket som används i nyhetsprogram påverka din förståelse?
Uppmuntrar till tankar om språkets betydelse och hur det kan underlätta eller försvåra förståelse.
3. Diskutera skillnaderna mellan nyhetsprogram i spansktalande länder och ditt hemland. Vad kan orsaka dessa skillnader?
Ger elever möjlighet att jämföra och kontrastera kulturella aspekter av nyhetsrapportering.
4. Vilken roll spelar multimedia i nyhetsprogram och hur påverkar det ditt sätt att ta till dig information?
Uppmanar till reflektion över hur bilder och ljud förstärker nyhetsinnehåll.
5. Hur kan du relatera nyhetsprogrammens innehåll till aktuella händelser i ditt liv?
Främjar personlig koppling och relevans av nyhetsinformation.
6. Finns det exempel på nyhetsrapportering som du tycker är särskilt effektiva? Vad gör dem effektiva?
Pushar eleven att identifiera och analysera effektiva kommunikationsmetoder.
7. Hur kan du använda information från nyhetsprogram i dina diskussioner och debatter på svenska?
Uppmanar till reflektion över hur språkkunskaper översätts till praktisk användning.
8. På vilket sätt kan nyhetsprogram bidra till ditt kritiska tänkande?
Främjar reflektion över hur man analyserar och bedömer information från olika källor.
Bedömning
Provet bedöms med poäng enligt följande:
- Faktafrågor: 1 poäng vardera (totalt 15 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng vardera (totalt 24 poäng)
För betyget E krävs 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).